کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش قیمت دلار و فروکش شدن تب تورمی قیمت میلگرد

9 آذر 1401 ساعت 14:54


یکی از تاثیرگذارترین موارد روی قیمت مقاطع فولادی از جمله میلگرد، نوسانات نرخ ارز، به خصوص دلار، است. در سال‌های اخیر، معاملات بازار فولاد مستقیما با نرخ دلار گره خورده است و با نوسان نرخ ارز، قیمت مقاطع فولادی نیز دچار نوسان می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این نوسانات و تاثیر کاهش قیمت دلار روی فروکش کردن تب تورمی قیمت میلگرد، نکاتی را بررسی کنیم.
 


قیمت میلگرد به‌عنوان یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی و صنایع برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. این محصولات در کارخانه‌های مختلفی تولید می‌شوند و انواع مختلفی دارند. طبق استانداردی که برای میلگردها در نظر گرفته‌شده است، می‌توان این محصولات را به 4 گرید A1، A2 ، A3 و A4 تقسیم کرد. از نظر سایزبندی نیز این محصول را می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد که معمولاً از هر سایز برای کاربرد خاصی استفاده می‌شود.

آیا نرخ ارز روی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد؟

در گذشته عواملی مثل عرضه و تقاضا و شرایط سیاسی کشور مهم‌ترین عواملی بودند که روی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذاشتند؛ اما در حال حاضر این موضوع تغییر کرده‌ است و نرخ ارز مستقیما نرخ میلگرد را هم تعیین می‌کند. برای مثال در صورتی که نرخ دلار افزایش پیدا کند، قیمت میلگرد ۱۶ و تمامی مقاطع مشابه نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ به همین خاطر می‌توان گفت که قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی مستقیما تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارند. به صورت کلی دو فاکتور مهم وجود دارند که قیمت روز میلگرد را تعیین می‌کنند. این دو فاکتور به شرح زیر هستند:

دلار چطور روی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد؟

در تمامی کشورهای دنیا یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تعیین قیمت محصولات فولادی، ارزش واحد پول ملی آن کشور در برابر دلار آمریکا است. دلار آمریکا می‌تواند از روش‌های مختلفی روی قیمت فولاد تاثیر بگذارد که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد:

تاثیر روی بازارهای نفت و انرژي

 مهم‌ترین تاثیر دلار در بازار آهن، تاثیر آن روی قیمت نفت و انرژی است. به گفته کارشناسان یک ارتباط یک طرفه بین قیمت نفت خام، قیمت مقاطع فولادی و شاخص دلار وجود دارد؛ این بدین معنی است که قیمت نفت خام فقط از نوسانات خودش تبعیت می‌کند؛ اما می‌تواند روی قیمت جهانی فولاد هم تاثیر بگذارد؛ به همین خاطر با افزایش قیمت نفت خام، قیمت مقاطع فولادی نیز افزایش خواهد یافت.

تاثیر روی عرضه داخلی و خارجی

روش دیگری که قیمت دلار می‌تواند روی قیمت مقاطع فولادی تاثیر بگذارد، از طریق کنترل عرضه داخلی و خارجی است. در صورتی که قیمت دلار دو برابر شود، ارزش مقاطع فولادی ایرانی در بازارهای جهانی نصف خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود که تولیدکننده برای جبران ضررهای خودش در بازارهای جهانی، قیمت‌هایش را در بازار داخلی افزایش دهد.
·         تاثیر روی هزینه‌های جانبی

با افزایش قیمت دلار، هزینه‌های حمل‌و‌نقل نیز افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که تولیدکننده برای جبران هزینه‌ها مجبور به افزایش قیمت محصولات شود. این موضوع نیز یکی دیگر از تاثیرات قیمت دلار روی قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی است.

نوسانات ارزی چقدر روی کاهش قیمت میلگرد تاثیر دارند؟

محصولات فولادی یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین کالاهای موجود در بازار هستند که یک فلز اساسی محسوب می‌شوند. فولاد یک کالای جهانی است که قیمت آن به صورت روزانه تغییر می‌کند و در بازارهای جهانی، قیمت آن با دلار مشخص می‌شود. با توجه به شرایط کشور و تاثیر بالای نرخ دلار روی قیمت میلگرد، این فلز با نوسان بالایی مواجه است و نمی‌توان قیمت آن را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد.
 

 
با این وجود، همانطور که گفته شد، قیمت جهانی فولاد با استفاده از دلار تعیین می‌شود و هرچقدر که قیمت دلار پایین‌تر باشد، قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد نیز کاهش خواهد داشت؛ همچنین کاهش قیمت می‌تواند هزینه‌های حمل‌و‌نقل، مواد اولیه و انرژی را به شکل چشمگیری پایین آورد و همین موضوع باعث می‌شود که قیمت میلگرد و مقاطع فولادی نیز کاهش پیدا کند. با توجه به همین موضوع می‌توان گفت که در صورت کاهش قیمت دلار می‌توانیم شاهد کاهش تب تورمی قیمت مقاطع فولادی نیز باشیم.

شاخص دلار می‌تواند قیمت نهایی آهن را دچار تغییر و نوسان کند و حتی معاملات انجام شده روی سنگ آهن را نیز تغییر دهد. قیمت آهن براساس نوسانات قیمت دلار تعیین می‌شود و در تمامی نمودارهای تحلیلی، دلار نقش مهمی در تعیین قیمت مقاطع فولادی دارد. بیشترین تغییرات قیمت دلار براساس نوسانات قیمت ارز و به خصوص قیمت دلار است.

قیمت ارز می‌تواند تعادل بین عرضه داخلی و خارجی محصولات را به هم بزند؛ برای مثال با کاهش قیمت دلار، ممکن است هزینه‌های تولید در داخل کشور نسبت به بیرون کشور کاهش پیدا کند و تولید کننده‌های داخلی بتوانند محصولات خودشان را با قیمت کمتری به بازارهای جهانی عرضه کنند. این موضوع باعث کاهش عرضه داخلی و افزایش تقاضا برای آن خواهد شد که باعث افزایش قیمت مقاطع فولادی خواهد شد. به صورت کلی مشخص شده است که بی‌ثباتی در بازار دلار باعث ناپایداری در بازار آهن و پایداری قیمت دلار باعث ثبات در معاملات آهن می‌شود.

چطور می‌توان شرایط بازار میلگرد را پیش‌بینی کرد؟

در بخش‌های قبلی دیدیم که عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند روی قیمت میلگرد تاثیرگذار باشند. شما می‌توانید با درنظر گرفتن این موارد و رعایت نکاتی که در ادامه می‌آید قیمت میلگرد را با تقریب نسبتا خوبی محاسبه نمایید:

در نظر گرفتن بازار جهانی

قیمت آهن، سنگ آهن و شمش فولادی در جهان می‌تواند تا حدود زیادی مسیر حرکت قیمت مقاطع فولادی در داخل کشور را تعیین کند؛ البته توجه داشته باشید که این پیش‌بینی حدودی است و عوامل دیگری نیز روی قیمت داخلی فولاد تاثیرگذار هستند؛ برای مثال امکان دارد در حالی که قیمت جهانی فولاد افزایشی باشد، قیمت داخلی آن رو به کاهش باشد یا برعکس.
 

استفاده از نمودار تعیین قیمت

با استفاده از نمودار میلگرد می‌توانید قیمت این مقطع فولادی را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنید. این نمودار ممکن است براساس انواع مختلف میلگرد یا حتی براساس هر تولید کننده به صورت جداگانه تعیین گردد؛ با استفاده از این نمودار هم می‌توانید تا حدودی قیمت میلگرد را تعیین کنید.

استعلام قیمت روز میلگرد

با بررسی روزانه قیمت میلگرد می‌توانید درک درستی از قیمت حدودی آن در بازه زمانی موردنظرتان داشته‌باشید.

در نظر گرفتن قیمت ارز

در بخش‌های قبلی مقاله گفته‌شد که قیمت ارز تاثیر بسیار زیادی روی ارزش ریالی مقاطع فولادی دارد و روند آن می‌تواند تعیین‌کننده نرخ میلگرد و مقاطع فولادی باشد. شما با درنظر گرفتن قیمت ارز می‌توانید یک ذهنیت کلی از افزایش یا کاهش بها میلگرد داشته باشید.


کد مطلب: 820805

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/820805/کاهش-قیمت-دلار-فروکش-شدن-تب-تورمی-میلگرد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com