دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آنچه باید از دزد خاموش بینایی بدانید

جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۱۷
کد مطلب: 822625
آب سیاه یا گلوکوم وضعیتی است که موجب آسیب به عصب بینایی چشم می‌شود.
آنچه باید از دزد خاموش بینایی بدانید
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، آب سیاه یا گلوکوم وضعیتی است که موجب آسیب به عصب بینایی چشم می‌شود و در صورت بی توجهی به علائم آن و رسیدگی به‌موقع، به مرور زمان بیماری پیشرفت خواهد کرد.

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که مایع در قسمت جلویی چشم جمع شود و مایع اضافی فشار را در چشم افزایش می‌دهد.

علائم و نشانه‌های بیماری آب سیاه در آغاز قابل تشخیص نیست، درنتیجه افزایش فشار چشم می‌تواند در سکوت به عصب بینایی آسیب برساند، ضمن اینکه اگر درمان به‌موقع صورت نگیرد، گلوکوم می‌تواند باعث از دست دادن دائمی بینایی یا حتی کوری کامل در چندسال شود.

باید بدانید که خطر این بیماری در افرادی که سابقه ژنتیکی دارند بیشتر است، اما در صورت تشخیص زودهنگام کاملاً قابل‌کنترل و درمان است.  

۲ نوع رایج آب سیاه گلوکوم با زاویه باز و گلوکوم زاویه بسته و انواع کمتر شایع آن گلوکوم ثانویه، گلوکوم با فشار طبیعی و گلوکوم رنگ‌دانه‌ای است.

آب سیاه زاویه باز شایع‌ترین نوع گلوکوم است که به‌تدریج اتفاق می‌افتد، جاییکه چشم مایعات را آن‌طور که باید تخلیه نمی‌کند (مثل یک مجرای مسدود شده)، در نتیجه فشار چشم افزایش یافته و شروع به آسیب رساندن به عصب بینایی می‌کند.

در گلوکوم با زاویه باز، هیچ علامت هشدار دهنده یا علائم آشکاری در مراحل اولیه وجود ندارد و با پیشرفت بیماری، علائم آب سیاه ظاهر شده و نقاط کور در دید محیطی، ایجاد می‌شود.

بیشتر افراد مبتلا به گلوکوم با زاویه باز تا زمانی که آسیب کاملاً شدید نباشد، هیچ تغییری در بینایی خود مشاهده نمی‌کنند، به همین دلیل است که گلوکوم را دزد خاموش بینایی می‌نامند و علامت اصلی در این نوع معمولاً از دست دادن بینایی جانبی یا محیطی است.

در آب سیاه زاویه بسته فضای تخلیه بین عنبیه و قرنیه بیش از حد باریک می‌شود و مایع چشم آن‌طور که باید تخلیه نمی‌شود، درنتیجه افزایش ناگهانی فشار در چشم اتفاق می‌افتد.

تار شدن ناگهانی دید، چشم درد شدید، سر درد، احساس ناراحتی معده و تهوع، استفراغ و دیدن هاله‌های رنگین‌کمانی در اطراف چراغ علائم آب سیاه در حمله حاد گلوکوم با زاویه بسته به شمار می‌روند.

اگر مشکلات بینایی یا درد چشم دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، از آنجایی که گلوکوم زاویه باز و زاویه بسته اغلب در ابتدا علائمی ندارند، مهم است که معاینه چشمی سالانه همراه با آزمایش گلوکوم انجام شود.

افراد با افزایش سن، سطح قند خون کنترل نشده، فشارخون بالا و افرادی که سابقه ژنتیکی دارند، بیشتر در معرض خطر آب سیاه هستند.
https://jahannews.com/vdcciiq4p2bqie8.ala2.html
jahannews.com/vdcciiq4p2bqie8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *