يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

از کشف خمره تاریخی در ارومیه تا دستگیری حفاران غیرمجاز در کامیاران

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۴۲
کد مطلب: 824641
دو خمره تاریخی در روستای کهریز ارومیه در استان آذربایجان غربی درحالی کشف شد، که هفت حفار غیرمجاز در کامیاران کردستان دستگیر شدند.
خمره تاریخی در ارومیه و دستگیری حفاران غیرمجاز
به‌گزارش جهان نيوز به نقل از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بهزاد حجابی ـ فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ـ از کشف دو خمره مربوط به دوره ساسانی در روستای کهریز ارومیه خبر داد و گفت: در حین اجرای عملیات راه‌سازی در روستای کهریز ارومیه، اهالی متوجه وجود دو خمره تاریخی در محل شدند و بلافاصله با نیروهای یگان حفاظت استان تماس گرفتند. پس از این تماس، نیروهای یگان حفاظت به همراه عوامل انتظامی پاسگاه امام‌کندی و کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل در محل مورد نظر حاضر شدند.

حجابی اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده، دو خمره کشف شد که متاسفانه یکی از خمره‌ها شکسته بود و تنها یک خمره به‌صورت سالم از داخل خاک خارج و به موزه باستان‌شناسی ارومیه منتقل شد.


 
حفاری غیرمجاز در کامیارانِ کردستان

همچنین، رسول مرادی ـ فرمانده یگان‌ حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان ـ از شناسایی و دستگیری باند حفاران غیرمجاز آثار تاریخی و باستانی در بخش موچش شهرستان کامیاران خبر داد و گفت: برابر گزارش واصله بخشداری بخش موچش به اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کامیاران مبنی بر حفاری غیرمجاز در محدوده روستای سرچی، بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

 بر این اساس، رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهر موچش، نیروهای پاسگاه انتظامی کوله‌ساره و مسؤول میراث‌فرهنگی شهرستان، در محل جرم حضور یافته و از نزدیک در جریان حفاری چند نقطه از محل قرار گرفتند.

او با بیان این‌که در این ماجرا هفت نفر حفار غیرمجاز با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند، افزود: پرونده قضایی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.  

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان همچنین گفت: شهروندان و هم‌استانی‌ها می‌توانند در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران میراث‌فرهنگی، با شماره تماس ۰۸۷۳۳۱۷۸۸۵۵ به‌صورت شبانه‌روزی، با فرماندهی یگان‌ حفاظت میراث‌فرهنگی کردستان تماس بگیرند تا با اقدام به‌موقع، از وقوع جرم در این حوزه و تعرض به آثار ارزشمند تاریخی استان جلوگیری شود.
https://jahannews.com/vdcc00q4s2bqie8.ala2.html
jahannews.com/vdcc00q4s2bqie8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *