کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پانزدهمین شنبه امید و افتخار؛

مناسب‌سازی ده‌ها بوستان برای معلولان توسط شهرداری تهران/ رشد ۱۰۷ درصدی مناسب‌سازی ساختمان‌ها و ۲۵ درصدی معابر در یک سال نسبت به ۱۶سال گذشته

12 آذر 1401 ساعت 13:07

شهردار تهران با بیان اینکه مناسب‌سازی ۱۱۷ بوستان در دستور کار قرار داشته است، گفت: مناسب‌سازی ۵۳ بوستان در تهران انجام شده و تا پایان سال باقی ۱۱۷ بوستان مناسب‌سازی می‌شود.


به گزارش جهان نیوز، همزمان با پانزدهمین شنبه امید و افتخار، آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا، مهدی بابایی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری، علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در کنار دیگر مدیران شهری، اصحاب رسانه و جمعی از معلولین برگزار شد.

در این مراسم بوستان تخصصی مادر و کودک باغ نظر به دست مادر شهید عارف فرزانی افتتاح شد. این بوستان که در هشتمین قرار خدمت شهردار تهران در ۳۰ دی ماه سال ۱۴۰۰ به عنوان نخستین بوستان مادر و کودک شهر تهران مورد کلنگ‌زنی قرار گرفت، ۶۶۲۶ مترمربع مساحت دارد، با همکاری مشترک شهرداری منطقه ۱۰ و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران مورد بهسازی و مناسب سازی برای معلولان قرار گرفته است.

این بوستان، از امکاناتی نظیر ایستگاه تندرستی بزرگسالان، اتاق مادر و کودک، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی، نمازخانه، سفره‌انداز، مسیر تندرستی برخوردار است و ضمن مناسب‌سازی برای بهره‌برداری معلولین، وسایل مختص به کم‌توانان و نابینایان نظیر وسایل ورزشی، نیمکت و ایستگاه تندرستی برای استفاده از سوی این قشر از جامعه را دارا است.

احداث این بوستان در محله هفت چنار، باعث ارتقای کیفیت زندگی و رونق گردشگری و اکوتوریسم در جهت سالم‌سازی هوای شهر خواهد شد. گونه‌های گیاهی کاشته شده در این بوستان شامل زیتون تلخ، توت، توری، یاس هلندی تیژ و قیچی خورده، انارگل، یاس هلندی جنگلی، شمشاد سبز و ابلق، شمشاد قیچی خورده، زرشک قرمز، انواع رز و بوته دائمی هستند.

علاوه بر افتتاح بوستان مادر و کودک باغ نظر، دو ملک دیگر نیز در منطقه ۱۰ برای احداث بوستان در دست تملک قرار دارد که تا اوایل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

علاوه بر باغ نظر، مناسب‌سازی بوستان باغ سبزی در پانزدهمین شنبه امید و افتخار به بهره‌برداری رسید.

همچنین، علیرضا زاکانی در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران با بیان اینکه مناسب‌سازی برای معلولان افتخاری برای شهرداران مناطق است، اظهار کرد: امیدواریم این مسیر پرشتاب‌تر از گذشته طی شود و بتوانیم در خدمت معلولان و جانبازان باشیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه اهتمام مدیریت شهری جدید بر مناسب سازی شهر تهران است، یادآور شد: ایجاد آرامش و آسایش در تهران مورد توجه شورا و شهرداری بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۲۷ بوستان تا قبل از این دوره مناسب سازی شده بود، اما در این مدت تا امروز مناسب سازی۵۳ بوستان به اتمام رسیده و ۶۴ بوستان هم تا پایان سال به معلولین تقدیم خواهد شد، خاطرنشان کرد: اهتمام و وظیفه و تکلیفی بر عهده ماست و خود را مخاطب اولیه نیاز به مناسب سازی ساختمان ها قرار داده ایم و ساختمان های شهرداری و سپس ساختمان های خصوصی را دنبال می کنیم.

زاکانی با تاکید بر توجه به کیفیت زندگی شهروندان گفت: اهتمام داریم که زندگی در تهران کیفیت داشته باشد. در همین مسیر ۲ بوستان مناسب سازی شده را امروز افتتاح کردیم. یکی از پارک ها با عنوان باغ نظر با بیش از ۶ هزار متر مربع در این دوره تملک و اجرا شد که ۹۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت. باغ سبزی نیز ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و بخشی دیگر نیز تملک و به مجموعه اضافه خواهد شد.

وی افزود: تلاش ما بر این است که در راستای رفع معضل آلودگی هوا و رفع مشکل کمبود فضاهای فراغت، گام برداشته شود. سال قبل فضای باغ سبزی، فضای خالی و مخروبه ای بود که اکنون به فضای سبز تبدیل شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه کل تهران در زمان انقلاب ۷۲ پارک داشت که تاکنون به سه هزار و ۳۵۳ پارک رسیده است، یادآور شد: امروز فضای سبز پیرامونی شهر تهران ۵۳ هزار هکتار است اما هنوز راضی نیستیم. با اینکه سرانه ۱۶ متر و ۶۰ سانتی متر مربعی قابل تقدیر است. البته توجه عادلانه به فضای سبز هم برای ما موضوعیت دارد. کمترین سرانه فضای سبز اکنون متعلق به منطقه ۱۰ است که امروز باغ نظر در راستای افزایش سرانه در این منطقه افتتاح شد.

وی تاکید کرد: این اهتمام برای مناسب سازی از وظایف ماست؛ امیدواریم بتوانیم در هر شنبه‌ امید و افتخار  لبخندی بر لبان مردم بنشانیم.


۳۰۰ معبر مناسب‌سازی می‌شود/ رشد ۱۰۷ درصدی مناسب‌سازی ساختمان‌ها و ۲۵درصدی معابر در یک سال اخیر نسبت به ۱۶سال گذشته

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: مناسب‌سازی ساختمان‌های شهر تهران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰ رشد ۱۰۷ درصدی داشته است.

حمیدرضا صارمی در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران ضمن گرامیداشت ۱۲ آذر به عنوان روز معلولین اظهار کرد: این روز، روز «ما می‌توانیم» و مصداق «خواستن توانستن» است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه شهردار سال قبل ۱۲ آذرماه را نقطه شروع برای سلامت شهری و شهروندی و شهر نرم اعلام کرد، یادآور شد: در جلسات ستاد مناسب سازی شهر تهران، افراد دارای معلولیت شرکت می‌کنند.

وی افزود: مداخلات کالبدی، هوشمندسازی، تامین زیرساخت های الکترونیک، مشارکت پذیری در تعریف پروژه ها و پیش‌بینی ناوگان حمل و نقل عمومی برای افراد معلول در این ستاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

صارمی با اشاره به نیاز ۱۷ هزار میلیارد تومانی برای مناسب سازی معابر خاطرنشان کرد: در هر ناحیه ۲ معبر بر اساس منازل معلولان و نوع معلولیت آنها مناسب سازی می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد:  ۵۴ ساختمان از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۴۰۰ مناسب سازی شده اند این در حالی است که امسال ۵۸ ساختمان مناسب‌سازی شده که ۱۰۷ درصد رشد را در این زمینه نشان می دهد.

وی با بیان اینکه نسبت به ۱۶ سال اخیر شاهد رشد ۲۵ درصدی مناسب‌سازی معابر بوده‌ایم، گفت: در ۱۶ سال گذشته ۱۶۶ کیلومتر مناسب سازی معابر صورت گرفته اما آمار امسال ۲۵۶ کیلومتر است و حداقل ۳۰۰ معبر مناسب‌سازی خواهد شد.

صارمی با اعلام اینکه در طول ۱۶ سال تعداد بوستان‌های مناسب‌سازی شده پایتخت ۱۲۹ مورد بوده است، خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۱۷ بوستان مناسب‌سازی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در یکی از شنبه‌های «امید و افتخار» نیز ۲۰ دستگاه ون برای معلولان رونمایی شد، تصریح کرد: باید مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو رازی، شهدا، شهید بهشتی، دانشگاه امام علی(ع) و امام خمینی(ره)، دانشگاه تربیت مدرس و شادمان سرعت بگیرد.


کد مطلب: 821066

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/821066/مناسب-سازی-ده-ها-بوستان-معلولان-توسط-شهرداری-تهران-رشد-۱۰۷-درصدی-ساختمان-ها-۲۵-معابر-یک-سال-نسبت-۱۶سال-گذشته

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com