پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۵

پررویی نجومی درباره میراث تورمی و قیمت ارز

چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 823877
در حالی که دولت روحانی در مرداد ۱۴۰۰ و با تحویل نرخ ارز به قیمت ۲۷/۵۰۰ تومان به پایان رسید، رسانه‌های غربگرا چنین وانمود می‌کنند که دولت روحانی، این نرخ را ۵۸۰۰ تومان تحویل داده است!
پررویی نجومی درباره میراث تورمی و قیمت ارز
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، ماجرا از این قرار است که رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی چند هفته است یکی از صفحات کیهان را سوژه قرار داده‌اند؛ صفحه اول با این تیتر: «دلار ۵۸۰۰ تومان، دستاورد دولت برجام و تلگرام». از روزنامه هم‌میهن گرفته، سایت نواندیش و کانال اخبار فوری و... با برجسته کردن صفحه مذکور چنین القا کرده‌اند که دلار در دولت روحانی ۵۸۰۰ تومان بود و این در حالی است که صفحه و تیتر مذکور کیهان،‌مربوط به فروردین ۱۳۹۷ است. به عبارت دیگر دولت روحانی سه سال پس از آن تیتر هم ادامه داشت و دلار را تا ۳۳ هزار تومان هم رساند و نهایتاً با قیمت ۲۷/۵۰۰ به کار خود پایان داد. در حقیقت قیمت دلار در دولت روحانی، از ۳۲۰۰ تومان به این قیمت رسید و بیش از ۷ برابر شد.
 
روزنامه هم‌میهن در حالی در این زمینه از دولت روحانی به عنوان دولت کارآمد برای عادی‌سازی امور یاد کرده که همه چیز مدیر و اقتصاد کشور را به برجام گره زد و به همین دلیل هم آمریکا توانست از همین مسیر بیشترین ضربه را به اقتصاد ایران بزند. در تفاوت آن دولت با دولت فعلی همین بس که دولت فعلی با وجود عهدشکنی طرف آمریکایی که موجب شده بود صادرات نفت ایران به زیر ۲۰۰ هزار بشکه برسد، مجدداً صادرات نفت را به بالای ۱/۲۰۰ تا ۱/۵ میلیون بشکه برساند. و در حالی که دولت سابق می‌گفت، بدون برجام و FATF امکان واردات واکسن کرونا وجود ندارد و آمار قربانیان کرونا را به ۷۰۰ نفر در روز رساند. دولت جدید توانست ضمن انجام چند نوبت واکسیناسیون، آمار قربانیان را به صفر برساند.
 
در مقابل می‌توان به تدبیر بنزینی دولت روحانی اشاره کرد که به مدت ۴ سال قیمت را ثابت نگه داشت و موجب افزایش بی‌رویه مصرف (قاچاق) و خسارت هنگفت به منابع ملی شد و پس از آن که در این کار درمانده شد،‌ناگهان در یک شب، مردم را با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت غافلگیر کرد و به دشمن فرصت آشوب‌افکنی در آبان ۹۸ و (سپس ترور سردار سلیمانی در دی ماه همان سال) را داد.
 
از همین جنس بی‌تدبیری‌ها، می‌توان به از بین بردن خودکفایی گندم و افزایش واردات آن به قیمت نارضایتی کشاورزان، حراج ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی به قیمت ۴۲۰۰ تومان و سپس حذف ارز ناشی از ۲۰ قلم کالا،‌توقف ساخت مسکن و ایجاد تورم هفت برابری در این عرصه‌ و نهایتاً انفجار نقدینگی و یادگاری تورم ۶۰ درصدی اشاره کرد.
 
در موضوع قیمت ارز هم غیر از اخلالگری‌های سیاسی و رسانه‌ای همسو با اتاق جنگ اقتصادی که باید مورد برخورد جدی واقع شود،‌باید به میراث تورم ۶۰ درصدی (۴۰ درصد پس از یک سال) و کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی هم اشاره کرد که مجموعاً بستر اقتصادی تلاطم قیمت‌ها و سوء استفاده سودجویان را فراهم کرده است.
https://jahannews.com/vdccm1q4m2bqi48.ala2.html
jahannews.com/vdccm1q4m2bqi48.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
پرورویی وقتی است که هی بایدها و نبایدها، هی حواله به گذشته مطرح می شود، چهار کاندیدای مدعی ریاست جمهوری در دولت هست آن وقت وضعیت اینگونه است.
Iran, Islamic Republic of
کاشکی یک دور فیلم مناظرات، حرف ها و قول های داده شده را قبلش مرور میکردید؟
Iran, Islamic Republic of
پس همچنان مشکل 80 درصد مدیریت وجود دارد
Iran, Islamic Republic of
پررویی نجومی یعنی اینکه قیمت سکه از ۲۰ میلیون تومان گذشت و از کسی صدا در نمی آید؟