جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
سفر نخست وزیر جدید عراق به تهران؛

رئیسی: ایران همواره از ملت واحد و دولت قوی در عراق استقبال و حمایت می‌کند/ السودانی: ایران در عرصه تعاملات خارجی عراق جایگاهی عالی دارد/ اجازه آسیب به همسایگان از خاک عراق را نمی‌دهیم

سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 820677
رئیس جمهور اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق، روابطی متفاوت و ممتاز است و تقویت و تعمیق روابط دوجانبه باید به گسترش و ارتقای سطح تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای استقرار هر چه بیشتر صلح و ثبات در منطقه و جهان بیانجامد.
رئیسی: ایران همواره از ملت واحد و دولت قوی در عراق استقبال و حمایت می‌کند/ السودانی: ایران در عرصه تعاملات خارجی عراق جایگاهی عالی دارد/ اجازه آسیب به همسایگان از خاک عراق را نمی‌دهیم
به گزارش جهان نيوز، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز سه‌شنبه در دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با ابراز خرسندی از ثبات سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت واحد و دولت قوی در عراق استقبال و حمایت می‌کند.

رئیس جمهور با تاکید بر عزم کشورمان برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با عراق در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی و امنیتی افزود: ایران به دنبال توسعه تبادلات با عراق در عرصه‌های مختلف تجاری و نیز انرژی است و برگزاری جلسات منظم کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور می‌تواند نقش موثری در تحقق این هدف داشته باشد.

دکتر رئیسی اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق، روابطی متفاوت و ممتاز است و تقویت و تعمیق روابط دوجانبه باید به گسترش و ارتقای سطح تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای استقرار هر چه بیشتر صلح و ثبات در منطقه و جهان بیانجامد.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان، یک ماه پس از تشکیل دولت جدید این کشور،‌ تصریح کرد: ایران در عرصه تعاملات خارجی عراق جایگاهی ممتاز و عالی دارد و روابط دو کشور به شکل مطلوب و رضایت‌بخشی در حال گسترش است.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: تقویت کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در راستای گسترش همکاری‌ها و مناسبات بغداد و تهران بسیار موثر بوده و برگزاری مستمر و منظم جلسات آن ضروری است.


نشست خبری رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست خبری پس از دیدار با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر جدید عراق اظهار داشت: از اینکه نخست‌وزیر کشور دوست و برادر عراق دعوت ما را پذیرفته به کشور خودشان سفر کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم و سپاسگزارم.
 
وی افزود: روابط ما با عراق روابط معمولی نیست و ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد؛ این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت و دولت را کنار همدیگر قرار داده است.

رئیس‌جمهور گفت: اوج این ارتباط در اربعین حسینی(ع) و حضور ملت‌ها از سراسر جهان اسلام و به‌ویژه ملت عاشق اهل‌بیت(ع) ایران در سرزمین عراق است و از دولت و ملت عراق به‌خاطر میزبانی بسیار عالی که از همه زائران به‌ویژه ایرانیان دارند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیسی عنوان کرد: دولت عراق و آغازبه‌کار جناب آقای السودانی نخست‌وزیر محترم حاصل توافق گروه‌های سیاسی در عراق است و امیدواریم با تدبیر آقای نخست‌وزیر و همکاری‌ همه گروه‌های سیاسی و همه بخش‌ها در عراق بتواند خدمتی متفاوت را برای مردم عزیز عراق رقم بزند و موجب رفع مشکلات مردم و خدمتگزاری خالصانه به آنان و همکاری با کشورهای همسایه شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در دولت جدید عراق، همکاری‌های بین دو کشور ارتقا یابد و ما امروز در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و علم و فناوری همکاری داریم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: از نظر ما و دولت عراق، امنیت و صلح و ثبات در منطقه اهمیت بسیاری دارد و مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرائم سازمان‌یافته، مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

رئیسی تصریح کرد: امنیت، صلح و ثبات منطقه باید توسط نیروهای منطقه ایجاد شود و حضور بیگانگان در منطقه امنیت‌ساز نیست و بلکه خود مشکلی بر مشکلات ماست؛ همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت‌ساز نبوده است، در دیگر نقاط منطقه هم امنیت‌ساز نیست و خروج آنان از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی کند.

وی خاطرنشان کرد: حضور نخست‌وزیر عراق در جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است و مذاکرات بین ما می‌تواند گام بلندی در ارتقای روابط باشد که مسائل قبل در حوزه اقتصادی، تجاری، مسائل پولی و بانکی مورد مذاکره است و هم‌چنین بر صادرات برق و گاز تأکید داریم. این سفر و گفت‌وگوهای بین دو هیئت ایرانی و عراقی در جهت حل‌وفصل مسائل فی‌مابین مؤثر است. امیدواریم دولت جدید عراق در جهت حسن روابط بین دو کشور گام‌های بلندی بردارد.

رئیس‌جمهور در پایان عنوان کرد: ما دو کشور دیدگاه‌های مشترکی در روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داریم و حتماً این حسن روابط به ارتقای روابط در سطح منطقه و بین‌المللی منجر خواهد شد و امید است در این سفر و با مذاکرات، گام‌های ماندگاری برداشته شود.


** اجازه نخواهیم داد از خاک عراق برای آسیب‌رساندن به کشوری استفاده شود
محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق هم ابراز کرد: ما امروز با دعوت جمهوری اسلامی ایران در تهران هستیم تا در روابط دوجانبه بین دو کشورِ برادر در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی مذاکره کنیم و آخرین تحولات منطقه و بین‌الملل را مورد بررسی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: سفر امروز به‌منظور تقویت روابط تاریخی بین دو کشور و نقاط مشترک در زمینه‌های مختلف است و بر ما حتمی است که برای تقویت این نقاط مشترک تلاش کنیم.

نخست‌وزیر عراق گفت: ملت و دولت عراق ابداً حمایت ایران در سالیان گذشته به‌ویژه از سال 2003 و از زمان آغاز جنگ علیه تروریست‌های داعش را فراموش نخواهند کرد و این حمایت‌ها در زمینه‌های مخلتف متجلی شد و مستشاران و برادران ما در این جنگ حاضر شده جان خود را کنار برادران عراقی خود در نبرد حق علیه باطل تقدیم کردند.

السودانی بیان کرد: هم‌چنین بر اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک برای مقابله با چالش‌های تروریسم، افراطی‌گری و مواد مخدر که امنیت ملت‌های منطقه را به خطر می‌اندازد، تأکید داریم.

وی گفت: این دیدارهای ضروری موجب تشکیل پایه محکمی بین ما خواهد شد تا بهتر موارد مورد توافق را عملیاتی کنیم. پرونده اقتصادی دو کشور اهمیت زیادی نزد دولت جدید عراق دارد و طی این سفر به آن پرداخته خواهد شد و همه می‌دانیم امور اقتصادی تأثیر مهمی بر امنیت دارد.

نخست‌وزیر عراق اضافه کرد: ما با رئیس‌جمهور ایران توافق کردیم نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال شود و نتایج آن به کمیته عالی دو کشور که در عراق نخست‌وزیر و در ایران معاون اول رئیس‌جمهور ریاست آن را به‌عهده دارند، ارائه شود.

السودانی تصریح کرد: ما موضع ایران در حمایت از عراق در زمینه صادرات گاز و برق را ارج می‌نهیم و امروز بر این مسئله و استمرار آن تا تکمیل پروژه‌های ما در تولید گاز و گازرسانی به نیروگاه‌های برق تأکید کردیم. عراق تمامی تلاش‌های خود را درباره مکانیزم خاص برای پرداخت طلب‌های ایران دنبال می‌کند و این مسئله از طریق کمیته‌های دوجانبه دنبال خواهد شد و امروز درباره این مسئله نیز گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هم‌چنین در این سفر بین وزرای نفت دو کشور درباره پروژه‌های انتقال نفت خام و تصفیه در پالایشگاه‌ها گفت‌وگو می‌شود.

نخست‌وزیر عراق ابراز کرد: امنیت دو کشور یک امنیت واحد، مکمل یکدیگر و جدایی‌ناپذیر و بخشی از امنیت کل منطقه است. دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و به هیچ گروه و یا طرفی اجازه ندهد که از اراضی عراق برای آسیب‌رساندن و اخلال امنیت به هر طرفی استفاده کند، این سیاست حکومت عراق است که این زمین و این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه نباشد.

السودانی اظهار کرد: ما این سیاست را در روابط خود با کشورهای دوست و برادر بر اساس احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی دیگری و عدم اجازه به هر طرف و گروهی که امنیت سایر کشورها را مورد اخلال قرار دهند، دنبال می‌کنیم.

وی عنوان کرد: درباره مسائل امنیتی مذاکره خواهیم کرد تا به تفاهمی دراین‌باره برسیم و دبیر شورای امنیت ملی ما دراین‌باره با همتای خود دیدار خواهد داشت تا به مکانیزم کاری و همکاری میدانی برسند تا از هرگونه تنشی جلوگیری شود. از نظر ما گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است. بر التزام حکومت جمهوری عراق برای همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها که منسجم با عمق روابط و منافع مشترک است، تأکید می‌کنیم.
https://jahannews.com/vdchqvn6q23ni-d.tft2.html
jahannews.com/vdchqvn6q23ni-d.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *