کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رافائل گروسی:

موضوع حقوق‌بشر ایران در حوزه وظایف آژانس نیست

29 دی 1401 ساعت 9:54

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که به دنبال اطمینان یافتن از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است و موضوع حقوق بشر این کشور در حوزه وظایف وی نیست.


به گزارش جهان نیوز به نقل از  فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان ان» تصریح کرد که وظیفه آژانس اطمینان یافتن از عدم اشاعه تسلیحات اتمی در ایران است و مسئله حقوق بشر در این کشور در حوزه وظایف وی قرار ندارد.

آژانس به دنبال اطمینان یافتن از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است
گروسی در پاسخ به سؤال «کریستین امانپور» در خصوص تحولات اخیر در ایران و تأثیر بر مسئله هسته‌ای ایران تصریح کرد: «من باید حواس خود را بر روی این موضوع متمرکز کنم. این‌جا مسئله جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای (اتمی) در ایران و اطمینان حاصل کردن از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطرح است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس با اشاره به این موضوع ادامه داد: «قطعاً وقتی شما این موضوع را با موضوعات دیگری چون حقوق بشر در ایران مقایسه می‌کنید که این موضوع در حوزه وظایف من نیست، ما نیز نگران هستیم که چنین موضوعاتی علیه دستاوردهای راه حل سیاسی عمل کند».


 
آژانس خواهان تعامل بیشتر ایران است
گروسی سپس در ادامه خواستار تعامل بیشتر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و گفت: «انتظار دارم که ایران تعاملات بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد که این تعاملات طی ماههای اخیر دشوار بوده است. ما پاسخ‌های مورد انتظار خود را از ایران دریافت نکردیم».

رابطه مبتنی بر اعتماد باید بین ایران و آژانس به وجود آید
وی سپس با ابراز امیدواری درباره این که بتواند به ایران سفر کند و با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دیدار کند، ادامه داد: «امیدوارم که بتوانم به ایران سفر کنم و آنچه را که باید رابطه مبتنی بر اعتماد باشد اما در این برهه زمانی در حال تزلزل است، دوباره تنظیم کنم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه ضمن ابراز نگرانی در خصوص روند کند پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «زمان گریز هسته‌ای یکی از نگرانی‌های موجود است زیرا مذاکرات آن‌طور که انتظار می رفت به سرعت پیش نرفته است و ایران به تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای نسل جدید دست پیدا کرده است و به مواد غنی‌شده بیشتری در درصدهای مختلف پنج، 20 و اورانیوم 60 درصد دست یافته است که شما می‌دانید بسیار به اورانیوم 90 درصد مورد نیاز برای ساخت تسلیحات نزدیک است».

وسعت دید آژانس در ایران کاهش یافته است
گروسی سپس تأکید کرد: «با گذشت زمان، وضعیت پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و این در حالی است که وسعت دید آژانس در ایران به واسطه قطع برخی از دوربین‌های آژانس کاهش یافته است».

وی در پایان با تأکید بر لزوم ادامه مذاکرات برای حل مسائل باقیمانده گفت: «به دلایلی که مطرح کردم لازم است که در عالی‌ترین سطح سیاسی ممکن بنشینیم و صادقانه گفت‌وگو کنیم و به توافق برسیم که این وضعیت نباید به این شکل ادامه یابد».

مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی دچار وقفه شده است که کشورهای غربی از جمله آمریکا که از برجام خارج شده است، در هفته‌های اخیر به بهانه اغتشاشات به دنبال به حاشیه راندن مذاکرات برجامی هستند و تلاش می‌کنند تا با تشدید فشارها، ایران را به انزوا بکشانند.


کد مطلب: 826359

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/826359/موضوع-حقوق-بشر-ایران-حوزه-وظایف-آژانس-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com