جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

کشف مومیایی‌هایی با زبان طلا

دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۲۸
کد مطلب: 820380
باستان‌شناسان مصری مقبره‌هایی باستانی حاوی مومیایی کشف کرده‌اند که با زبان‌های طلا به خاک سپرده شده‌اند. به عقیده مصریان باستان، زبان طلا باعث می‌شد که متوفی بتواند پس از مرگ با ارباب دنیای زیرین صحبت کند.
کشف مومیایی‌هایی با زبان طلا
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسکانیوز، باستان‌شناسان تعدادی مومیایی در گورستان قوایسنا در مصر با زبان‌های طلایی در دهانشان کشف کرده‌اند که نشانه اعتقاد مصریان باستان در مورد زندگی پس از مرگ است. تصور می‌شود که زبان آنها در حین مومیایی کردن برداشته و با طلا جایگزین می‌شد تا متوفی بتواند در زندگی پس از مرگ با «ازیریس» صحبت کند.

در اساطیر مصر، ازیریس «ارباب دنیای زیرین» و قاضی مردگان و یکی از مهم‌ترین خدایان مصر باستان است. او فرزند گب (زمین) و نوت (آسمان) بود و بر مصر حکومت می‌کرد. به آموزش کشاورزی می‌پرداخت و قوانین و تمدن را به انسان‌ها یاد می‌داد. با این حال، برادرش ست (شب) به او حسادت می‌کرد و او را کشت و تکه‌های بدنش را در سراسر مصر پراکنده کرد. اما ایزیس، خواهر ازیریس، تمام تکه‌های بدنش را پیدا کرد، با پارچه کتان کنار هم قرار داد و نفسی از حیات در بدنش دمید و او را دوباره زنده کرد.

به همین دلیل ازیریس خدای اموات شد. ارواح قبل از اینکه بتوانند در جهان دیگر زندگی کنند، باید از برابر ازیریس بگذرند و تنها او بود که می‌توانست جاودانگی ببخشد. اعتقاد بر این است که وجود یک زبان طلا ممکن است به مردگان اجازه دهد تا ازیریس را متقاعد کند تا به روح آنها رحم کند.

به گفته دکتر مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی باستان شناسی مصر، این مومیای‌ ها در وضعیت نامناسبی قرار دارند. برخی از آنها با زبان‌های طلا در دهانشان یافت شدند، در حالی که بدن برخی دیگر با ورقه‌های نازک طلا پوشانده شده‌ و در تابوت‌های چوبی قرار گرفته‌اند.  برخی دیگر نیز در فرآیند مومیایی، پوشش‌های کتان مستقیما روی استخوان‌شان با طلا مهر و موم شده است.

به غیر از اینها، اشیائی مانند سوسک، گل نیلوفر آبی و همچنین تعدادی زیورآلات تدفین طلا به همراه هاون سنگی و سفال در کنار این مومیایی‌ها یافت شده که احتمالا هر کدام از آنها آئین و باورهای خاص خود را برای ورود متوفی به دنیای دیگر دارند.

این در حالی است که در فوریه سال گذشته، محققان از کشف یک مومیایی با زبان طلایی در تاپوزیریس مگنا در یک محل دفن ۲۰۰۰ ساله در مصر خبر دادند. مقبره تاپوزیریس مگناکه به معنای مقبره بزرگ ازیریس است، در نزدیکی شهر اسکندریه مصر قرار دارد که زمانی پایتخت این کشور بوده است. از نظر بعضی کارشناسان، این مکان همچنین مکان مشکوک کلئوپاترا، آخرین فرعون مصر و یکی از مشهورترین ملکه‌های تاریخ است. در اوائل این ماه، باستان‌شناسان یک تونل زیرزمینی را در زیر معبد کشف کردند که احتمالا به آرامگاه گم‌شده کلئوپاترا منتهی می‌شود.

دو سال پیش نیز دو مومیایی مربوط به یک مرد و زن در این منطقه کشف شد که جزو افراد رده بالای مصر باستان بودند. این دو مومیایی نیز به دلیل نفوذ آب به داخل مقبره در وضعیت نامناسبی پیدا شدند. اما آنها در ابتدا با ورقه طلا پوشانده شده بودند که کاملا تجملاتی به شمار می‌آید و فقط برای اعضای ارشد نخبگان جامعه آن زمان به کار می‌رفته است. در واقع نشان می‌دهد که این افراد با کلئوپاترا تعامل داشتند.
https://jahannews.com/vdcivuavut1arp2.cbct.html
jahannews.com/vdcivuavut1arp2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نا شناس
Iran, Islamic Republic of
چجوری آخه مگه ممکنه.