کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غیبت ایران در عمره ۷ ساله شد

7 آذر 1401 ساعت 15:38

سفر عمره‌گزاران ایرانی به عربستان از سال ۱۳۹۴ پس از ماجرای تعرض در فرودگاه جده، متوقف شد. این رویه از سال ۱۳۹۵ با قطع روابط سیاسی به دو کشور و تعطیل شدن سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در ایران و عربستان، ادامه پیدا کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، منابع خبری عربستان اعلام کردند که در چهار ماه اخیر، حدود دو میلیون زائر خارجی به عمره مشرف شده‌اند که در بین کشورهای خارجی، اندونزی بیشترین تعداد زائر را به عمره فرستاده است.

 
عربستان تاکنون برای اتباع کشورهای اندونزی، پاکستان، هند، عراق، مصر و بنگلادش بیشترین تعداد ویزای عمره را صادر کرده است. ایران نیز تا پیش از تعلیق عمره و قطع روابط سیاسی، با اعزام سالانه حدود ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار زائر، در این فهرست قرار داشت.

سفر عمره‌گزاران ایرانی به عربستان از سال ۱۳۹۴ پس از ماجرای تعرض در فرودگاه جده، متوقف شد. این رویه از سال ۱۳۹۵ با قطع روابط سیاسی به دو کشور و تعطیل شدن سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در ایران و عربستان، ادامه پیدا کرد.

ایران برای ازسرگیری عمره، سه شرط گذاشته بود که از جمله آن‌ها اشد مجازات و محکومیت سنگین برای ماموران خاطی فرودگاه جده بود. پس از آن‌که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد این حکم در عربستان اجرا شده است، مقامات حج دو کشور مذاکره برای ازسرگیری عمره را آغاز کردند، گرچه بازگشت زائران ایرانی به عمره، به بازگشایی کنسولگری ایران در عربستان منوط شده است.

سازمان حج و زیارت درباره پافشاری برای اجرای این شرط بارها توضیح داده که با توجه به طولانی بودن مدت عمره و به تجربه گذشته و مشکلاتی که معمولا زائران با آن مواجه هستند، دشوار است زائران بدون حمایت کنسولی به عربستان اعزام شوند و وضعیت عمره قابل قیاس با حج تمتع نیست. هرچند در حج امسال نیز پیگیری زائران ایرانی دستگیر شده در عربستان نیز به دلیل تعطیلی سفارتخانه و کنسولگری و حضور نداشتن مقام رسمی دیپلماتیک در عربستان، مشکلاتی را پدید آورد که این مسأله با میانجیگری و پیگیری کشورهای دیگر، از جمله عراق و عمان، به نتیجه رسید.

طبق آخرین آمار سازمان حج و زیارت، در حال حاضر حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از سال ۱۳۹۵ در نوبت عمره هستند. مقامات حج ایران تا کنون درباره برقراری دوباره عمره ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۱ پاسخ واضح و قطعی نداشته‌اند. آن‌ها امیدوارند در جریان مذاکرات دیپلماتیک بین ایران و عربستان با بازگشایی دفاتر کنسولی و سفارتخانه‌های دو کشور، بازگشت زائران ایرانی به عمره نیز با جدیت بیشتری پیگیری شود و میانجیگری‌ها به نتیجه برسد.

در تیرماه امسال همزمان با حج ۱۴۰۱، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از وزیر امور خارجه خواسته بود مقدمات برقراری عمره مفرده از طریق این وزارتخانه پیگیری شود که وزارت امور خارجه کشورمان، موضوع ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره را از طریق عراق پیگیر شد و امیدوار بود مقدمات و تسهیلات لازم برای ازسرگیری عمره با مناسب شدن شرایط کرونا، فراهم شود. با این حال، همچنان برای این پرسش که "عمره ایرانی‌ها چه زمانی از سرگرفته می‌شود" پاسخی وجود ندارد، اما انتظار می‌رود با ازسرگیری دوباره مذاکرات ایران و عربستان، عمره در سرفصل گفت‌وگوهای دو کشور قرار گیرد.


کد مطلب: 820578

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/820578/غیبت-ایران-عمره-۷-ساله

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com