جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چرا بعضی‌ها زیاد سرما می‌خورند؟

پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب: 824322
با سرد شدن هوا شاید یکی از مهمترین دغدغه‌های سلامتی برای اکثر افراد سرماخوردگی باشد.
چرا بعضی‌ها زیاد سرما می‌خورند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی محسوب می‌شود. گرچه اغلب مردم تصور می‌کنند که با پوشیدن لباس گرم در زمستان و قرار نگرفتن در معرض هوای سرد، می‌توان مانع از سرماخوردگی شد، اما باید بدانید که چنین تصوری افسانه‌ای بیش نیست. عامل اصلی در سرماخوردگی‌ها یکی از ۲۰۰ نوع ویروس موجود در جهان است.

سرماخوردگی متعارف، با تنفس ذرات ویروسی که از عطسه، سرفه، صحبت کردن شخص مبتلا به سرماخوردگی یا پاک کردن بینی‌اش در هوا پخش می‌شود‏، سبب انتشار ویروس می‌شود. همچنین ویروس سرماخوردگی با لمس سطوح آلوده‌ای که شخص مبتلا لمس نموده نیز قابل انتقال است.

رایج‌ترین مکان‌های تجمع ویروس‌ها، دستگیره در، تلفن، اسباب‌بازی کودکان و حوله می‌باشد. براساس اعلام کمیته ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، ویروس‌های عفونی (که عامل اغلب سرماخوردگی‌ها هستند) تا سه ساعت بر روی سطوح سخت و دست‌ها زنده می‌مانند.

شناخته‌شده‌ترین ویروس‌ها را می‌توان به چند گروه انگشت‌شمار شامل ویروس‌های عفونی انسانی، ویروس عفونی مشترک انسان و حیوان، ویروس آنفولانزا و ویروس آدنو طبقه بندی کرد. 

سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان بسیار شایع است. از اساسی‌ترین فاکتورها می‌توان به شروع سال تحصیلی و تمایل افراد به ماندن در خانه اشاره کرد.

به‌علاوه هوا رو به خشکی رفته و همین عامل خشکی هوا، خشکی مجاری بینی را هم به همراه دارد که خطر ابتلا به عفونت را چند برابر می‌کند. میزان رطوبت در هوای سرد کاهش می‌یابد و شرایط آب و هوایی خشک با رطوبت پایین، زمینه را برای حیات طولانی ویروس سرماخوردگی فراهم می‌کند.

رینو ویروس یا ویروس بینی، عامل بیشتر سرماخوردگی‌هاست و دوست دارد داخل بینی مستقر شود؛ جایی‌که دمایش می‌تواند هفت درجه سردتر از سایر قسمت‌های بدن باشد، اما دانشمندان مطمئن نیستند که دلیلش چیست.

مطالعه‌ای جدید در دانشگاه Yale نشان می‌دهد در دمای پایین، رینوویروس‌ها بهتر تولید مثل کرده و سیستم ایمنی ما به‌سختی می‌تواند با آن مقابله کند.

وقتی دمای هوا افت می‌کند، به اندازه کافی بخوابید، مرتب ورزش کنید، و میوه‌جات و سبزیجات تازه به‌وفور بخورید، ثابت شده که با این پیشگیری‌ها می‌توانید سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید.
https://jahannews.com/vdcir5avrt1arp2.cbct.html
jahannews.com/vdcir5avrt1arp2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *