جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۴

تعلیق مذاکرات برجامی در پارلمان اروپا رای نیاورد

پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب: 826425
طرحی که برخی از نمایندگان پارلمان اروپا برای تعلیق مذاکرات برجام ارائه کرده بودند رأی نیاورد.
تعلیق مذاکرات برجامی در پارلمان اروپا رای نیاورد
به گزارش جهان نيوز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا که یکی از طراحان متممی برای تعلیق مذاکرات برجام در این پارلمان بود از شکست این طرح به دلیل رأی منفی به آن ابراز ناخرسندی کرد. 

چارلی ویمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا که یکی از طراحان این متمم پیشنهادی بود در توییتر نوشت: «پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجام رأی منفی داد. تا وقتی که نمایندگان خواستار اتمام مذکرت بی‌ثمر برجام شوند راه باقی است... متمم ما رد شد.»

با وجود این، متمم دیگری که چارلی ویمرز از طراحان آن بود امروز به تصویب پارلمان اروپا رسید. این متمم که به یک قطعنامه ضد ایرانی اضافه شد و به تصویب رسید خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های موسوم به «تروریستی» اتحادیه اروپا بود. 

نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنجشنبه این قطعنامه ضد ایرانی با عنوان «پاسخ به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» را به تصویب رساندند. یکی از مفاد این قطعنامه متمم پیشنهادی چارلی ویمرز و گروهی از همکاران او بود که خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی اتحادیه اروپا است. مصوبات پارلمان اروپا الزام‌آور نیستند و تنها در حکم پیشنهاد به شورای اروپا به شمار می‌روند.

اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا دنباله‌روی از سیاست ترامپ است که برای اولین بار نهاد نظامی رسمی یک کشور را در فهرست موسوم به تروریستی قرار داد. 

تحرکات اروپایی‌ها برای اقدام ضد سپاه پاسداران با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران این حرکت را از روی استیصال خواند و افزود این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است».

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگوی تلفنی پیش از تصویب این قطعنامه با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تروریستی خواندن سپاه را شلیک به پای خود اروپا خواند و به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند و گفت: پاسخ و واکنش ایران متقابل خواهد بود.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به چنین اقدامی هشدار داده‌اند. حجت الاسلام سید محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس، با اشاره به تلاش پارلمان اروپا برای تحریم سپاه گفت: اتحادیه اروپا همگام با آمریکا می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه ملت ایران و سپاه وضع کند و علاوه بر تحریم‌های سابق تحریم‌های جدیدی را می‌خواهد داشته باشد. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست نیروی نظامی یک کشور را تحریم کنند و اولین بار ترامپ چنین کاری انجام داد و سپاه را تحریم کرد.

نماینده تهران سپس هشدار داد: اگر واقعاً منافع ملت ایران به خطر بیفتد، ا تحادیه اروپایی را در فهرست تروریستی قرار خواهیم داد و مدافعان ملت ایران و مدافعان مقاومت در منطقه می‌دانند با تروریست‌ها چگونه مواجه شوند.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا شد.
https://jahannews.com/vdcewp8vnjh8wei.b9bj.html
jahannews.com/vdcewp8vnjh8wei.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شجاع
Iran, Islamic Republic of
باید سریعا ایران چند اقدام متقابل بکند.
Iran, Islamic Republic of
احتمالا خروج نام سپاه را از لیست را در آینده بعنوان یکی از منافع ایران در برجام اعلام می کنند .
Denmark
جای تاسف دارد
اگر رای می آورد ما بیشتر روی پای خودمان می ایستادیم
Iran, Islamic Republic of
ا تحادیه اروپایی را در فهرست تروریستی قرار خواهیم داد
یعنی چی این حرف اخه