کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی قوه قضائیه:

تروریست‌ها را در هر موقعیتی که باشند به سزای اعمالشان خواهیم رساند/ از خون شهدا نمی‌گذریم

1 آذر 1401 ساعت 11:34

علم خونخواهی خون‌های به ناحق ریخته شده در دستان قوه قضاییه است. بر اساس تدابیر متخذه با سرعت و دقت و با متضمن مولفه صحت، بدون چشم پوشی از حق امنیت به وظیفه خود عمل می‌کنیم و تروریست‌ها را در هر موقعیتی باشند به سزای اعمالشان خواهیم رساند.


به گزارش جهان نیوز، نشست خبری مسعود ستایشی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی آغاز شد.

در این نشست قرار است سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت پرونده‌های مهم قضائی و دستاوردهای اخیر قوه قضائیه را تشریح کند.

مسعود ستایشی در سیزدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدا و کشته شدگان حوادث اخیر گفت: صحنه‌هایی که در خیابان و میدان برخی شهرها رخ داد به خوبی عمق خواب‌های آشفته و برنامه‌های آنان برای ایران یکپارچه را نشان داد.

وی با بیان اینکه این افراد به دنبال مخدوش سازی امنیت کشور هستند گفت: این افراد کسانی هستند که پشت رسانه‌های پر رنگ و لعاب تروریست‌های کف میدان را تجهیز می‌کنند. دشمن کشتار و اغتشاش را تجویز می‌کند و با ایجاد شبه‌های پی در پی به دنبال اعتصاب بود که به شکست منجر شد. به رگبار بستن مردم و کشتن جوانان با سلاح گرم، اسلحه و قمه و کشته سازی ها نشان از نقشه شوم دشمن است.

ستایشی با تاکید بر اینکه تروریست‌های رسانه‌ای صحنه آرایی را از ابتدا فراهم کردند، اظهارداشت: این افراد خود دستور ترور مردم و زنان و کودکان بی دفاع و مدافعان مظلوم امنیت را می‌دهند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد مبارزه ما با تروریست‌ها سخت خواهد بود.تروریست‌ها با این رفتار خود نشان می‌دهند که حاصر نیستند هزینه رفتار خود را بدهند و دست رنگین شده به خون خود را مخفی می‌کنند.ملت ایران سابقه فعالیت منافقان و تجزیه طلبان را از یاد نبرده است و خوب است تروریست‌های امروز به عقبه فعالیت این گروهک‌ها بیاندازند.

دشمن امروز چهره واقعی خود را نشان داده است
ستایشی با بیان اینکه دشمن امروز چهره واقعی خود را نشان داده است گفت همین مسئله منجر به همبستگی ملت ایران شده است امروز حتی کسانی که از مسئولان گلایه دارند اما درخواست برخورد قاطع با تروریست‌ها را دارند نشان از همین مهم است.تروریست‌های امروز همان تروریست‌های اقتصادی و رسانه‌ای هستند.

وی افزود: قوه قضائیه علم خون خواهی زنان و کودکان و مدافعان امنیت را در دست گرفته و بر اساس تدابیر اتخاذ شده با دقت و سرعت وظیفه خود را عملیاتی کرده و تروریست‌ها را به سزای عمل خود می‌رساند و به زودی زود بساط این شرارت‌ها جمع خواهد شد.

قوه قضائیه از خون شهدای اخیر امنیت نمی‌گذرد
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ایرانی متزلزل و بی هویت است گفت: این آرزوی خام محکوم به ابطال است. قوه قضائیه از خون شهدای اخیر امنیت نمی‌گذرد و این خون‌ها پایمال نخواهد شد.

وی در ادامه و با تبریک هفته بسیج گفت: نهال نوپایی که امام راحل در آغازین روزها بنا نهاد امروز تبدیل به شجره مبارک تنومندی شده که حافظ استقلال و امنیت عمومی ملت بزرگوار ایران اسلامی است و هر روز کارآمدی بسیج بیشتر می‌شود

تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی رهبری
ستایشی از تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی رهبری خبر داد و گفت: برای اجرای این فرامین قرارگاهی منسجم و پیگیر مستقر کردیم که منویات و نگاه ایشان به قوه قضائیه اجرایی شود. رهبری در فرمایشات شأن در هفتم تیر سال جاری دستوراتی را جهت پیگیری و اجرا به مسئولان قضائی ابلاع کردند همچنین بر اساس قانون تکالیفی متوجه قوه قضائیه است و در دستگاه قضائی به منطور اجرای این دستورات قرارگاهی به ریاست معاون اول قوه قضائیه تشکیل و هفته گذشته دستورالعمل این قرارگاه از سوی رئیس قوه قضائیه تصویب شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا سامانه ارسال پرونده‌ها به کارشناسان رسمی هنوز به نتیجه نرسیده است گفت: این سامانه یک نسخه آزمایشی دارد که نامش ارجاع هوشمند است که در سامانه مدیریت قضائی قرار دارد این اقدام در جهت ارجاع عادلانه کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری از ناحیه قضات است. سامانه دیگری به نام ۱۵۱۵ داریم که مرکز وکلا و کارشناسان دادگستری و ۲۰۲۰ متعلق به کانون وکلای دادگستری است و حسب نیاز ارجاعاتی صورت می‌پذیرد و تلاش ما این است که سامانه موجود با ظرفیت‌های دو سامانه مذکور ارتباط برقرار کرده تا توزیع عادلانه به بهترین نحو و به صورت خودکار انجام شود.

وی افزود: ۳ ماه برای قطعی شدن این سامانه زمان نیاز است، سامانه ارجاع هوشمند وظیفه ارجاع پرونده به شعب را هم دارد تا عدالت در ارجاع در نظر گرفته شود.

تمهیدات قوه قضائیه برای حل مسئله دارو در کشور
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص تمهیدات قوه قضائیه برای حل مسئله دارو در کشور گفت: موضوع فرایند دارو و موارد مرتبط و اقدام در جهت تولید و توزیع از نظر فرایندی اجرایی است و ارتباط مستقیمی با دستگاه قضائی ندارد اما همواره تاکید رئیس قوه قضائیه بر این بوده که ملاک برای ما رفع مشکلات مردم است و هر اقدام و کمکی از ناحیه قوه قضائیه بر بیاید، دریغ نشود. آماده ایم که در حیطه قانونی و کاری خود مشکلات این حوزه را رفع کنیم.

برخورد قصایی با اخلالگران حوزه ارز و طلا
ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد قصایی با اخلالگران حوزه ارز و طلا گفت: اهتمام ما این است که نداریم التهابات در شرایط کشور باعث سواستفاده دشمن شود و در همین رابطه همکاران ما در حوزه ضابطیب، خدمات و برنامه‌های مؤثری داشتند و اعلام می‌کنیم که در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی در ماه جاری ۲۱ نفر به اتهام اخلال در نطام اقتصادی از طریق معاملات بدون مجوز تفهیم اتهام شدند و قرار قانونی متناسب با جرم صادر شده است و تاکید شده افرادی که بی گناه بودند بلا درنگ آزاد شود. از این تعداد ۸ نفر آزاد شدند و ۱۳ نفر دیگر هم جرم به انها منتسب است با صدور قرار بازداشت موقت در زندان هستند. در رابطه با ارز فردایی هم ۱۴ نفر دستگیر شده و تفهمیم اتهام شده و قرار تأمین مناسب برای انها صادر و یک نفر از آنها یا وثیقه و تعدادی هم با قرار کفالت آزاد شدند و به زودی زود این افراد در مرحله دادسرا تعیین تکلیف خواهند شد.

جزئیاتی از حوادث خاش و زاهدان
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در حوادث خاش و زاهدان چه پرونده‌هایی تشکیل شده و اطلاع رسانی این موضوع هم مثل دادگاه‌های اخیر خواهد بود؟ گفت: نسبت به سفر نماینده رهبری باید گفت که این سفر، سفر موفقی ارزیابی شده و مؤثر بوده است. این سفر برای بررسی اوضاع و احوال منطقه مورد بحث و تدقیق در مسائل منطقه و دیدار چهره به چهره با خانواده شهدا و جان باختگان اخیر و استماع دغدغه‌های آنان صورت گرفت.

وی بیان داشت: این سفر با استقبال گسترده مردم منطقه و سران طوایف و علما مواجه شد و با تاسی به این توجه، بر اساس مصوبات سفر نماینده رهبری و مصوبات شورای تأمین استان و با تأکیدات مستمر رئیس قوه قضائیه نسبت به تعیین تکلیف قانونی و عاجل پرونده‌های مطروحه داشتند، اقداماتی صورت گرفته است. ۴۲ نفر از متهمان به لحاظ پشیمانی، آزاد شدند و بقیه تا ۱۰۰ نفر قرار بود تعیین تکلیف شوند که امروز محقق شده و ۱۰۰ نفر دیگر هم آزاد شدند. آزادی برخی از متهمین دلالت بر اینکه تمام است نیست بلکه برخی‌ها با قرار تأمین صادره آزاد شدند. این افراد باید نشان دهند که از کرده خود و حضور در اغتشاشات پشیمان هستند.

مطالبه عموم برخورد قاطع با متهمان و مجرمان است
ستایشی گفت: مطالبه عموم برخورد قاطع با متهمان و مجرمان بوده و همه در برابر قانون یکسان هستند.

نسبت به مسائلی که آنجا مطرح شده و اینکه ممکن است کسی از مأمورین خسارتی وارد کرده است باید گفت که دستگاه قضائی ملجا آسیب دیدگان است.

جزئیاتی از پرونده الهام افکاری
ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده الهام افکاری گفت: بر اساس گزارش‌هایی که داریم الهام افکاری از نام برادر معدومش استفاده کرده و اقدام به تحریک عده‌ای از افراد مستعد و همراهی آنان در برخی تجمعات کرده و این فرد قصد خروج از کشور را داشته و حکم جلب وی صادر و هنگام خروج از کشور دستگیر شده است. اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با معاندین نظام به عنوان اتهام به وی تفهیم شده است و ایشان در زندان به سر می‌برد. مشارالیه ارتباط با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز داشته است و در تعامل با شبکه تروریستی ایران اینترنشنال اقدام به اعلام خبرهای کذب داشته است.

دروغ پراکنی برخی سلبریتی‌ها در جریان تیراندازی ایذه
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص ادعاهای برخی سلبریتی ها در خصوص دروغ پراکنی این افراد در جریان تیراندازی ایذه گفت: بارها سوال شده بود که چرا با این افراد به اصطلاح شاخص در مجموعه‌های مختلف برخورد نمی‌شود؟ نگاه دستگاه قضائی این نبود که افرادی که واجد شرایطی بوده، برخوردی صورت بگیرد اما ما تاکید می‌کنیم که همه در برابر قانون یکسان هستند و تذکر و ارشاد یک میزانی دارد و کسانی که این افراد در ذهنشان مقبول بودند این را بر نمی‌تابند و برخورد قاطع می‌خواند در این راستا کسانی احضار شده و به دلیل عدم حضور جلب شدند. این افراد به ظاهر شاخص صحبت‌هایی می‌کنند که جامعه را تحریک می‌کنند تا عده‌ای که غفلت دارند به کف خیابان بیایند.

کسانی که سخن بیهوده و غیر مستندی بگویند، قطعاً دستگاه قضائی با آنها برخورد می‌کند.

وی افزود قوه قضائیه بر اساس وظیفه قانونی خود در این رابطه حساسیت به حرج داده و جلوی شایعه سازی و تهمت و دروغ پراکنی را خواهد گرفت. از ابتدا هم اعلام کرده بودیم که فضای عمومی فضای بیان مطالب غیر واقع و ایجاد تنش و تشنج نیست.

همگان نسبت به اظهار نظر آزاد هستند و مطابق با قانون اساسی آزادی بیان دارند اما نه آن چیزی که هنجار شکنی باشد و مطالب خلاف واقع بیان شود. این هنجار شکنی ها قابل بررسی است و بر اساس بررسی‌ها و یافته‌های متعدد، متأسفانه برخی از حوادث اخیر نشأت گرفته از این حوادث است.

سخنگوی دستگاه قضائی در خصوص اجرای قانون هوای پاک گفت: این موضوع در دادستانی کل کشور و با نظارت دادستان و در حوزه امور حقوق عامه در دستور کارقرار گرفته و به صورت ویژه پیگیری شده و جلسات متعددی تشکیل شده است. موضوع ترک فعل‌ها را باید گفت که ترک فعل‌ها به هیأت‌های بازرسی مربوطه ارجاع داده شده و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان بازرسی گزارشی داده که در شعبه ۲ دادسرای ویژه کارکنان پرونده‌ای تشکیل و افرادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی در راستای عدم اجرای قانون هوای پاک، احضار شدند و امید داریم به زودی این موضوعات تعیین تکلیف شود. نتیجه‌ای هم سازمان بازرسی از پیگیری‌ها داشته و اقدامات خوبی انجام و دستگاه‌های ضعیف در اجرای قانون اعلام شدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آرای صادره در دادگاه‌های بدوی با سرعت صورت گرفته و ممکن است از کیفیت بکاهد نظر شما در این رابطه چیست گفت: قضات در صدور آرا و اتخاذ تصمیمات قانونی به هیج وجه گرفتار حرف‌ها و شرایط و هیجانات نمی‌شوند و بر اساس مقر قانون تکالیف خود را انجام می‌دهند در برخی موارد قاضی نمی‌تواند در صدور رأی تعلل کند مگر در برخی شرایط خاص از جمله اصلاح ذات البین، گاهی هم برای رسیدن به واقعیت، باید موارد مختلفی مورد توجه قرار گیرد که این نیاز به صرف وقت بیشتری دارد. تمام تلاش ما این است که بدون در نظر گرفتن مطالباتی که برخی برای سرعت بخشی و برخی برای تأخیر در رسیدگی داشتند، قانون را مبنا قرار داده و با دقت متضمن سرعت اقدام می‌کنیم.

آخرین وضعیت پرونده حادثه اوین
ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه اوین گفت: در حال تحقیقات از ۴۲ متهم هستیم و با توجه به شلوغی و ترافیک رسیدگی در آن مجموعه این پرونده با جدیت در حال رسیدگی است و واجد محرمانگی است. پس از مشخص شدن ابعاد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت صدور کیفرخواست‌های صادره برای اغتشاشات اخیر گفت: تا کنون در شهر تهران ۱۱۱۸ کیفرخواست صادر شده است .۲۴۳۲ محکومیت هم در سراسر کشور صادر شده داست.

۴۰ نفر از اتباع خارجی در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند
مسعود ستایشی در پاسخ به مهر مبنی بر اینکه برخورد قوه قضائیه با عناصر خارجی بازداشت شده در اغتشاشات اخیر به چه صورت است و چند نفر از دستگاه اطلاعاتی فرانسه بازداشت شده‌اند؟ گفت: آنچه در حوزه اتباع فرانسوی مطرح بود این بود که قبلاً دو نفر در اردیبهشت ماه به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت بازداشت شدند که پرونده در مرحله تصمیم است.

وی افزود: نسبت به اتباع بیگانه در کشورهای مختلف تا کنون ۴۰ نفر از اتباع خارجی در اغتشاشات اخیر دخیل بودند و برخی از آنها کف میدان بودند.

ستایشی در خصوص کشورهای این اتباع گفت: متأسفانه اسامی کشورهایی که مدعی حقوق بشر بودند هم در این لیست دیده می‌شود و بعضاً این افراد در کف خیابان حصور داشتند که بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه تحقیقات واجد محرمانگی است گفت: مستحضر باشید افراد بازداشتی مطابق قوانین ایران بازداشت هستند.

فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی مغایر ضوابط بین‌المللی است
وی در ادامه در خصوص طرح دعوی در محاکم بین‌الملل به طرفیت رسانه‌هایی که در آتش اغتشاشات می‌دمند، گفت: این رسانه اقدام به جنگ روانی می‌کنند و بر اساس آن اقدام مجدانه و مؤثری در بحث جمع‌آوری مستندات از نهادهای ذی‌مدخل کرده است و به محض قطعی شدن جمع‌آوری مستندات، اقدامات قضائی لازم را انجام می‌دهیم. معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه هم اقداماتی در این باره داشته‌اند.

وی افزود: معاون بین‌الملل قوه قضائیه اخیراً سفری به نیویورک داشت و به صورت فردی و جمعی با نمایندگان ۱۰۰ کشور دیدار و گفت‌وگو کرده و نقش مخرب رسانه‌های معاند را تبیین کرد.

وی ادامه داد: همچنین مصاحبه‌هایی انجام و اقدامات بی بی سی و سعودی اینترنشنال در مصاحبه با عناصر جدایی‌طلب را مطرح کرد و سکوت کشورهای غربی در خصوص حوادث تروریستی در شاهچراغ و ایذه را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد که فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی مغایر ضوابط بین‌المللی است و انگلیس را مسئول آن می‌دانیم.


کد مطلب: 819814

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/819814/تروریست-ها-موقعیتی-باشند-سزای-اعمالشان-خواهیم-رساند-خون-شهدا-نمی-گذریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com