چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

معرفی مهمترین تجهیزات ایمنی در کار

دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 820521

حفظ ایمنی و سلامت افراد شاغل در یک محیط کاری از مهمترین موارد در حیطه شغلی می‌باشد. کارفرمایان و کارگران باید برای جلوگیری از آسیب های احتمالی در محیط‌های کارگاهی از تجهیزات مناسب ایمنی استفاده کنند. تجهیزات ایمنی وسایلی می‌باشند که برای حفظ سلامتی و ایمنی کارگران و کارفرمایان در محیط کار استفاده می‌شوند و باعث افزايش بهره‌وری کارگران و کارفرمایان می‌شوند. تجهیزات ایمنی دارای مدل‌ها و جنس‌های مختلفی است که از قسمت‌های حساس بدن مانند سر، دست، پاها و ...محافظت می‌کند. گاهی اوقات استفاده از تجهیزات ایمنی غیر استاندارد نه تنها باعث پیشگیری از وقوع حوادث نمی‌شود بلکه موجب افزایش شدت آسیب‌ها و جراحات نیز شده است.

به طور کلی تجهیزات ایمنی یک محافظ خوب بین افراد و خطرات شغلی که هر روز با آنها  روبرو هستند می‌باشد. با استفاده از این تجهیزات ایمنی و رعایت اصول مربوط به آن می توان خطرات محیط کار را تا حد بسیاری کاهش داد چون ممکن است این خطرات تهدیدی برای کیفیت زندگی افراد باشد.

مهم ترین تجهیزات ایمنی
در هر محیط کارگاهی خطرات بسیاری وجود دارد که نیاز است با توجه به این آسیب ها تجهیزات ایمنی تهیه شود تا خود را در مقابل این خطرات مصون نگه دارید. یکی از این خطرات در محیط کارگاهی، خطر برق گرفتگی است. برای کاهش این خطر می توان از روش‌هایی مانند استفاده از فرش و سکوی عایق، زمین کردن دستگاه ها، پوشیدن کفش عایق برق، پوشیدن لباس عایق برق، پوشیدن کلاه کار و دستکش مناسب و ...استفاده نمود. با پیشرفت علم و دانش، ماشین آلات و دستگاه‌های خطرناکی مثل دستگاه‌های پرس به کنترل ایمنی خودکار تجهیز شده که  زمانی که کاربر بیش از حد به این دستگاه نزدیک شود، دستگاه به صورت خودکار قطع شده و از کار می ‌افتد. کنترل عوامل خطرآفرین قبل از وقوع خطر و پیشگیری از بروز حوادث از مهمترین راه ها برای حذف و یا کاهش خطرات احتمالی است.

برای این کار می توان از حائل‌های محافظ بین کارگر و عوامل ایجاد حادثه استفاده نمود و بوسیله‌ی آن احتمال بروز خطرات را کاهش داد. یکی از نکات اصولی برای انتخاب تجهیزات ایمنی این است که این تجهیزات را با توجه به خطرات و اتفاقاتی که در محیط کار پیش می‌آید انتخاب کنید،همچنین لازم است زمان فراهم کردن تجهیزات ایمنی از کارگران بخواهیم از تجهیزات به شکلی استفاده کنند که به درستی بدنشان را بپوشاند چون اگر تجهیزاتی مانند لباس کار، کفش ایمنی، ماسک تنفسی و کلاه ایمنی به درستی بدن را پوشش ندهند، کارایی لازم را نمی توانند فراهم کنند و این موضوع موجب صدمه و آسیب به کارگران می‌شود. در نتیجه انتخاب صحیح تجهیزات ایمنی بسیار مهم می باشد. تجهیزاتی مانند دستکش ایمنی، کفش ایمنی، کمربند ایمنی تنها بخشی از تجهیزات ایمنی درمحیط کار هستند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.


دستکش ایمنی
یکی از پرکاربردترین تجهیزات ایمنی، دستکش ایمنی یا دستکش کار است که برای جلوگیری از آسیب های سوختگی، خراش، شکستگی، جوشکاری، برشکاری و ...استفاده می‌شود. این دستکش ها دارای مدل های گوناگونی با استانداردهای بالا ساخته می شود که در برابر بریدگی و سایش و مواد شیمیایی و ... مقاومت می کند. مثلا: دستکش های ساق بلند برای کار با مواد شیمیایی مناسب است و یا دستکش های آلومینیومی برای جوشکاران یا کسانی که با کوره‌های داغ سر و کار دارند استفاده می‌شود.

باید گفت افراد متناسب با نوع شغلی که در آن هستند باید دستکش ایمنی مناسب خود را انتخاب و خریداری کنند. بیش از 60 درصد حوادثی که موقع کارکردن رخ می‌دهد به خاطر استفاده نکردن از دستکش می باشد. یکی از کاربردهای دستکش ایمنی حمل و نقل مواد شیمیایی می باشد تا دست ها در مقابل ان محافظت شوند. موادی که برای ساختن دستکش ها استفاده می‌شود شامل لاستیک، بوتیل، نیتریل و pvc می‌باشد. در شغل‌هایی مانند آتش نشانی، جوشکاری، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌های صنعتی و محیط‌های شیمیایی که دارای دستگاه‌های مته و فرز و جوشکاری می‌باشد استفاده کردن از دستکش ایمنی بسیار مهم و ضروری است.

کفش ایمنی
کفش ایمنی یا کفش کار نوعی کفش است که برای استفاده در محیط‌‌های کاری طراحی می‌شود. کفش ایمنی برای محافظت در برابر مواد شیمیایی و مذاب ، ضربه ها، برخورد با اشیا تیز و خطر برق گرفتگی استفاده می‌شود. این کفش‌ها بسیار متنوع و گوناگون است که از متریال های مختلفی برای ساخت آنها استفاده می‌شود. به طور مثال کسانی که در شغل های مرتبط با آهن آلات کار می‌کنند از کفش های ایمنی محافظ فولادی انگشتان یا همان کفش‌های پنجه پا استفاده می‌کنند. ولی افرادی که در جاهای لغزنده مشغول به کار هستند از کفش هایی که در برابر لغزش مقاومت بالایی دارند بهره می گیرند. قیمت کفش های ایمنی با توجه به جنس به کار رفته در تولید آنها با یکدیگر متفاوت است، اغلب جنس کفش های ایمنی چرم هستند. در هنگام خرید کفش ایمنی باید به نکات زیر دقت کرد:

• مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و مایعات
• نرم بودن کفی کفش ایمنی
• انعطاف‌پذیری کافی در شرایط مختلف
• عایق بودن کفش ایمنی در برابر تخلیه الکتریکی
• برگه‌ی تایید گواهی تست کفش

کفش ایمنی یکی از اولین ضروریات برای رعایت ایمنی کار می باشد. کفش ایمنی پلاستیکی، کفش ایمنی کفه فلزی، کفش ایمنی پنجه فولادی و ... از انواع کفش ایمنی می باشند.


کمربند ایمنی
از جمله تجهیزات بسیار ساده و متداول که برای پیشگیری از سقوط استفاده می شود کمربندهای ایمنی هستند. با توجه به جمله‌ی معروف سازمان جهانی ایمنی و محافظت کار، افراد وقتی می‌توانند در ارتفاعات بلند کارکنند که خطری آنهارا تهدید نکند و تجهیزات ایمنی لازم برای محافظت از خود را داشته باشند. کمربندها با توجه به مکان مورد استفاده و نوع کاری که فرد در ارتفاع انجام می‌دهد متفاوت هستند. برای کسانی که در ارتفاعات و همچنین برروی نماهای ساختمانی مشغول به فعالیت هستند کمربندهای ایمنی بسیار کاربرد دارند. به دلیل محدود بودن محل اتصال به ناحیه کمر و وارد شدن فشار زیاد به کمر و احتمال بروز صدمه به ستون فقرات باید از این لوازم وتجهیزات برای پیشگیری از سقوط استفاده کنید. کمربندهای ایمنی بایستی حداقل ۱۰ برابر وزن استفاده کننده را تحمل کنند.

بالارفتن از یک ساختمان یا یک سازه، کار بر روی داربست، دکل های مخابراتی و برق و کارگرانی که شیشه های مجتمع‌های بزرگ مسکونی و تجاری را تمیز و پاکسازی می‌کنند و سایر مشاغل پر خطر که همگی دارای ارتفاعات بسیار زیادی هستند که ممکن است منجر به سقوط شخص شود از مشاغل پرخطر و حادثه خیز هستند که داشتن و بستن کمربند ایمنی بسیار موضوع مهمی است که حتما باید موارد ایمنی در اینگونه کارها و شغل‌ها رعايت گردد. کمربند ایمنی شوک دار، کمربند پاراشوت، کمربند قلاب بزرگ، کمربند ایمنی دو قلاب و ... از انواع کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع هستند. استفاده از تجهیزات ایمنی و تخصصی در محیط‌‌های کاری و فعالیت‌های صنعتی بسیار مهم و حیاتی است و کارگران و افراد در معرض خطر باید با توجه به کار و نیازهای خود لباس و تجهیزات مناسب را برای بالا بردن امنیت کاری خود فراهم کنند تا سالیان سال بدون مشکل کار کرده و سالم زندگی کنند.

فروشگاه ایمن صنعت آریا با داشتن کارشناسان خبره و کارآزموده در صنعت ایمنی و به پشتوانه‌ی سالیان طولانی فعالیت در زمینه فروش، تولید و توزیع تجهیزات ایمنی با کیفیت، تجهیزات حفاظت فردی، کفش، کمربند و دستکش ایمنی در بازار گام بسیار بزرگی در راستای ایمنی کارکنان‌ دربرابر خطرات داشته است.
https://jahannews.com/vdcf0xdcyw6d0ta.igiw.html
jahannews.com/vdcf0xdcyw6d0ta.igiw.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *