پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

حمله سگ‌های ولگرد این بار به کودک ۱۰ ساله

يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 825217
حمله سگهای ولگرد به کودک ۱۰ ساله انزلیچی و مصدومیت وی، بار دیگر اهمیت توجه متولیان ساماندهی به این وضعیت را یادآور شده و از سوی مطالبه شهروندان ورود دستگاه قضایی به این موضوع است.
حمله سگ‌های ولگرد این بار به کودک ۱۰ ساله
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، معضل سگ‌های بلاصاحب یکی از مسائل مهم و مبتلابه شهرهای کشور بویژه استان گیلان است. مسئله‌ای که با توجه به خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری که به همراه دارد اما تاکنون چاره‌ای اساسی برای حل آن اندیشیده نشده است.

آمارها نشان می‌دهد چیزی حدود ۲ میلیون قلاده، جمعیت سگ‌های بلاصاحب در کشور را تشکیل می‌دهد که اگر این آمار صحت داشته باشد داده نگران کننده‌ای برای زندگی اجتماعی تلقی می‌شود. حمله ور شدن سگ‌های بلاصاحب و یا ولگرد امروز به عنوان یک کابوس مرگبار برای شهروندان بویژه کودکان و بانوان تبدیل شده است، تا جایی که آسیب‌های روانی آن از آسیب جسمی اش نگران کننده تر هست.

دلهره، اضطراب و ترس ناشی از حمله سگ‌های ولگرد زجرآورتر بوده و آثار روحی و روانی آن تا مدت‌ها در اذهان باقی می‌ماند. ساماندهی سگ‌های بلاصاحب یکی از مطالبات مهم شهروندان در ادوار مختلف بوده، مطالبه‌ای که تاکنون محقق نشده و در حد وعده باقی مانده است.

مطابق دستورالعمل ابلاغی سال ۸۷ وزارت کشور، شهرداری‌های سراسر کشور موظف به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب هستند و این جمع‌آوری باید با ساخت پناهگاه‌های استاندارد همراه با تعریف یک دامپزشک برای این سگ‌ها انجام شود اما هزینه بر بودن، محدودیت‌های اعتباری و مالی بهانه‌ای شده تا شهرداری‌ها نسبت به انجام این کار شانه خالی کنند، که شانه خالی کردن مدیریت شهری در ساماندهی سگ‌های ولگرد منتج به زخمی شدن شهروندان شده است.

سریال تلخ و تکراری حمله سگهای ولگرد این بار به کودک ۱۰ در انزلی

حمله سگ‌ها به شهروندان در انزلی عادی انگاری شده است
اسماعیل میرزایی یکی از شهروندان بندر انزلی که فرزندش مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفته و آسیب جدی دیده است، می‌گوید: فرزندم برای خرید به مغازه نزدیک منزل در مسکن مهر انزلی رفته بود که مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفت و از ناحیه دست و پا به شدت آسیب درد.

وی، مسئله سگ‌های ولگرد را از چالش‌های جدی شهر انزلی خواند و افزود:

شهروندان انزلی از دست سگ‌های ولگرد آرامش ندارند.

این شهروند بندر انزلی با بیان اینکه حمله سگ‌ها به شهروندان در این شهر عادی انگاری شده است، گفت: تاکنون چندین مرحله اتفاق تلخ حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان در انزلی بویژه در منطقه مسکن مهر این شهر رخ داده و کسی در این خصوص پاسخگو نیست.

میرزایی با اشاره به اینکه حمله سگ‌های ولگرد به کودکان و بانوان آسیب‌های روحی و روانی بدی به همراه دارد، اضافه کرد: حمله سگ‌های ولگرد به کودکان سال‌ها در خاطره آنها ثبت خواهد شد و تبعات منفی زیانباری به همراه دارد.

وی با تاکید بر ساماندهی سگ‌های ولگرد از سوی متولیان امر، افزود: شهرداری متولی جمع آوری سگ‌های بلاصاحب است و باید پاسخ گوی تبعات حمله این سگ‌ها به شهروندان باشد.

سگ‌های بلاصاحب چهره شهر را زشت کرده است
این شهروند انزلیچی با اشاره به مخالفت برخی افراد از زنده گیری و ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهر، بیان کرد: شنیده شده که برخی به عنوان مدعیان حقوق حیوانات به مخالفت از طرح جمع آوری و ساماندهی از سوی شهرداری پرداختند.

میرزایی ادامه داد: افرادی که مخالف زنده گیری و جمع آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر هستند اگر این اتفاق تلخ برای فرزندانشان بیافتد باز هم سکوت خواهند کرد؟

وی با بیان اینکه وضعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب با سگ‌های خانگی و دارای صاحب متفاوت است، افزود: سگ‌های ولگرد دارای انواع بیماری‌های هاری و واگیردار هستند و حضور آنها در شهر عواقب خوشایندی برای شهر ندارد.

سریال تلخ و تکراری حمله سگهای ولگرد این بار به کودک ۱۰ در انزلی

این شهروند بندر انزلی با بیان اینکه سگ‌های بلاصاحب چهره شهر را زشت کرده است، گفت: پرسه زدن سگ‌های ولگرد در سطح شهر و ایجاد دلهره و اضطراب برای مردم در شأن شهروندان انزلی نیست.

میرزایی با بیان اینکه بارها پیگیر ساماندهی سگ‌های ولگرد در مجتمع مسکن مهر انزلی شدیم، اضافه کرد: گویا تا اتفاق تلخ و ناگواری برای شهروندان نیافتد مسئولان از جایشان تکان نخواهند خورد.

وی با بیان اینکه آسایش شهروندان با هجوم سگ‌های ولگرد به سُخره گرفته شده است، افزود: صیانت از حقوق شهروندان با ایجاد امنیت و آرامش تحقق پیدا می‌کند.

سلامت مردم نباید فدای مخالفت چند نفر از جمع آوری سگ‌های ولگرد شود
این شهروند انزلیچی با اشاره به مراحل درمانی فرزندش بعد از حمله سگ‌های ولگرد، بیان کرد: تاکنون چندین دوره واکسن ضد هاری به فرزندم تزریق شده و مرحله درمانش ادامه دارد.

میرزایی با اشاره به آسیب‌های روحی حمله سگ‌های ولگرد به کودکان، اضافه کرد: فرزندم بعد از آن اتفاق تلخ دچار وحشت شده و مکرر گریه می‌کند و آرام و قرار ندارد.
وی ادامه داد: بعد از این اتفاق، ذهنیت بدی نسبت به حیوانات در ذهن فرزندم ایجاد شده و ممکن است تا سال‌ها در خاطرش ثبت شده بماند.

این شهروند بندر انزلی با تأکید بر ورود دستگاه قضائی بر مسئله ساماندهی سگ‌های ولگرد در این شهر، تصریح کرد: مسببین تعلل در ساماندهی سگ‌های ولگرد در انزلی باید پیگرد قانونی و قضائی قرار بگیرند.

میرزایی با بیان اینکه حق شکایت و پیگیری قضائی برای احقاق حقوق فرزندم محفوظ است، گفت: از دادستان شهرستان و دیگر مسئولان انتظار داریم نسبت به مسئله حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان ورود کنند و با مسببان این معضل اجتماعی برخورد کنند.

وی ادامه داد: عوامل شهرداری همانگونه که نسبت به جمع آوری سد معبرها جدیت به خرج می‌دهند باید نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد که امنیت اجتماعی را به خطر انداخته با حساسیت بیشتری عمل کنند.

این شهروند بندر انزلی با بیان اینکه منافع عموم را نباید فدای مخالفت چند نفر از جمع آوری سگ‌های ولگرد کرد، گفت: اکثر شهروندان موافق جمع آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد هستند و این موضوع به عنوان یک مطالبه جدی مطرح است و شهرداری نباید به خاطر مخالفت چند شهروند، مسئله جمع آوری سگ‌های ولگرد را متوقف کند.

لزوم ورود دستگاه قضائی بر مسئله ساماندهی سگ‌های ولگرد
خانواده میرزایی شاید اولین و قطعاً آخرین هم نخواهند بود تا زمانی که اقدام اساسی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد، حیوانات وحشی و آلوده صورت نگیرد هر روز باید منتظر کودکان و شهروندان زخمی و آسیب دیده در نقاط مختلف شهر باشیم.

مسئله حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان بویژه کودکان و بانوان چالش جدی و مسبوق سابقه‌ای که سال‌ها به عنوان تراژدی تلخ در شهرهای کشور و گیلان تکرار می‌شود و بارها خبر مرگ و جراحت شهروندان بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف کشور رسانه‌ای می‌شود اما در کنار این اخبار تلخ و دردناک، عکس‌العملی اثرگذار از سوی متولیان دیده نمی‌شود اگر چه گاهاً اقداماتی در این خصوص صورت می‌گیرد اما سطحی و موقت است و علاجی بر این درد پررنج نیست.
https://jahannews.com/vdccspq4m2bqii8.ala2.html
jahannews.com/vdccspq4m2bqii8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *