شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

زمین لرزه در خوی؛ ۵۰۰واحد مسکونی آسیب دیده و ۱۴۷نفر مصدوم شده اند

چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 826301
زمین لرزه‌ای به شدت ۵.۴ ریشتر بعد از ظهر امروز شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند.
زمین لرزه در خوی؛ ۱۴۷نفر مصدوم شده اند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، زلزله‌ای به شدت 5.4 ریشتر در عمق 12 کیلومتری زمین شهرستان خوی از توابع آذربایجان‌غربی را لرزاند.

این زمین لرزه  در ساعت 13:38 ظهر امروز رخ داد و در برخی شهرستان‌های همجوار از جمله ارومیه نیز احساس شد.

سخنگوی اورژانس کشور نیز گزارش داد: بر اثر زمین لرزه تا اکنون 10 نفر مصدوم شده اند.


فیلم/ تصاویرى از مناطق زلزله‌زده خوى ‌


آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی/۵۰۰واحد مسکونی آسیب دیده و ۱۴۷نفر مصدوم شده اند
ذبیح الله کاظمی فرماندار خوی درگفت و گو با فارس درباره آخرین وضعیت خسارات زلزله خوی اظهار داشت:تاکنون به ۵۰۰واحد مسکونی در ۱۵روستا خسارت وارد شده و تعداد مصدومان به ۱۴۷نفر رسیده که از این تعداد ۱۷نفر بستری می‌باشند.

ساعت ۱۳:۳۸ امروز ۲۸ دی ۱۴۰۱، زلزله ۵.۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین حوالی خوی را لرزاند که بلافاصله تمامی پایگاه‌ها و امدادگران هلال‌احمر استان به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی با اعلام اینکه نزدیک ترین شهر ها به کانون زلزله ۹ کیلومتری خوی، ۳۵ کیلومتری ایواوغلی و ۳۸ کیلومتری زر آباد بوده است گفت: در پی این حادثه ۵ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند‌ و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند.

تمهیدات برای اسکان اضطراری در حال انجام است

 حمید محبوبی با اعلام آمادگی کامل استان برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان بیان کرد: به محض وقوع زلزله تمامی تجهیزات و امکانات برای امدادرسانی از انبارها بارگیری و هشت تیم به مناطق حادثه دیده اعزام شدند.

وی با اشاره به اعزام ۴۴ نفر از نیروهای امدادی در قالب هشت تیم به مناطق زلزله‌زده گفت: ۱۴ نفر از کارکنان جمعیت به همراه تیم‌های امدادی به مناطق روستایی قاشقابلاغ، رهال، هندوان، سعلکده، بدلان و شهانق اعزام شده و ۶ تیم هم در حالت آماده‌باش کامل هستند.

به گفته سرپرست هلال‌احمر آذربایجان غربی، ۷ خودرو شامل آمبولانس، پیکاب و هایلوکس به همراه دو خودروی شخصی برای امدادرسانی اعزام شده‌اند.

محبوبی با تشریح اعلام وضعیت روستاهای ارزیابی شده اظهار کرد: طبق ارزیابی تیم‌های عملیاتی و امدادی هلال‌احمر استان، روستاهای قینر علیا و سفلی، شهانق، چاوشقلی و یدیلر خسارت نداشته‌اند و در حال حاضر تمهیدات برای اسکان اضطراری  خانوار‌های  حادثه‌دیدگان روستای وار در حال انجام است.

تاکید معاون اول رییس جمهور بر اسکان فوری و تهیه اقلام گرمایشی مناطق زلزله زده خوی

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در پی زلزله ۵,۴ ریشتری شهرستان خوی طی تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت بسیج همه امکانات برای کمک به زلزله زدگان تاکید کرد
دکتر محمد مخبر در این تماس تلفنی با توجه به سرمای شدید هوا و وجود مناطق روستایی و صعب العبور خواستار توجه ویژه به اسکان اضطراری و تامین وسایل گرمایشی در اسرع وقت شد.
همچنین با توجه به آسیب دیدن برخی از هموطنان در این حادثه، معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت رسیدگی فوری به مصدومان توسط مراکز امدادی و درمانی تاکید کرد.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان زلزله خوی


بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور، رئیس دانشکده علوم پزشکی خوی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی کامل مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله امروز خوی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تاکید کرد که ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

دستور وزیر کشور بر رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان خوی

 احمد وحیدی وزیر کشور در نخستین دقایق وقوع زلزله روز چهارشنبه شهرستان خوی، در تماس با محمدصادق معتمدیان گزارشی از ارزیابی‌های نخستین و اقدامات انجام شده را دریافت کرد.

وی بر بسیج امکانات استانی و هماهنگی فوری با دستگاه‌های امدادرسان برای یاری رساندن به مردم شریف مناطق زلزله‌زده، تأکید کرد و خواستار تداوم تماس استاندار با وی برای رسیدگی سریع به حادثه‌دیدگان و ارسال کمک‌های لازم شد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: همه ظرفیت‌های لازم برای امدادرسانی به مردم حادثه دیده به کار گرفته خواهد شد.

آماده باش نیروهای اداره گاز آذربایجان غربی در پی زلزله خوی

در جلسه مدیریت بحران شرکت گاز خوی که در اداره گاز خوی برگزار شد، شیخی مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: در پی‌ زلزله ظهر چهارشنبه خوی، سه علمک تخریب، چهار کنتور دچار شکستگی و شش مورد گاز خانگی در شهر فیرورق قطع شد.

وی‌ با تاکید بر اینکه در پی اتفاقات به وجود آمده، نیروهای امدادی شرکت گاز در خوی بلافاصله در محل حادثه حاضر شده و تعمیرات لازم را انجام دادند، افزود: نیروهای عملیاتی و امدادی گاز در خوی باید در حالت آماده باشند تا نسبت به هرگونه گزارش جدید در خصوص تخریب‌های احتمالی دیگر اقدامات لازم را صورت دهند.

جزئیات جدید از زلزله خوی/ آذربایجان غربی چقدر بافت فرسوده دارد؟

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به زلزله 5.4 ریشتری در شهرستان خوی اظهار کرد: براساس اعلام ایستگاه شتاب نگاری، شهر فیرورق شهرستان خوی و 15 روستای اطراف آسیب دیده است، عموم این خسارت ها در سازه های گلی و فرسوده بوده که گروه های کارشناسی برای برآورد خسارات به این منطقه اعزام شده اند.

 وی افزود: رییس جمهور تأکید دارند که بازسازی ها در مناطق دارای سازه های گلی نیز صورت بگیرد، این بحث مطلوبی در پیشگیری است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به آخرین جزئیات از وضعیت شهر زلزله زده خوی، عنوان کرد: آب و برق و گاز مناطق زلزله زده خوی وصل است و تنها برق 2 منطقه قطع بوده که دقایقی پیش وصل شد. همچنین  ارتفاعات همجوار یک منطقه ریزش کرده بود که تا ساعات آینده پاکسازی می شود.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره مصدومان احتمالی زلزله خوی نیز توضیح داد: تا این لحظه 80 نفر مصدوم شده اند، این مصدوم ها سرپایی ترخیص شده اند، البته احتمال افزایش تعداد مصدومان روستاها و مراجعه به مراکز درمانی وجود دارد.

نامی ادامه داد: ارزیابی این زلزله زمانبر است و در تلاشیم تا هرچه سریعتر این اقدام عملی شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره بافت فرسوده شهرستان خوی، تأکید کرد: روند بازسازی بافت های فرسوده در استان آذربایجان غربی  مطلوب بوده و روستاهای این استان جزء فعالترین روستاهای کشور هستند به طوری که حدود 15 درصد بافت فرسوده در این استان وجود دارد.
 
https://jahannews.com/vdchv-n6z23nixd.tft2.html
jahannews.com/vdchv-n6z23nixd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *