کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چک الکترونیکی چه کاربردی دارد؟

3 آذر 1401 ساعت 8:10

کارشناس امور بانکی گفت: تسریع در صدور چک، حذف دخل، تصرف و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعه حضوری از مزیت‌های چک الکترونیکی محسوب می‌شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،  ۲۱ آبان از چک الکترونیکی رونمایی شد. اقدامی که یکی دیگر از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان است.

در خصوص چک الکترونیک معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اجرایی شدن آن در برخی از بانک‌ها مواردی را بیان کرد.

آقای محرمیان گفت:بانک‌های پارسیان، صادرات و تجارت در حال حاضر دسترسی مشتریان حقیقی به چک الکترونیک را فراهم  کرده اند.

هر چه اعتبار چک بیش‌تر باشد، مردم به آن اعتماد بیش‌تری می‌کنند

رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به اعتبار چک‌ها نکاتی را بیان کرد.

آقای علی صالح آبادی گفت: هر چه اعتبار چک بیش‌تر باشد، مردم به آن اعتماد بیش‌تری می‌کنند و این ابزار سهم بیش‌تری در مبادلات پیدا می‌کند.

او می‌گوید: یکی از اهداف سامانه چکاد (چک امن الکترونیکی) اعتباربخشی به چک است و پس از شروع به کار این سامانه دریافت‌کننده چک اعتماد بیش‌تری به چک می‌کند.

صالح آبادی گفت: پیش از این دریافت کننده‌ چک باید برای وصول پول خود به دنبال صادرکننده آن می‌رفت، اما با این اقدام صادرکننده چک به دنبال وصول به موقع چک خود است تا از مشکلاتی که در پی برگشت خوردن چک برایش به وجود می‌آید، جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش ، چک الکترونیکی به گفته وزیر اقتصاد سبب تسهیل فرآیند تولید هم می‌شود.

آقای احسان خاندوزی گفت: انجام چنین خدماتی موجب کاهش هزینه مبادله و تسهیل فرآیند تولیدی می‌شود. از جمله این هزینه‌ها مشکلات حقوقی و قضایی است و وقتی در نظام اقتصادی، نااطمینانی‌ها کاهش یابد، فعال اقتصادی با خیال آسوده‌تری خرید و فروش را انجام می‌دهد.

در خصوص چک الکترونیک و مزیت‌های آن کارشناس امور بانکی نکاتی را بیان کرد.

کاهش هزینه های مبادلاتی با چک الکترونیک رقم می خورد

آقای حجت الله فرزانی گفت: چک الکترونیکی یکی از ابزار‌های پرداخت است.در خصوص مزیت‌های چک الکترونیکی باید گفت این نوع چک جذابیت‌های خودش را دارد.

تسریع در صدور چک، حذف دخل، تصرف و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعه حضوری از مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

او گفت:اقدام به صدور چک‌های الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات سبب کاهش هزینه‌های مبادلاتی می‌شود. همچنین تسریع و شفافیت در معاملات را می‌تواند به همراه داشته باشد که این مورد می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کنند. علاوه بر این امکان نظارت بانک مرکزی را نیاز افزایش می‌دهد.

مورد آخر این که چک الکترونیک می‌تواند بحث وصول چک‌های برگشتی که به عنوان یکی از معضل‌های همیشگی مطرح بوده را حل کند و این ویژگی می‌تواند کمک کننده خوبی به کسب و کار‌ها به ویژه تجار محسوب شود.

در رابطه با تفاوت چک الکترونیک و چک‌های عادی دیگر کارشناس امور بانکی به نکاتی اشاره کرد.

چک الکترونیکی نسخه دیجیتال شده چک کاغذی
 
آقای اصغر بالسینی گفت: نکته‌ای که در خصوص چک الکترونیکی می‌توان مطرح کرد این که چک الکترونیکی همان چک کاغذی است که در فضا و بستری دیجیتال قرار است فعال شود یعنی هر آن چه که در رابطه با چک‌های کاغذی وجود دارد (بحث اعتبار، نحوه صدور، قوانین مرتبط با صدور و درخواست چک) در زمینه چک‌های الکترونیکی نیز صدق می‌کند. در کل چک الکترونیکی نسخه دیجیتال شده چک کاغذی است.

او می‌گوید: اما برای فرهنگ سازی چک الکترونیک نیاز است که مدتی از زمان اجرای آن بگذرد و مزایای آن برای مردم آشکار شود تا بتوانند به آن اعتماد بیشتر و کامل تری کنند.

به گفته کارشناسان با توجه به مزیت‌های چک‌ الکترونیکی می‌توان این امید را داشت که بسیاری از مشکلات در حوزه چک مرتفع و شفاف شود.

بر اساس آخرین اطلاعات سه بانک کشاورزی، آینده و ملت نیز در حال اجرای آزمایشی این طرح برای مشتریان هستند و به زودی این خدمت را برای مشتریان خود ارائه خواهند کرد.


کد مطلب: 819791

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/819791/چک-الکترونیکی-کاربردی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com