شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

نمونه سود آمریکا از جنگ اوکراین

پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 824862
گزارش دویچه‌وله آلمان نشان می‌دهد که در کنار سود برخی شرکت‌های آمریکایی، شرکت‌های اروپایی بازندگان و خسارت‌دیدگان بزرگ جنگ اوکراین بوده‌اند.
نمونه سود آمریکا از جنگ اوکراین
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، دویچه‌وله در گزارشی با عنوان «حتی یک کمپانی آلمانی در فهرست ۱۰۰ شرکت پرارزش جهان نیست»، نوشت: شرکت‌های آمریکایی در صدر با ارزش‌‌ترین شرکت‌های جهان قرار دارند. بین ده کمپانی برتر دنیا، حتی یک شرکت اروپایی هم دیده نمی‌شود. چه عواملی سبب سقوط شرکت‌های آلمانی و اروپایی شده است؟ شرکت مشاوره بازرگانی Ernst & Young فهرستی از «۱۰۰ شرکت پرارزش جهان» در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده که در صدر آن، شرکت آمریکایی اپل قرار دارد؛ شرکتی که گوشی‌های هوشمند آیفون، رایانه‌ و تبلت را طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌کند.
 
براساس تجزیه و تحلیل «ارنست ‌اند یانگ»، شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۲ بر‌ترین و پرارزش‌‌ترین شرکت‌ها در بازار جهانی بورس هستند در حالی که شرکت‌های آلمانی و اروپایی در این عرصه روند سقوط را طی کردند. شرکت نرم‌افزاری آلمانی (SAP) با ارزش ۱۲۱ میلیارد دلار در رتبه ۱۰۶ قرار دارد.
 
طبق تحلیل «ارنست ‌اند یانگ» نام حتی یک شرکت آلمانی را نمی‌توان در بین ۱۰۰ شرکت پرارزش جهان قرار داد. در عوض سلطه شرکت‌های آمریکایی در بازار بورس همچنان ادامه دارد.
 
گروه مشاور بازرگانی نامبرده که هر شش ماه یک‌بار ارزش بازار شرکت‌های دارای بالا‌ترین رتبه در بورس جهانی را بررسی می‌کند، یادآور شده که حتی یک شرکت اروپایی را در بین ۱۰ شرکت برتر جهان نمی‌توان یافت. ۹ شرکت از ۱۰ شرکت باارزش در آمریکا مستقر هستند. سال‌هاست که اهمیت اروپا در بورس‌های جهانی رو به کاهش بوده است. اواخر سال ۲۰۰۷ یعنی پیش از بحران مالی جهانی، ۴۶ شرکت از ۱۰۰ شرکت برتر جهان از اروپا بودند. در پایان ۲۰۰۷ هنوز هفت شرکت آلمانی در میان ۱۰۰ شرکت باارزش جهان وجود داشتند. در پایان سال ۲۰۲۱ تنها نام دو شرکت آلمانی در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر بورس جهان قرار گرفت. ارزش سهام اکثر شرکت‌های برتر بورس‌ جهان در سال ۲۰۲۲ سقوط کرد. 100 شرکت باارزش جهان در مجموع ۷.۲ تریلیون دلار از ارزش بازار خود را در طول سال از دست داده‌اند. ارزش سهام بخش فناوری در بازار سهام ۳۳ درصد کاهش یافت.

«غول‌های آمریکایی» چون تسلا، اپل، متا، مایکروسافت، آلفابت و آمازون به تنهایی ۴.۶ تریلیون دلار ارزش خود را در بازار سهام از دست دادند. اما چه عواملی سبب شد که ارزش سهام بسیاری از «غول‌های بورس» سقوط کند؟ افزایش شدید نرخ بهره، جنگ در اوکراین و افزایش قیمت انرژی تاثیر تعیین‌کننده‌ای در سقوط بهای ارزش سهام این شرکت‌ها داشتند.
https://jahannews.com/vdch-kn6i23ni6d.tft2.html
jahannews.com/vdch-kn6i23ni6d.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بیچاره زلنسکی دلقک که به تحریک ناتو کشورش را به فنا داد