جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۹

ورزشگاه‌های «امن» کشور مسلمان برای زنان/ تاثیرات حذف مشروبات الکلی

يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 821108
تصمیماتی که مسئولان برگزارکننده جام‌جهانی ۲۰۲۲ در مورد فضای ورزشگاه ها گرفتند با تمجید از سوی تماشاگران زن همراه شده است. آنها تاکید کردند در این کشور مسلمان احساس امنیت بیشتری داشتند.
ورزشگاه‌های «امن» کشور مسلمان برای زنان
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، بیست و دومین دوره رقابتهای فوتبال جام جهانی از ۲۹ آبان به حضور ۳۲ تیم به میزبانی قطر آغاز شد و تا روز ۲۷ آذر ادامه خواهد داشت. میزبان مسلمان این دوره از مسابقات مصرف مشروبات الکلی در ورزشگاه را ممنوع کرد و قوانین دیگری را هم وضع کرد که حالا تماشاگران از آنها راضی هستند و به عنوان تصمیماتی درست از آن یاد می‌کنند.

یکی از مواردی که در گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز به آن پرداخته شده، امنیت زنان در ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات فوتبال است که در این گزارش تاکید شده فضای ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی از ورزشگاه‌های محل برگزاری لیگ برتر انگلیس مناسب‌تر و امن تر است.

در این گزارش عنوان شده برای اولین بار جام جهانی فوتبال در سرزمین‌های عربی برگزار و باعث شد که مجموعه‌ای از نگرش‌ها و کلیشه‌هایی - به ویژه آنهایی که با زنان مرتبط هستند - را که رسانه‌های غربی همیشه علیه مردم عرب ترویج می‌کردند تغییر یابد.

روزنامه بریتانیایی تایمز در گزارشی به نقل از گروهی از هواداران زن انگلیسی که برای تشویق تیم ملی کشورشان به دوحه آمده اند، نوشت که آنها مورد آزار و اذیت قرار نگرفته اند و آنها همچنین معتقدند که تصمیم مقامات قطر برای جلوگیری از مصرف مشروبات الکلی در طول مسابقات عالی بود و آنها استادیوم‌های جام جهانی قطر را در مقایسه با آنچه در کشورشان اتفاق می‌افتد، برای تماشای مسابقات برای زنان مناسب‌تر توصیف کردند.

بین حقیقت و فریب
«الی مولوسون»، زن جوان انگلیسی ۱۹ ساله، کمپین گسترده‌ای را در کشورش با شعار «این هم بازی اوست» رهبری می‌کند تا فضای استادیوم‌های فوتبال را به دلیل آزار و اذیت زنان در طول مسابقات لیگ برتر انگلیس، بهتر سازد. او قبل از اینکه برای حمایت از تیم ملی کشورش به قطر بیاید، آنقدر نگران بود که از پدرش خواست تا برای محافظت از آنها، به دوحه همراهشان بیاید.

با این حال، مولوسون اعتراف کرد که متوجه شده است که نیازی به محافظت پدرش ندارد، زیرا استادیوم‌های جام جهانی در قطر با آنچه در کشورش هستند متفاوت است.

او در گزارشی که توسط روزنامه نگار «دیوی براون» تهیه شده بود، گفت: باید بگویم آمدن به اینجا برای من یک شوک واقعی بود. بدین خاطر که نه شعار توهین آمیز، نه آزار و اذیت زنان و تبعیض جنسی در قطر ندیده‌ایم.

در این گزارش آمده است که ورزشگاه‌های قطر فضای مناسب‌تری را برای زنان نسبت به ورزشگاه‌های انگلستان فراهم می‌کند و مولوسون جوان - دانشجوی ناتینگهام - اعتراف کرد که قبل از رفتن به قطر نیز تفکرات غالبی علیه مردم عرب قطر داشته است. او گفت: «اما واقعیت چیزی شبیه به این نبود. من از هیچ یک از ناراحتی‌هایی که در انگلیس تجربه کردم، در اینجا تجربه نکردم.

دختر جوان انگلیسی افزود: «نمی‌دانم چگونه به آن دست یافتند، اما محیطی عالی برای تجربه کردن است.»
پدر ۴۹ ساله مولوسون که به عنوان معلم کار می‌کند، توضیح داد که او با هدف مراقبت از دخترش به قطر آمده است، اما او اعتراف کرد که متوجه شده است که به این کار نیازی نیست ندارد.

الگویی از مدارا
علاوه بر مولوسون، یکی دیگر از هواداران ۴۷ ساله انگلیسی به نام «جو گلاور» که عاشق تیم چلسی است - و در سال ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی در جام جهانی حضور داشته است - شیفتگی خود را به نسخه قطر پنهان نکرد. و او در این رابطه گفت: فضای عمومی اینجا کمتر عصبی است، زیرا همه رنگ‌های خود را می‌پوشند (رنگ‌های تیمی خود) و هیچ دردسری وجود ندارد.

