سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

پیچ هواگیر پمپ کجاست؟

يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 821133
پیچ هواگیر یکی از قطعات این وسیله است که برای هواگیری پمپ مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع این قطعات میتوانند از هوا گرفتن داخل پمپ جلوگیری کنند. هواگیری پمپ آب یکی از اقداماتی است که هر چند وقت یکبار باید صورت بگیرد تا عملکرد این وسیله با مشکل مواجه نشود چرا که هوا گرفتن پمپ مانع از حرکت و عملکرد درست آن می شود. به طور کلی زمانی که پمپ هوا میگیرد عملکرد مکشی آن با مشکل مواجه می شود از این رو نمی تواند عملیات پمپاژ کردن را به درستی انجام دهد. هواگیری این تجهیزات می تواند از خراب شدن آن ها جلوگیری کند، تنها کاری که لازم است انجام دهید باز کردن پیچ هواگیری است. برخی افراد نمی دانند این پیچ در کجا قرار دارد، در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر نمایش محل قرارگیری پیچ، چگونگی باز کردن آن را نیز با هم بررسی کنیم.

پیچ هواگیری پمپ آب

پمپ آب یکی از کاربردی ترین وسایل و تجهیزات آبرسانی به آپارتمان و خانه هایی است که به دلیلی نبود فشار آب کافی نمی توانند به میزان مورد نیاز آب دسترسی داشته باشند. در واقع گاهی به دلایل متفاوت ممکن است دسترسی به آب مورد نیاز فراهم نشود به همین دلیل لازم است از برخی تجهیزات استفاده کنید تا بتوانید با ایجاد فشار مورد نیاز آب را تا طبقه های بالای یک آپارتمان یا خانه های دور از دسترس فراهم نمود.

این تجهیزات از بخش های مختلفی طراحی شده که هر یک عملکرد خاص خود را دارند، از رینگ، واشر و پروانه تا الکتروموتور، گیج فشار و پیچ هوا همگی یک وظیفه خاص را دنبال می کنند که آن هم ایجاد فشار مناسب برای پمپاژ آب به طبقات بالاتر یا محیط های دور از دسترس است. در این میان پیچ هواگیری یکی از بخش های مهم انواع پمپ آب به شمار می آید که با جلوگیری از یکسره شدن آب مانع از مصرف بی رویه آن می شود.

به طور کلی پیچ های هواگیر با هدف خارج کردن هوای حبس شده داخل پمپ مورد استفاده قرار می دهند، همانطور که عنوان شد در طراحی ظاهری این پمپ از قطعات زیادی استفاده شده که از نمای بیرونی شما یک صفحه ی گرد مانند را می بینید که در امتداد آن چیزی شبیه به دینام چرخ های خیاطی صنعتی وجود دارد. در واقع  در این تجهیزات از یک موتور برای تامین نیروی انرژی لازم استفاده می شود.

پیچ هواگیری آب کجاست

در قسمت ورودی پمپ که همان صفحه گرد مانند است، دو ورودی وجود دارد که در انواع پمپ ها مانند، پمپ آب خانگی، پمپ کفکش و پمپ صنعتی و سایر پمپ های دیگر دارای اندازه های مختلفی هستند.این ورودی ها یا همان محل مخصوص پیچ های هواگیر نام دارند که برای خارج کردن هوای حبس شده در پمپ مورد استفاده قرار میگیرند.

در واقع این پیچ ها محلی برای تنظیم میزان هوای موجود در پمپ هستند که در بازه زمانی مشخص می بایست به جهت هواگیری آن ها را باز و بسته نمود. گاهی برخی از پمپ ها به دلیل پمپاژ زیاد آب دچار هوا گیری می شوند و این هوای حبس شده می تواند بر روی عملکرد پمپ تاثیر منفی بگذارد از این به جهت تنظیم روند کاری تجهیزات می بایست در یک بازه زمانی مشخص پمپ ها هواگیری شوند که این کار با باز کردن پیچ هواگیری امکان پذیر است. 
   

وظیفه ی پیچ هواگیر پمپ

براساس مطالب عنوان شده برای اینکه بتوان هوای حبس شده داخل پمپ را تحلیه کنید تنها لازم است که پیچ های هوا را باز و باد موجود را خالی کنید، همچنین این اقدام شرایطی را فراهم می کند تا بتوانید به جهت افزایش راندمان کاری پمپ داخل آن را از سیال پر کرده و عملکرد پمپ را بهبود ببخشید. البته این اقدام تنها در شرایطی امکان پذیر است که بتوانید علائم پمپ را به خوبی بشناسید. این که پمپ در زمان هواگیری چه علائمی دارد و چگونه می توان اقدام به خالی کردن آن نمود نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

کاربرد پیچ هواگیر پمپ 

با توجه به محل قرار گیری پیچ هواگیر پمپ، این قطعه می تواند روند کاری تجهیزات را بهبود ببخشد، در واقع حبس شدن هوا درون بخش های متفاوت پمپ به مرور زمان می تواند راندمان آن را مختل کند از این رو می بایست در زمان درست به تخلیه ی این تجهیزات اقدام کنید. 

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که از کجا بفهمیم پمپ آب هوا دارد؟ پاسخ به این سوال ساده است. همانطور که عنوان شد در زمان پمپاژ کردن آب به مرور زمان حجمی از هوا داخل پمپ باقی می مانند و این مقدار در طولانی مدت متراکم شده و به مرور افزایش پیدا می کند. تراکم هوا در این پمپ سبب می شود که قابلیت پمپاژ و فشار آب تا حد زیادی کاهش پیدا کند و به این ترتیب عملکرد درست پمپ با مشکل مواجه شود. 

در چه زمانی از پیچ هواگیری استفاده می شود؟

با توجه به موارد عنوان شده عوامل زیادی در هواگیری پمپ آب خانگی تاثیر گذار هستند و هر یک از این موارد می توانند به تنهایی باعث ایجاد اختلال در روند کلی پمپ باشد، در صورتی که هوا در داخل پمپ حس شود به مرور زمان قدرت پمپاژ آب و نفس گیری پمپ کاهش پیدا می کند، از این رو لازم است به روش های خاصی هوای موجود را تخلیه کنید که این اتفاق به واسطه باز کردن پیچ هواگیر امکان پذیر است.

البته پیش از هواگیری می بایست اقدامات خاصی را انجام دهید که از مهم ترین آن ها می توان به شناخت عامل اصلی تجمع هوا اشاره کرد، شناسایی این عامل می تواند بهترین روش برای دفع و تخلیه ی هوا در اختیار شما قرار دهد. بر اساس تجارب کسب شده هواگیری در پمپ به دلایل زیر امکان پذیر است:
  • کمبود آب، یکی از عمده دلایلی که سبب پمپاژ هوا می شود نبود آب است، در واقع زمانی که درون پمپ هیچ آبی وجود نداشته باشد و این تجهیزات همچنان کار خود را انجام دهد به مرور زمان هوای داخل آن متراکم و افزایش پیدا می کند، در این حالت با باز کردن پیچ هواگیر می توانید آن را تخلیه کنید.

    مشکلات اورینگ یا واشر: بدون شک وجود واشر در بخش های مختلف پمپ از نفوذ باد و هوای اضافه به داخل آن جلوگیری می کند و در صورت هرگونه مشکل در این ناحیه به مرور زمان شاهد هواگیری تجهیزات خواهید بود.

    عدم سلامت لوله ها: همانطور که میدانید لوله ها جریان آب را به بخش های مختلف انتقال می دهند، میزان فشار آب به اندازه لوله بستگی دارد از این رو در صورت وجود ترک یا شکستگی مقداری از آب آن تخلیه و فضا خالی را هوا تشکیل خواهد داد.

    پیشگیری از یخ زدگی: هوای سردی که از طریق یخ و سرما به داخل لوله ها و در نهایت پمپ نفوذ می کند می تواند روند عملکرد آن را با مشکل مواجه کند از این رو می بایست از این عامل پیشگیری کرد.

    تنظیم اتصالات: هر درز و شکافی می تواند باعث تجمع و نفوذ هوا به داخل پمپ شود، حتی اگر تمامی لوله و واشر ها سالم باشند اما اتصالات آن با مشکل همراه باشد بدون شد در مدت زمان خیلی کم پمپ با مشکل هواگیری مواجه خواهد شد.
https://jahannews.com/vdcfmydcmw6d0ya.igiw.html
jahannews.com/vdcfmydcmw6d0ya.igiw.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *