جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

انواع شیشه اتومبیل

شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 820282
شیشه اتومبیل، یکی از قطعات بسیار  حساس و  البته مهم  در صنعت خودروسازی است که به امنیت سرنشینان خودرو کمکی زیادی می کند که متاسفانه صاحبان خودرو اهمیت زیادی به آن نمی دهند و حتی در معاملات به آن توجهی جدی نمی شود. از نظر ارزش ریالی ، باید گفت که  حداقل یک درصد از قیمت ماشین را تشکیل می دهد که با توجه به قیمت امروز خودرو ، مبلغ پایینی به حساب نمی آید.  شیشه در صنعت خودرو بخاطر ظرافت و حساسیت آن ، جز صنایع خاص محسوب می شود.

شیشه  خودرو به عنوان عایقی برای صدا ، اشعه ماورا بنفش خورشید  ، خاک ، باد ، طوفان ، باران و تگرگ کارایی بسزایی دارد. فرض کنید ، شیشه های تومبیل شما شکسته باشد ، در زمان طوفان و باران چه بلایی سر   سرنشینان خودرو می افتد؟
شفافیت و رنگ شیشه نیز به دید راننده کمک زیادی می کند که این مسئله ، اهمیت خرید شیشه اصلی را نسبت به شیشه های متفرقه نشان میدهد. حال بریم سراغ آشنایی با انواع شیشه خودرو.

شیشه های اتومبیل شامل: شیشه جلو ، شیشه عقب ، شیشه های درب جلو ، شیشه های درب عقب ، شیشه های لچکی ، شیشه های روستونی و شیشه سانروف می باشد . البته که برخی از خودروها تمام این شیشه ها را شامل می شوند و برخی تعدادی از این شیشه ها را.  بطور مثال : شیشه اسپورتیج 2014 شامل : شیشه های درب جلو و عقب ، شیشه جلو و عقب و شیشه لچکی است .روی سقف نیز شیشه سانروف قرار می گیرد. یعنی شیشه روستونی ندارد.
 

تفاوت انواع شیشه خودرو
ما با دو نوع تکنولوژی ساخت شیشه روبه رو  هستیم.   شیشه لمینت ( laminated glass ) و  شیشه سکوریت یا  شیشه  نشکن .  شیشه جلو خودرو   windshield   از نوع شیشه لمینت ساخته می شود . 

شیشه لمینت
شیشه جلو اتومبیل برای حفاظت سرنشینان جلو از باد ، باران ، آوار احتمالی در جاده ، پرتاب سنگ و ... و همچنین ایجاد خاصیت آیرودینامیک مناسب خودرو ساخته و نصب می شود.

شیشه لمینت  نوعی از شیشه چند لایه است که دو یا چند لایه شیشه همراه یک لایه P.V.B    طی یک فرایند ترکیبی فشار و دما به هم فشرده و تشکیل شیشه لمینت را می دهند . طلق وسط شیشه  با ضخامت های مختلف که کاربردی ترین آنها   0.38 و   0.76 و mm 1.52 می باشد. این شیشه بر اثر ضربه شدید ترک خودرو و پخش نمی شود و لذا امنیت بالایی دارد.

شیشه های جانبی خودرو
معمولا شیشه های بغل خودرو از نوع شیشه سکوریت یا نشکن  ساخته می شوند . این شیشه ها با نام  Toughened  یا tempered glass   نیز شناخته می شوند که در مقایسه با شیشه های معمولی مقاومت بسیار بیشتری دارند. شیشه پس از شکل دهی و برش کاری در یک فرآیند حرارتی تا دمای 600 الی 700 درجه گرم شده و به سرعت سرد می شود. این امر استحکام شیشه را تا ده برابر بیشتر خواهد کرد. در اثر ضربه شدید و شکستن شیشه سکوریت ، شیشه به قطعات بسیار ریز بدون لبه تیز تبدیل می شود که خطری برای افراد ندارد و آسیب را به حداقل می رساند.
 

شیشه عقب المنت دار خودرو
منظور از المنت ، خطوط گرمکن روی شیشه عقب خودرو می باشد. این خطوط گرم کن دید مناسبی را به راننده در هنگام رانندگی در فصل سرما می دهند. در فصل سرما ، وقتی باران و یا برف می بارد و بخاری خودرو روشن می باشد ، بخار و قطرات ایجاد شده روی شیشه عقب دید راننده را مختل می کند لذا با وصل کردن برق خودرو به خطوط گرمکن ، گرمای ایجاد شده باعث می شود ، بخار روی شیشه عقب از بین رفته و دید مناسب را برای راننده فراهم سازد. شیشه عقب خودرو نیز از جنس سکوریت  ساخته می شود.

تفاوت های شیشه جلو اتومبیل لمینت با سایر شیشه ها و مزیت آن :

  • مهمترین مشخصه شیشه لمینت الگوی شکست آن در هنگام ضربه شدید است . تکه های شکسته شیشه به لایه چسبیده و یکپارچگی خود را از دست نمی دهند. یعنی خرد نمی شوند و به اطراف پخش نمی شوند . به همین دلیل ضریب امنیت بسیار بالاتری نسبت به سایر شیشه ها دارند.

    کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا ( عایق صوتی )

    جلوگیری از ورود اشعه ماورا فرابنفش UV تا ۹۵ درصد

    قابلیت ترمیم ترک شیشه جلو ( شیشه لمینت ) در اثر سنگ خوردگی

در برخی خودروها  مانند سانتافه ix45   ، بخش بالای شیشه جلو را رنگی می کنند که اصطلاحا بالا رنگی می گویند که برای آن است که در هنگام تابش شدید خورشید به دید راننده کمک کند . یعنی مقداری از شدت تابش را می گیرد و چشم کمتر اذیت می شود.

شیشه جلو از لحاظ آپشن روی شیشه نیز متفاوت است. بطور مثال شیشه جلو ویتارا فاقد آپشن می باشد و تنها پایه آینه وسط روی شیشه قرار دارد ولی شیشه جلو ولوو xc90 در فولترین حالت ، دارای سنسور باران ، هیتر ، دوربین رادار و حتی هدآپ می باشد.

در طی سال های اخیر ، در برخی از ماشین های لوکس همچون  ولوو xc90  یا هیوندای جنسیس سدان ، استفاده از شیشه لمینت برای شیشه بغل خودرو مرسوم شده که فواید زیادی دارد.  مزیت های آن چیست :
  • کاهش احتمال سرقت ماشین بخاطر ایمنی بالای شیشه لمینت زیرا سخت فرو می ریزد.

    کاهش احتمال پرتاب شدن سرنشینان به بیرون از خودرو در هنگام چپ شدن خودرو

    جلوگیری از اشعه مضر خورشید البته در صورت سولار بودن

    عایق مناسب صوتی برای فرکانس های بالا

 
ترمیم شیشه جلو اتومبیل
یکی از خواص مهم شیشه لمینت این است که در برخی موارد بر اثر سنگ خوردگی و ترک خوردن ، این نوع شیشه ها قابل ترمیم نیز می باشند و نیازی با تعویض آنها نیست.

مراحل اصولی ترمیم شیشه ماشین به شکل زیر است :
  • در ابتدا و با استفاده از مته بسیار ریز مسیر ترک را سوراخ کرده تا حرکت آن ادامه پیدا نکند و این سوراخ ایجاد شده کمک به تزریق مواد می کند.

    با استفاده از دستگاهی که در تصویر نیز مشاهده می فرمایید ، با ایجاد فشار ، تا حدی ترک باز می شود تا مواد رزین مخصوص به راحتی با داخل آن تزریق شود. این مواد فضای ترک را به خوبی پر میکند.

    با استفاده از تابش نور ماورا بنفش یا همان UV این مواد خشک می شود و به حالت جمد در می آید و به این شکل ترک تا حدی محو شده و مقاومت شیشه را بالا می برد.
کلام آخر
خدمات شیشه اتومبیل پرشین با سابقه‌ای درخشان در زمینه فروش انواع شیشه خودرو ویژه تمامی برند‌های خودرو، خدماتی از جمله دودی کردن شیشه ، تعمیر، تعویض شیشه بالابر و ترمیم شیشه‌ جلو اتومبیل را به صورت حضوری یا سیار در محل شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید تنها با یک تماس، کارشناسان حرفه‌ای ما در شیشه اتومبیل پرشین را در کنار خود داشته باشید.
https://jahannews.com/vdcjoyeo8uqe88z.fsfu.html
jahannews.com/vdcjoyeo8uqe88z.fsfu.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *