کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مصر نگران خطرات کابینه جدید نتانیاهو

12 دی 1401 ساعت 11:32

روی کار آمدن کابینه راستگرای افراطی دینی در رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو، مقامات امنیتی مصر را بشدت نگران کرده که مبادا این امر تفاهم‌های امنیتی قبلی با فلسطین را تخریب کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، به نظر می‌رسد پرونده «تفاهمات مصر و اسرائیل» در خصوص فلسطین اشغالی و نوار غزه از یک سو و تفاهمات قاهره با گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و غزه در سایه تشکیل کابینه جدید رژیم کودک‌کش صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو در معرض خطر قرار گرفته و همین امر، سبب نگرانی فزاینده امنیتی در میان مسئولان مصری شده است.

قاهره می‌ترسد
روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، امروز دوشنبه نوشت، «طبق اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم، قاهره می‌ترسد که تصمیم‌های غیرمترقبه دولت جدید اسرائیل، همه تفاهمات قبلی را که مصر به دست آورده - چه با مقامات [رژیم] اشغالگر اسرائیل چه با گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری- از بین ببرد؛ تصمیم‌هایی مثل توسعه شهرک‌سازی بخصوص در قدس شرقی، تقویت سیستم نژادپرسی و سختگیری در پرونده اسرا. این همان چیزی است که وضعیت امنیتی در کرانه باختری و نوار غزه را در معرض انفجار جدید قرار می‌دهد و بر وضعیت امنیتی داخل مصر نیز اثر خواهد گذاشت».

العربی الجدید نوشت، در این ارتباط، مقامات مصری منتظرند تا نتانیاهو ثابت کند که تفاهمات با مصر همچنان معتبر است و تعهداتی که اسرائیل بر عهده گرفته است تابع سلایق اعضای افراطی کابینه مثل «بتزتئل اسموتریتز» نیست.

طبق این گزارش، یک کارشناس سیاسی مصری می‌گوید، شالوده روابط راهبردی نظام مصر به ریاست عبدالفتاح السیسی و رژیم اشغالگر اسرائیل، اعتراف عمیق دو طرف به منافع امنیتی متقابل است لذا هر گونه خدشه به آن از جانب طرفین، می‌تواند به بحران در روابط این دو منجر شود.

روابط مصر - اسرائیل در خطر است
یک مقام نظامی سابق مصر و کارشناس امور راهبردی که نامش فاش نشد، به العربی الجدید گفت، «به قدرت رسیدن راستگرایان افراطی اسرائیلی می‌تواند روابط امنیتی و اطلاعاتی قوی که اسرائیل با مصر پایه‌ریزی کرده به خطر بیندازد؛ روابطی که نمود آن در اجرای عملیات‌های نظامی مصر در مناطقی است که قرار بوده به موجب توافق صلح دو طرف در سال ۱۹۷۹ خلع‌سلاح شده باشد یا در افزایش نیروهای مصری در منطقه "ج" است که به واسطه اصلاحاتی در ضمائم امنیتی معاهده [صلح] وارد شده است».

به گفته این مقام نظامی سابق مصر، «حتی ترتیبات مرتبط با انتقال [مالکیت] دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ از مصر به عربستان، با اجازه اسرائیل انجام شد و موافقت کرد که نیروهای نظامی چندملیتی که بنا بر معاهده صلح در دو جزیره مستقر بودند، آنجا را ترک کنند و دوربین‌های نظارتی مستقر در خاک مصر جای آنان را بگیرد که الان هم کار نمی‌کند و البته مصر هم به جزئیات نصب این دوربین‌ها معترض است».

به گفته این کارشناس امور راهبردی و نظامی، «خراب شدن روابط نظامی، امنیتی و اطلاعاتی مصر و اسرائیل در زمان کنونی به زیان دو طرف است. تلاش مصر برای دور کردن تهدیدهای امنیتی که می‌تواند در غزه افزایش یابد و به خاک مصر تسری پیدا کند - که الان منافع اسرائیل و مصر کاملا منطبق بر هم است - در سایه سیاست دولت راستگرای افراطی اسرائیل در معرض شکست است تا اوضاع غزه و کرانه باختری هم به مرز انفجار برسد».

این کارشناس مصری خواستار متعهد نگاه داشتن گروههای مقاومت در غزه به تفاهمات قبلی از طریق استمرار کمک مالی کشورهای عربی خلیج فارس شد و گفت در کرانه باختری هم اوضاع بعد از عملیاتهای اخیر اسرائیل آرامتر شده اما «خطر اصلی در تلاش اشغالگران برای تغییر اوضاع کنونی در حرم قدسی و توسعه شهرکسازی سریع در قدس شرقی و وخیم شدن اوضاع در زندان اسرای فلسطینی است».

روابط مصر با فلسطینی‌ها هم در خطر است
این منبع نظامی مصری، روابط کشورش با فلسطینی‌ها را نیز در سایه کابینه جدید رژیم صهیونیستی در خطر دانست و گفت، «هر چند نتانیاهو خودش گرایش‌های سکولار دارد، اما راه نجات را در ائتلاف با راستگرایان دینی دید که کرسی‌های زیادی [در پارلمان] کسب کردند. همین امر دلالت بر حرکت اسرائیل به سوی راست افراطی دارد که پیشتر سابقه نداشته. همین امر روابط اسرائیل با مصر و با فلسطینی‌ها را تخریب می‌کند».

طبق این گزارش، «این تحولات خطرناک، در اوضاع داخلی اسرائیل و سرزمین اشغالی، هشدار دهنده درباره پایان آرامش و بازگشت عملیاتهای نظامی جنبش حماس در نوار غزه است؛ امری که جبهه داخلی مصر را نیز تهدید می‌کند».

به گفته این مقام نظامی سابق مصری، «هر چند نیروهای مسلح مصر موفق شده‌اند، فعالیت گروههای مسلح در شبه جزیره سیناء را کنترل کنند بخصوص در مرز با غزه با اسرائیل [فلسطین اشغالی]، اما فعالیت این گروهها در ماههای اخیر به عمق مصر و مشخصا در شرق کانال سوئز مثل روستای جلبانه و شهر قنطره شرق، رسیده؛ جایی که عناصر تروریستی داعش تلاش می‌کنند بر بخش‌هایی از آن مسلط شوند اما ارتش مصر، کنترل آن را پس گرفته است».

این کارشناس مصری، حمله تروریستی جمعه گذشته در استان اسماعیلیه در غرب کانال سوئز را که چند کشته و مجروح از نیروهای پلیس بر جا گذاشت، دلیلی بر این دانست که اوضاع امنیتی در مصر هنوز متزلزل است.

کابینه جدید رژیم صهیونیستی که بنیامین نتانیاهو به همراه اعضای آن، پنجشنبه گذشته سوگند یاد کرد، اعتراضاتی در داخل فلسطین اشغالی و همچنین در خارج از آن مثل اعتراض خاخام‌هایی در آمریکا را برانگیخته است. آنان به حضور عناصر افراطی دینی در کابینه معترض هستند.


کد مطلب: 824489

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/824489/مصر-نگران-خطرات-کابینه-جدید-نتانیاهو

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com