در این گزارش آمده است که تصمیم قطر مبنی بر عدم اجازه فروش مشروبات الکلی در اطراف استادیوم‌ها به ایجاد محیطی کمتر خصمانه کمک کرد، زیرا برخی، افراد مست را به یاد آوردند که در ژوئیه سال گذشته هنگامی که انگلیس به فینال یورو ۲۰۲۰ رسید، باعث هرج و مرج در ومبلی شدند.

گلاور این واقعیت را به خوبی به خاطر می‌آورد و می‌گوید: جو در فینال یورو متشنج بود. مهم نیست اگر در ورزشگاه به مشروب دسترسی نداشته باشید، زیرا فوتبال نباید حول مستی بچرخد.

«گلوور» یکی دیگر از هواداران انگلیسی گفت: «به عنوان یک زن، هیچ آزار و اذیتی در اینجا ندیدم و در صورتی که از من خواسته شود که شانه ام را بپوشانم، برای رعایت فرهنگ قطری‌ها انجام می‌دهم.

نسخه‌ای عالی
گزارش این روزنامه انگلیسی علاوه بر روایت هواداران زن، به نقل از بیانیه «لیان ساندرسون» - بازیکن ۳۴ ساله سابق انگلیسی و مجری برنامه "Talk Sport" - نوشت: محدودیت‌های اعمال شده برای مشروبات الکلی را بسیار خوب است و اگر نمی‌توانید به یک مسابقه فوتبال بروید و بدون ضربه خوردن از آن لذت ببرید، پس شاید اصلاً نباید بیایید.

در همین زمینه، یک افسر ارشد پلیس بریتانیا عدم شورش در قطر را به دلیل محدودیت‌های مصرف مشروبات الکلی در استادیوم‌های فوتبال دانست. رئیس پلیس، «مارک رابرتز»، که مسئول پلیس فوتبال بریتانیا است، گفت که جو قطر «احساسی اما دوستانه» است، شبیه به فینال تابستان سال گذشته زنان در یورو ۲۰۲۲.

این در حالی است که دولت بریتانیا در حال بررسی لغو ممنوعیت نوشیدن مشروبات الکلی در استادیوم‌های لیگ‌های بزرگ است، و رابرتز در این رابطه می‌گوید که بریتانیا می‌تواند از تجربه قطر استفاده کند و ورود مشروبات الکلی به ورزشگاه‌ها را منع نماید.

وی افزود: الکل وجود ندارد، درست است که هنوز سر و صدا در مورد این موضوع وجود دارد، اما خوب است و واقعاً احساس راحتی می‌کنم.

به نظر می‌رسد که هواداران در نسخه عربی جام جهانی نه تنها متوجه تفاوت سکوها، بلکه متوجه فضای متفاوت در داخل استادیوم نیز می‌شوند.
https://jahannews.com/vdchvzn6623nizd.tft2.html
jahannews.com/vdchvzn6623nizd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
خوب یاد بگیرید و برای ایران اجرا کنید
Iran, Islamic Republic of
قبل از اجرا اول باید بتونیم ورزشگاه بسازیم
سید
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا چشماتون رو بسته اید
مگر در خوزستان ورزشگاه فولاد آرنا، در اصفهان ورزشگاه ذوب آهن و ورزشگاه سپاهان در اراک ورزشگاه امام خمینی رحمت الله علیه در همدان ورزشگاه شهید مفتح در کاشان ورزشگاه امیر کبیر در قزوین ورزشگاه شهید رجایی و مجموعه ورزشی آزادگان در تبریز ورزشگاه یادگار امام با ظرفیت 80000 هزار نفر و ورزشگاه شهید باکری تبریز، مجموعه ورزشی بنیان دیزل تبریزوده ها ورزشگاه دیگر ساخته نشده
چرا کلا سیاه نمایی می کنیم
Iran, Islamic Republic of
آفرین. گل گفتی.
Iran, Islamic Republic of
میسازیم خوبشم می سازیم انشاله.
Iran, Islamic Republic of
قطر با 974 کانتینر یک ورزشگاه ساخت و اسمش را گذاشت ورزشگاه 974 که پس از پایان جام جهانی جمع آوری میشود....
Iran, Islamic Republic of
اونا محدودیت های خودشو دارن. این کار برای ما عاقلانه نیست.
mohammad
Qatar
داداش من همین الان از قطر دارم این پیام رو تایپ می کنم، ما بعد هر بازی تو استادیوم با تماشاچیا مصاحبه می کنیم، عملا 80 درصدشون مست و پاتیل از استادیوم بیرون میان، بو گند الکل دهنشون رو نمیشه تحمل کرد
خیلی جدی نگیرید اخبار رو
دانا
Iran, Islamic Republic of
قطر نشون داد فرهنگ رو می شه سازماندهی کرد تا همه هم تفریح کنند هم به شعائر اسلامی احترام بگذارند.