شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بولتون پیشنهاد اخراج ترکیه از ناتو را مطرح کرد

سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 824650
مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مقاله‌ای تند، چندین عضو ناتو از جمله ترکیه را به‌دلیل حمایت نکردن یا اکراه در حمایت از اوکراین، به شدت مورد انتقاد قرار داد.
بولتون پیشنهاد اخراج ترکیه از ناتو را مطرح کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، جان بولتون مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا می‌گوید آن‌دسته از اعضای ائتلاف نظامی ناتو از جمله ترکیه که در حمایت از اوکراین اکراه دارند، باید از این ائتلاف اخراج شوند.

بولتون بر این باور است که «ضعف» ناتو، نیروهای روسیه را قادر می‌سازد تا در جنگ جاری در اوکراین، پیروز شوند. به گفته وی، «سال ۲۰۲۳ برای تمام کشورهای غربی سالی تعیین‌کننده خواهد بود تا قدرت اراده‌شان را ثابت کنند.»

وی با اشاره به آنچه ایجاد شکاف در ناتو و آغازگر آن را ترکیه خواند، افزود: مساله اصلی اتحاد و عزم و اراده غربی است که تضمینی برای هیچکدام وجود ندارد.

به باور بولتون، اگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اواخر سال جاری باردیگر در انتخابات پیروز شود، که به ادعای وی از طریق «تقلب» امری محتمل است، «عضویت این کشور در ناتو محل مناقشه خواهد بود.»

وی در ادامه گفت: شرکای اقتصادی و نظامی روسیه که متاسفانه ترکیه هم در جمع آنها است، هنوز در زمان احتیاج، به داد مسکو می‌رسند.

آنکارا از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۱)، همواره از پیوستن به تحریم‌های تلافی‌جویانه غرب علیه مسکو خودداری کرده است. ترکیه همچنین باوجود اینکه دومین ارتش بزرگ ناتو را در اختیار دارد، به نوعی کمک نظامی خود به کی‌یف در مقایسه با حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کمک نظامی غرب را کاهش داد.

مقامات ترکیه در عوض تا حد زیادی درباره جنگ اوکراین بی‌طرف بوده و به‌دنبال میانجی‌گری و پایان دیپلماتیک جنگ هستند و سال گذشته نیز مجموعه از مذاکرات سطح بالا را میزبانی کردند.

آلمان بخش دیگری از اظهارات بولتون را تشکیل داد. او به وعده‌های اولاف شولتز، صدراعظم این کشور پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۲۲، اشاره کرد که گفته بود در حوزه سیاست خارجی آلمان از جمله افزایش هزینه نظامی در راستای برآورده‌سازی الزامات ناتو، «تغییرات گسترده» ایجاد خواهد کرد.

وی درباره برلین گفت: با این حال، در این حوزه تغییرات اندکی رخ داده و وعده‌ها در هاله‌ای از ابهام است.

بولتون یادآور شد که بودجه دفاعی آلمان در سال ۲۰۲۳ از پارسال هم کمتر خواهد بود. با وجود اینکه آلمان اعلام کرده که برای تامین تسلیحات جدید و جایگزینی ناوگان فرسوده جنگنده‌های خود با جنگنده‌های اف -۳۵ آمریکا، ۱۰۰ میلیارد دلار اختصاص خواهد داد، بولتون می‌گوید که هیچ مبلغی هنوز تخصیص نیافته و علاوه بر این، قرارداد اف -۳۵ «ظاهرا به‌دلیل کشمکش‌ها و اختلافات داخلی در برلین، متوقف شده است.»

بولتون اما در عین حال، اقدامات ژاپن و تصمیم اخیر این کشور مبنی بر افزایش بیش از دوبرابری بودجه نظامی توکیو ظرف ۵ سال آینده را مورد تمجید قرار داد و حتی مدعی شد که این کار می‌تواند گام اول در «جهانی‌سازی ناتو» و اضافه کردن کشورهایی همچون ژاپن، استرالیا، سنگاپور و رژیم صهیونیستی در آن باشد.

پاریس اما از تمجید و تحسین بولتون بی‌نصیب ماند. مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را بابت بررسی گام‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ اوکراین، مورد انتقاد قرار داد و او را به «انعکاس نقطه نظرات کرملین» متهم کرد.

بولتون مدعی است که اذعان ماکرون به نگرانی‌های مسکو درباره پیشروی ناتو به سمت مرزهای شرقی اروپا، به نوعی حمایت از روسیه بوده و در ادامه نیز بدون اشاره به بمباران کشورهای حوزه بالکان، افغانستان و لیبی، مدعی شد که ناتو همواره «ائتلافی دفاعی» بوده است!

بولتون که به اظهارات و بیانیه‌های سیاسی جنگ‌طلبانه از جمله «درخواست تغییر رژیم در روسیه و بسیاری از کشورهای دشمن آمریکا» شهرت دارد، در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۸ به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا خدمت کرد.
https://jahannews.com/vdccp0q4x2bqie8.ala2.html
jahannews.com/vdccp0q4x2bqie8.ala2.html
برچسب ها: آمریکا ترکیه ناتو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *