يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

کیست مویی چیست و چگونه باعث درد کمر می شود؟

دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 822132
کیست مویی چیست و چگونه باعث درد کمر می شود؟
کیست مویی یک توده پر از موهای زائد و بافت چربی بدن در انتها ستون فقرات است. این عارضه علائمی مانند درد، قرمزی و تورم دارد به همین دلیل ممکن است بسیار اذیت کننده باشد. اندازه این توده می تواند گاها از یک سانتی متر تا اندازه های بسیار بزرگتر تغییر کند.

کیست مویی در کمر چیست؟

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یک بیماری رایج در انتها ستون فقرات می باشد. هر کسی ممکن است به این عارضه مبتلا شود، اما افراد خاص در معرض خطر بیشتری هستند: مردان (مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به کیست پیلونیدال هستند) افراد بین سن بلوغ تا 40 سالگی نیز به میزان بیشتری ممکن است به این توده دچار شوند.

علائم و نشانه های سینوس مویی

در ابتدا ممکن است به غیر از فرورفتگی کوچک و گودی مانند روی سطح پوست ، علائم قابل توجهی نداشته باشید. با این حال ، هنگامی که کیست آلوده شده و رشد کند، ، به سرعت به یک آبسه مقعدی ( بافت متورم و ملتهب پر از چرک) تبدیل می شود.
در مرحله اولیه فرد فقط یک برآمدگی کوچک مثل تیله پشت خود حس می کند. ولی وقتی بیماری پیشرفت کند، علائم آن نیز متفاوت ظاهر می شوند. نشانه های عفونت شامل موارد زیر هستند:
  • تورم و ملتهب شدن کیست
    درد هنگام نشستن یا ایستادن
    قرمز شدن پوست و احساس درد در اطراف ناحیه
    چرک یا تخلیه خون از آبسه 
    ایجاد بوی بد و مشمئز کننده
    موهای بیرون زده از ضایعه
    ایجاد بیش از یک کیست سینوسی ، یا سوراخ در پوست
    همچنین ممکن است بیمار تب با درجه پایین را نیز تجربه کند. ولی این مورد بسیار کم پیش می آید.

علت ایجاد توده مویی در کمر

هنوز به طور قطعی دلیلی برای این بیماری کشف نشده ولی چیزهایی وجود دارند که باعث می شود یک فرد در معرض درگیری شدن با کیست مویی قرار بگیرد. این فاکتورهای خطر عبارتند از: نشستن زیاد که باعث ساییدگی ناحیه دنبالچه با سطح دیگری می شود و ایستادن زیاد که باعث فشار آوردن به ناحیه کمر شده است.
علت ایجاد کیست مویی چیست

تفاوت کیست و آبسه چیست؟

اصطلاح کیست، سینوس و آبسه به مراحل مختلف فرآیند بیماری اشاره دارد. در حالی که کیست جدی نیست، می تواند به یک عفونت تبدیل شود و بنابراین باید درمان شود. هنگامی که کیست پیلونیدال عفونی می شود، یک آبسه تشکیل می دهد و در نهایت چرک را از طریق سینوس تخلیه می کند.

درمان سینوس مویی کمر

می توان گفت به گزارش از کلینیک اچ پی وی درمان کیست مویی با لیزر یا پیلونیدوتومی بهترین روش برای از بین بردن این عارضه است که امروزه توسط متخصصان جراحی در کلینیک های پزشکی برای درمان قطعی بیماران استفاده می شود. از آنجا که روش های دارویی، گیاهی و خانگی تاثیری روی خارج کردن موهای برگشته به داخل پوست ندارند، تمام بیماران در آخر مجبور به انتخاب بین یکی از این دو روش لیزر یا جراحی هستند. 

درد کمر چیست؟

کمردرد یکی از شایع ترین مشکلات پزشکی در سراسر دنیا است. این می تواند از یک درد مبهم و مداوم تا یک درد ناگهانی و تیز متغیر باشد. گاهی اوقات ممکن است این درد به طور ناگهانی رخ دهد. در اثر تصادف، زمین خوردن، یا بلند کردن چیزی سنگین، یا به دلیل تغییرات دژنراتیو مربوط به سن در ستون فقرات، به آرامی ایجاد می شود.

چه کسانی کمر درد می گیرند؟

هر کسی ممکن است کمردرد داشته باشد. با این حال، عوامل متعددی خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد. عوامل خطر احتمال ابتلا به کمردرد را افزایش می دهد و می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • سطح تناسب اندام: کمردرد در بین افرادی که آمادگی جسمانی مناسبی ندارند شایع تر است. به عنوان مثال، عضلات ضعیف کمر و معده ممکن است به درستی از ستون فقرات حمایت نکنند. همچنین اگر پس از مدتی غیرفعال بودن، به شدت ورزش کنید، کمردرد نیز بیشتر است.
    افزایش وزن: رژیم غذایی پر کالری و چربی همراه با سبک زندگی غیر فعال می تواند منجر به چاقی شود. این می تواند به کمر فشار وارد کند.
    عوامل خطر مرتبط با شغل: مشاغلی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین، هل دادن، کشیدن یا چرخاندن دارند می توانند به کمر آسیب بزنند. یک کار روی میز نیز
    ممکن است نقش داشته باشد، به خصوص اگر وضعیت بدنی ضعیفی داشته باشید یا تمام روز را روی یک صندلی ناراحت بنشینید.
    سن: کمردرد با افزایش سن، به ویژه پس از 45 سالگی شایع تر می شود.
    وراثت: ژنتیک در برخی از اختلالات که باعث کمردرد می شود، نقش دارد.

انواع کمر درد 

پزشکان و محققان انواع کمردرد را به روش های زیر توصیف می کنند:
  • کمردرد حاد به طور ناگهانی اتفاق می افتد و معمولا از چند روز تا چند هفته طول می کشد.
    کمردرد نسبتا حاد می تواند به طور ناگهانی یا در طول زمان ظاهر شود و 4 تا 12 هفته طول بکشد.
    کمردرد مزمن ممکن است به سرعت یا آهسته ظاهر شود و بیش از 12 هفته طول بکشد.

انواع رایج دیگر کیست بدن

کیست درموئید

یک کیسه غیر سرطانی بوده که ممکن است در بدو تولد هم داشته باشید اما ممکن است تا اواخر زندگی به عنوان یک برآمدگی دیده حس نشود.

علائم و نشانه ها

برآمدگی بدون درد؛ اغلب روی صورت شما در نزدیکی ابروها، روی پوست سر، روی سینه یا روی استخوان ترقوه ظاهر می شود. ممکن است حاوی مایع، چرک، جسم خارجی یا نوع دیگری از بافت بدن باشد.

کیست گانگلیون

تورم یا برآمدگی در بالای مفصل یا تاندون؛ شما معمولا آن را روی دست خود پیدا می کنید، اما ممکن است آن را روی زانوها یا پاهای خود نیز پیدا کنید.

علائم و نشانه ها

برآمدگی کوچک به میزان ¼ تا 1¼ اینچ؛ آن را روی دست‌ها، زانوها یا پاهای خود پیدا می‌کنید.این زائده ها ممکن است خود به خود ظاهر شده و به خودی هم از بین بروند؛ بیشتر آنها دردناک هستند. این درد با حرکت بدتر می شود.

لیپوم

توده بافت نرم که نرم و لاستیکی به نظر می رسد. توده هایی آهسته و بی ضرر هستند.

علائم و نشانه ها

شما می توانید لیپوم را به تنهایی یا به صورت گروهی پیدا کنید. اندازه آن معمولا کمتر از 2 اینچ است. می توانید آن را روی شانه ها، گردن، شکم، سینه، پشت یا جاهای دیگر پیدا کنید.
https://jahannews.com/vdcfm0dc0w6d0ya.igiw.html
jahannews.com/vdcfm0dc0w6d0ya.igiw.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *