کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امیرعبداللهیان: دخالتی در امور داخلی لبنان نداریم

23 دی 1401 ساعت 13:32

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران، دوست روزهای سخت لبنان بوده و خواهد بود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با «عبدالله بوحبیب»  وزیر امور خارجه لبنان در بیروت گفت:  ایران با دارا بودن امکانات و توان تکنولوژی برتر آماده ساخت نیروگاه‌های برق مورد نیاز لبنان در چارچوب  توافقی که صورت خواهد گرفت، است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد روند انتخاب رییس جمهور لبنان  و دخالت ایران در این قضیه گفت: ما هیچ دخالتی در امور داخلی لبنان نداریم.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه  تصریح کرد: ما همه جریان های سیاسی در لبنان را دعوت می‌کنیم که در مسیر گفت‌وگو و توافق هرچه زودتر نسبت به انتخاب رئیس جمهور این کشور و تکمیل فرایند سیاسی در لبنان اقدام کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: تردیدی نداریم که جریان های سیاسی مختلف در لبنان با شایستگی و بدون هرگونه مداخله خارجی قادر به تعیین رئیس جمهور خود خواهند بود.

حسین امیر عبداللهیان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گفتگوهای اخیر بین مقامات سوریه و ترکیه و نگاه ایران به این گفت‌وگوها تصریح کرد: ما از انجام گفت‌وگوهای سوری و ترکی خرسندیم و  این که مشکلات دو کشور از مسیر گفت‌وگو و مذاکره حل شود، استقبال می کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان، تاکید کرد: معتقدیم برای حل مشکلات موجود، می بایست فرمت آستانه با مشارکت دادن سوریه تقویت شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخی به سوالی در  مورد روابط ایران با عربستان و گفت‌وگوهای صورت گرفته بین دو کشور گفت: ما گفت و گوهای متعددی در ماه‌های گذشته با عربستان سعودی در بغداد داشتیم، در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن نیز گفت‌وگوی کوتاهی با وزیر خارجه عربستان داشتم، و بین دو طرف در خصوص تداوم گفت‌وگوها با هدف بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی اتفاق نظر وجود داشت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب افزود: ما هیچ گاه در قطع روابط با هیچ کشوری در جهان اسلام از جمله عربستان سعودی پیشقدم نبوده ایم و از بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی و افتتاح سفارتخانه‌های دو کشور در چارچوب گفتگوهایی که خواهیم داشت استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه ما، امنیت لبنان را امنیت ایران و منطقه می دانیم، تصریح کرد:  ایران همچنان با قدرت از جریان‌های مقاومت در لبنان و فلسطین در برابر گستاخی های رژیم صهیونسیتی حمایت می کند.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر  از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه در دیدار با وزیر خارجه لبنان، راه‌های توسعه تجاری، اقتصادی و گردشگری در راستای رشد تولید دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: برای کاهش آلام و فشارهای اقتصادی لبنان در آخرین سفری که به لبنان داشتم، تصمیماتی بین دو کشور صورت گرفت و پیشرفت هایی در این زمینه بین دو کشور حاصل شده است، در همین راستا  تیم فنی لبنان چندی پیش به ایران آمد و راه های  همکاری های سوخت  مورد بررسی قرار گرفت.


کد مطلب: 825716

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/825716/امیرعبداللهیان-دخالتی-امور-داخلی-لبنان-نداریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com