کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درمان فوری و صفر تا صدی مشکلات قلبی در کلینیک تخصصی قلب دکتر هومان

13 آذر 1401 ساعت 15:22

ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب در یک دقیقه می‌زند و همیشه ثابت نیست. شرایط ضربان قلب گاهی اوقات در پاسخ به چیزهایی مانند سطح فعالیت و حالت احساسی تغییر می کند، اما ضربان قلب نرمال برای بزرگسالان بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه (bpm) است.


ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب در یک دقیقه می‌زند و همیشه ثابت نیست. شرایط ضربان قلب گاهی اوقات در پاسخ به چیزهایی مانند سطح فعالیت و حالت احساسی تغییر می کند، اما ضربان قلب نرمال برای بزرگسالان بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه (bpm) است. ضربان نبض ممکن است متفاوت باشد و همچنین ممکن است وجود یک بیماری جدی را نشان دهد.

ضربان قلب یکی از سیگنال هایی است که پیام مهمی را منتقل می کند. البته ضربان قلب در هر سنی و در هر موقعیتی یکسان نیست، اما همچنان ساده ترین گزینه برای بررسی سلامت و عملکرد قلب، اندازه گیری ضربان قلب است. اما این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که ضربان قلب طبیعی چیست و علائمی که باید به آن ها توجه کنند چیست؟ قبل از هر حرفی توصیه می کنیم برای معاینه به کلینیک تخصصی قلب فشار خون و واریس_ دکتر هومان مراجعه کنید.

ضربان قلب طبیعی در هنگام استراحت چقدر است؟

اگرچه سن و سطح فعالیت می تواند بر ضربان قلب تاثیر بگذارد، اما پارامترهای "طبیعی" برای این ضربان وجود دارد. ضربان قلب شما در حالت استراحت زمانی است که قلب شما کمترین مقدار خونی را که بدن شما به آن نیاز دارد پمپ می کند زیرا شما در حالت استراحت هستید. این ریتم برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، عواملی مانند سن، سطح فعالیت و سایر داروها می توانند بر ضربان قلب در حالت استراحت تأثیر بگذارند.

عوامل تاثیر گذار روی ضربان قلب در حالت استراحت

علاوه بر سن، چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که می تواند بر ضربان قلب شما در حالت استراحت تأثیر بگذارد. دما، عوارض جانبی داروها، خلق و خو، افزایش وزن، کم خونی، اختلالات غدد درون ریز یا هورمونی، سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS)، وضعیت بدن و سیگار کشیدن بر ضربان قلب تأثیر می گذارد. مثلاً سیگار باعث کاهش ضربان قلب می شود یا بیماری های غدد درون ریز اگر باعث پرکاری تیروئید شوند، ضربان طبیعی قلب را افزایش می دهند.

ضربان قلب بالا

وقتی قلب خیلی سریع می‌زند، تاکی کاردی نامیده می‌شود. برای بزرگسالان، ضربان قلب سریع بیش از 100 ضربان در دقیقه تعریف می شود. اما آنچه سریع محسوب می شود به سن و سلامت عمومی شما نیز بستگی دارد. انواع مختلفی از تاکی کاردی مانند تاکی کاردی آتی فوکال دهلیزی، بطنی و سینوسی وجود دارد. طبقه بندی این نوع بر اساس علت و قسمتی از قلب است که تشکیل می دهد. تاکی کاردی ممکن است موقتی باشد. برخی از علل تاکی کاردی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چه زمانی وضعیت ضربان قلب ارژانسی است؟

اگر دچار تغییر ناگهانی در ضربان قلب شدید که با موارد زیر همراه است، با پزشک یا نزدیکترین اورژانس تماس بگیرید: اگر این علائم را دارید خیلی سریع به کلینیک تخصصی قلب دکتر هومان مراجعه کنید و درمان شوید.


کد مطلب: 821200

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/821200/درمان-فوری-صفر-صدی-مشکلات-قلبی-کلینیک-تخصصی-قلب-دکتر-هومان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com