جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نبایدهای تغذیه‌ای در زمستان

دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 826095
متخصصان می‌گویند فصل زمستان تغذیه مختص به خود را دارد و نباید از برخی محصولات غذایی در این فصل استفاده کرد.
نبایدهای تغذیه‌ای در زمستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جام جم، زمستان با همه زیبایی‌ها و ویژگی‌های خاص خودش آغاز شده است. ما معمولا با مواد غذایی‌ای که بهتر است در زمستان مصرف کنیم میوه‌های فصل، سبزیجات و همه غذاهای گرم و مغذی ‌ آشنا هستیم اما در مورد غذاهایی که باید از آنها پرهیز کنیم، چطور؟

کارشناسان تغذیه می‌گویند برای سلامت و ایمنی بهتر و داشتن بدنی سالم و قوی که کمتر مستعد ابتلا به عفونت باشد بهتر است از مصرف برخی مواد غذایی در این  فصل اجتناب شود.

موارد زیر برخی از مواد غذایی است که در زمستان باید از آنها اجتناب کنید.
محصولات لبنی
محصولات لبنی به‌طور طبیعی مخاط‌زا است. این ویژگی ممکن است شما را مستعد خس‌خس سینه و سایر عفونت‌ها کند. بنابراین سعی کنید در زمستان مصرف لبنیات سرد مانند شیر، ماست و کشک را محدود کنید.

متخصصان تغذیه می‌گویند افرادی که مستعد سرماخوردگی و سرفه هستند یا مشکلات تنفسی دارند، باید سعی کنند در زمستان از مصرف لبنیات اجتناب کنند زیرا تجمع مخاط بیش از حد می‌تواند منجر به تورم شود. لازم نیست لبنیات را کاملا از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. فقط سعی کنید آنها را در حد اعتدال مصرف کنید. 
گوشت و مواد غذایی فرآوری شده
مصرف غذاهای سنگین مانند گوشت در فصل زمستان توصیه نمی‌شود. متخصصان می‌گویند بدن برای هضم این مواد به زمان بیشتری نیاز دارد، بنابراین در فصلی از سال که فعالیت بدنی به خودی‌خود کم است، مصرف این مواد شما را سست و بی‌حال می‌کند.

این شرایط ممکن است به مشکلات گوارشی و افزایش وزن نیز منجر شود. توصیه می‌شود مصرف غذاهای فرآوری شده نیز در هوای سرد به حداقل برسد زیرا این غذاها می‌تواند در برخی افراد ایجاد آلرژی کند.

سویدال ترینیدیت، کارشناس ارشد رژیم غذایی می‌گوید: «نشان داده شده که افزودنی‌های غذایی به درجات مختلف واکنش‌های آلرژیک را در افراد تحریک می‌کند.»
سالاد و مواد غذایی خام
به گفته شیلپا آرورا، متخصص تغذیه و پزشک سلامت ماکروبیوتیک، بهتر است از مصرف سالاد و غذای خام بعد از ناهار در زمستان خودداری شود. دلیلش این است که غذاهای سرد باعث افزایش اسیدیته و نفخ می‌شود.

از آنجایی که هضم غذا در ظهر به اوج خود می‌رسد، بنابراین فقط در این ساعات از سالادهای فصل و مواد غذایی خام استفاده کنید.

کارشناسان معتقدند مصرف خوراکی‌های فصلی اهمیت زیادی دارد. بیشتر مواد غذایی‌ای که در یک فصل خاص رشد می‌کند، به بهبودی و محافظت در برابر بیماری‌هایی که در آن ماه‌ها نسبت به آنها آسیب‌پذیرتر هستیم کمک می‌کند.
مواد غذایی با دمای پایین
مصرف نوشیدنی‌های خنک و غذاهای سرد می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تضعیف و آن را مستعد ابتلا به بیماری‌ها کند. روپالی دوتا، مشاور تغذیه، می‌گوید: «غذاهای با دمای سرد نباید در فصل زمستان مصرف شود، زیرا بدن باید دو برابر بیشتر تلاش کند که آنها را به دمای مورد نظر برساند.»
آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار
در فصل زمستان علاوه بر نوشیدنی‌های خنک، بهتر است مصرف تمام نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه‌ها و سایر نوشیدنی‌های شیرین محدود شود. سطح بالای قند موجود در این مواد منجر به مقاومت بدن به انسولین و در نتیجه کاهش ایمنی بدن می‌شود.
شیلپا آرورا می‌گوید: «در زمستان میوه‌های تازه بخورید و از مصرف آبمیوه حتی آبمیوه‌های تازه خودداری کنید.» 
قندها
سویدال تردینیدیت، متخصص تغذیه، می‌گوید مصرف زیاد شیرینی‌ها می‌تواند ایمنی بدن را در دماهای پایین مختل کند. به گفته ترینیدیت، قندها التهاب را افزایش و ایمنی را کاهش می‌دهد و شما را مستعد ابتلا به اختلالات تنفسی می‌کند.
https://jahannews.com/vdchw-n6m23nivd.tft2.html
jahannews.com/vdchw-n6m23nivd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *