پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

نظافت انبارها به آسان ترین و سریع ترین روش

دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 826068
راهکار بی‌نظیر جهت تسهیل نظافت انبارها و سوله‌ها و دستورالعمل نظافت انبارها و بهترین تجهیزات برای نظافت انبار با بهترین روش های نظافت انبار
نظافت انبارها بخشی از امور مربوط به ایمنی و بهداشت کارخانه‌ها، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و .... است. انبارها و سوله‌ها محل نگهداری مواد و کالاهای مختلف گاهاً برای مدت‌ طولانی هستند. نظافت انبار و محافظت از این اقلام در برابر رطوبت، غبار، ضربه و ... نقش مهمی در حفظ کیفیت مواد و اقلام مختلف دارد. از طرفی ایجاد فضایی بهداشتی و هوایی تازه در محیط انبار بازدهی تولید و همچنین کیفیت خدمات کارکنان و انبارداران را بالا می‌برد. همچنین نظم بخشیدن به انبار و نظافت آن مانع از وقوع حوادث غیرمنتظره خواهد شد. تمامی این موارد در گرو یک برنامه‌ نظافت کامل و هدفمند است.
در این مقاله چند راهکار بی‌نظیر جهت تسهیل نظافت انبارها و سوله‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین در خصوص دستورالعمل نظافت انبارها و بهترین تجهیزات برای نظافت انبار صحبت کرده‌ایم. پس همراه بمانید و با بهترین روش های نظافت انبارآشنا شوید.  

نظافت انبارها

دستورالعمل نظافت انبارها

انبارها محیط‌های غالباً بزرگ و بسته با دیوارهای بلند و گاهاً پنجره‌های کوچک هستند. البته یک انبار ممکن است محیطی سرباز باشد. در هر صورت حجم فراوانی از اقلام مختلف نظیر مواد غذایی، مواد خام کارخانه‌ها، اجناس مختلف، کالاهای تولید شده توسط کارخانجات و .... در انبارها نگهداری می‌شوند. تهویه این محیط، نظافت سطوح، دیوارها، قفسه‌ها و به طور کلی فرآیند تمیز کردن انبار با نظافت فضاهای دیگر فرق دارد. نظافت انبارها مستلزم برنامه نظافت مداوم با استفاده از دستگاه‌های نظافتی صنعتی است.

بنابر مطلب فوق لزوم یک برنامه نظافت انبار برای تمامی مشاغلی که دارای انبار هستند، ضروری است. در ادامه این مقاله ابتدا انواع آلودگی موجود در انبارها و سپس روش‌ها و تجهیزات لازم جهت از بین بردن این آلودگی‌ها را توضیح داده‌ایم.

شناخت آلودگی و به کارگیری بهترین وسیله برای نظافت انبارها

برای نظافت بهتر و آسان‌تر انبارها باید نوع آلودگی‌ها را شناخت، سپس بهترین وسیله برای نظافت انبارها را به کار برد. این کار مستلزم بررسی انبار و سپس تهیه چک لیست نظافت انبار است. البته قبل از آن باید نسبت به خرید تجهیزات نظافتی برای انبارها اقدام نمود.

انبارها معمولاً فضاهای بسته‌ای جهت نگهداری اجناس، کالاها و اقلام مختلف دیگر هستند. هر چند که این محیط‌ها در معرض مستقیم باد، باران و گردوخاک قرار ندارند، با این‌حال یک فضای بسته محلی برای رشد باکتری‌، میکروب یا تجمع گرد و غبار است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی برای هرکدام از آلودگی‌ها وسیله و ابزار مخصوصی ساخته شده است. این ابزارها چه در مصارف خانگی و چه برای نظافت محیط‌های بزرگی همچون انبار بهترین بازدهی را دارند. به صورتی که سرعت و کیفیت نظافت را به میزان قابل توجهی بالا می‌برند.  
 تجهیزات نظافت صنعتی


بهترین روش‌های نظافت انبار و سوله با استفاده از تجهیزات مکانیزه

توجه داشته باشید که انبارها غالباً وسعت زیادی دارند؛ بنابراین لوازم نظافت ساده و دستی همچون تی و جارو به تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد. استفاده از تجهیزات و وسایل نظافتی مکانیزه از جمله جارو برقی صنعتی، بخارشوی صنعتی، واترجت‌ها، سوییپر صنعتی و .. سرعت نظافت انبارها را بالا می‌برند. به علاوه به کارگیری چنین تجهیزاتی موجب افزایش کیفیت نظافت نیز خواهد شد.
 

نظافت قفسه‌ انبارها

انبارها اکثراً دارای قفسه‌های متعددی هستند که اقلام و اجناس مختلف را روی آن‌ها قرار می‌دهند. این قفسه‌ها به منظور دسته‌بندی محصولات، نظم بخشیدن به انبار و مدیریت بهتر ساخته می‌شوند. نظافت و مرتب کردن قفسه‌ها جزئی از برنامه نظافت انبارهاست.

تعداد و متراژ بالای قفسه‌ها در انبار به کارگیری تجهیزات مکانیزه در نظافت را ضروری می‌سازد؛ چرا که بدون چنین تجهیزاتی عمل نظافت قفسه‌های انبارها بسیار کند، زمان‌بَر و خسته‌کننده خواهد بود. بر همین اساس با خرید جاروبرقی صنعتی عملیات نظافت در زمان بسیار کمتر و با کیفیت بسیار بالاتری صورت خواهد گرفت.

جارو برقی صنعتی همچون سایر جاروبرقی‌های خانگی خاصیت مکندگی دارد و با استفاده از آن می‌توان اجسام ریز و متوسط را از روی سطوح جمع‌آوری یا حتی جابه‌جا کرد. البته با این تفاوت که جاروبرقی‌های صنعتی در مقایسه با مدل‌های خانگی سرعت و مکش بیشتری دارد. لذا به کارگیری چنین وسیله‌ای یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای نظافت آسان‌تر انبارهاست. کاربرد جارو برقی‌های صنعتی شامل موارد زیر است:
  • جمع‌آوری مواد پودری و آلاینده‌های موجود روی قفسه‌ها
    جمع‌آوری ذرات و مواد اشتعال‌زا
    جمع‌آوری روغن‌ها و مایعات ریخته شده روی سطوح

ضد عفونی و نظافت سطوح انبارها

یکی دیگر از انواع آلودگی موجود در انبارها که معمولا با چشم دیده نمی‌شود، وجود میکروب‌ها، باکتری‌ها و ... است. این آلودگی‌ها غالباً روی سطوح و دیوارهای انبار می‌نشینند و منجر به کثیف شدن هوا و محیط انبار می‌شوند. چنین آلودگی‌هایی یک خطر جدی برای محصولات موجود در انبار خصوصا مواد غذایی و دارویی هستند. از طرفی نشست و تجمع میکروب و باکتری سلامت کارکنان مجموعه را به خطر می‌اندازند؛ بنابراین بخشی از برنامه نظافت انبارها باید به پاک کردن این آلودگی‌ها اختصاص یابد.

در گذشته برای ضد عفونی کردن سطوح در مراکز مختلف از جمله بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، لابی و آشپزخانه، هتل‌ها و ... از دستگاه‌های سنتی و کارواش‌های صنعتی  استفاده می‌کردند. عملکرد وسایل و دستگاه‌های سنتی بسیار زمان‌بر و حتی ممکن بود به خوبی از پس پاک کردن لکه‌های سخت و آلودگی‌های قدیمی برنیاید.

خوشبختانه امروزه و با پیشرفت تکنولوژی تنها با یک اقدام ساده یعنی خرید بخار شوی صنعتی برای مجموعه خصوصا برای نظافت انبارها عملیات نظافت هم آسان و سریع صورت می‌گیرد. هم اینکه کیفیت نظافت در حد بسیار بالایی انجام خواهد شد.

بخار شوی صنعتی یکی از تجهیزات نظافتی بسیار پرکاربرد در مراکز مختلف از جمله برای نظافت انبارها و سوله‌هاست. این وسیله در کارخانجات، هتل‌ها، رستوران‌ها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بخار شوی صنعتی را می‌توان بهترین وسیله برای شستشوی خودرو به شمار آورد.
 

سایر تجهیزات نظافتی

محصولاتی همچون جاروبرقی و بخار شوی صنعتی جزو دستگاه‌های نظافتی بسیار پرکاربرد موجود در بازار هستند. دستگاه‌های دیگری از قبیل دستگاه واکس زن برقی، ترولی نظافتی، جاروبرقی خانگی، کاور کفش برقی، بدن خشک کن و ... در مراکز فروش تجهیزات نظافتی عرضه می‌شود. هرکدام از این تجهیزات و دستگاه‌ها با کارایی خاص خود در افزایش سرعت،  بهبود کیفیت و سهولت نظافت نقش قابل ملاحظه‌ای دارند.

دستگاه واکس زن برقی


جمع بندی

انبارها بخشی از سازوکار کارخانجات، کارگاه‌های تولیدی، فروشگاه‌ها و صنایع مختلف دیگر هستند. نظافت انبارها موضوع مهمی است که در بهبود کیفیت محصولات و افزایش بهره‌وری و بازدهی کارکنان تأثیر دارد. لذا ضروری است که نظافت سوله‌ها و انبارها با کیفیت زیاد و سرعت بالا انجام شود. استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های نظافتی مکانیزه رسیدن به این امر را ممکن می‌سازد. امیدوارم مطالب ذکر شده در این مقاله برایتان مفید بوده باشد.
https://jahannews.com/vdch--n6623nivd.tft2.html
jahannews.com/vdch--n6623nivd.tft2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *