پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

چرا سرماخوردگی در زمستان به سراغ‌مان می‌آید؟

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 824929
یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: هوای سرد سبب می‌شود برخی از عملکردها سلول‌های دفاعی کاهش یابد.
چرا سرماخوردگی در زمستان به سراغ‌مان می‌آید؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، سیاوش وزیری، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در توضیح علل سرماخوردگی بیشتر در فصول سرد سال، اظهار کرد: انسان در دستگاه تنفسی خود یک لایه مخاطی با قابلیت‌ها پاک‌کنندگی دارد وقتی ویروس، میکروب‌ها یا ذرات معلق در هوا روی سطح مژک‌های این مخاط قرار می‌گیرد با فرایند عطسه و سرفه بیرون رانده می‌شود.

وی ادامه داد: هوای سرد سبب کم شدن حرکت این مژک‌ها می‌شود و علاوه بر کاهش جریان این مخاط، مقدار ترشحات افزایش می‌یابد در نتیجه مدت ماندگاری میکروب‌ها و ویروس‌ها روی مژک‌ها بیشتر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: هوای سرد سبب می‌شود برخی از عملکردها سلول‌های دفاعی کاهش یابد معمولا در این هوا عملکرد سیستم ایمنی یا سلول‌های که عوامل بیگانه را از بین می‌برند، کم‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: در هوای سرد افراد عمدتا در مکان‌های سربسته، کوچک و بدون تهویه در کنار هم هستند و با عطسه و سرفه فرد آلوده و چرخش عوامل بیماری‌زا در محیط، افراد دیگری هم آلوده می‌شوند.

وزیری گفت: سیستم‌های گرم کننده مورد استفاده در سرما سبب خشک شدن هوا می‌شود، خشکی و سردی هوا سبب انتشار بهتر ویروس‌ها می‌شود حتی خیلی از ویروس‌ها سرماپسند هستند و عمدتا در این شرایط در هفته‌ها و ماه‌های سرد سال عفونت تنفسی ویروسی بیشتر می‌شود.
https://jahannews.com/vdcb5abw9rhb59p.uiur.html
jahannews.com/vdcb5abw9rhb59p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *