پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

وصیت نامه دستی چیست؟

يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 819783
وصیت نامه دستی یا خودنوشت، سندی است که فرد به موجب آن در خصوص دارایی و امور بعد از فوتش، تعیین تکلیف می‌کند.
وصیت نامه دستی چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، با توجه به اینکه با فوت، دسترسی افراد، به اموال و دارایی‌های به جا مانده از آن‌ها در طول حیات، قطع می‌شود و دیگر، توان تصمیم گیری برای امور بعد از مرگ خود را ندارند، قانونگذار، در قانون مدنی، به تبعیت از شرع، نهاد حقوقی وصیت را پیش بینی کرده تا افراد بتوانند، با کمک آن، در خصوص اموال و امور بعد از فوت خود، تعیین تکلیف نمایند.

از آنجا که انجام عمل وصیت، باید، با تنظیم وصیت نامه صورت گیرد، قانونگذار، بر حسب نوع و نحوه تنظیم، انواع وصیتنامه را نیز پیش بینی کرده که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها، وصیت دست نویس یا وصیت نامه خود نوشت است.

از آنجا که این وصیتنامه، یک سند عادی محسوب می‌شود، تنها در صورتی دارای اعتبار خواهد بود که قواعد و نحوه تنظیم مخصوص به آن، رعایت گردد.

وصیت نامه دست نویس چیست؟

با توجه به اینکه، در اغلب اوقات، پس از مرگ شخص، ورثه به جا مانده از فرد فوت شده، در مسائلی مانند ارث، با یکدیگر، دچار اختلاف می‌گردند و همچنین، نمی‌دانند در خصوص اموری مانند عهد و پیمان‌های متوفی، چگونه رفتار کنند، بهترین راه، این است که هر فرد، قبل از فوت خود، اقدام به تنظیم یک وصیت نامه نماید و به موجب آن، در خصوص دارایی‌ها و امور بعد از فوت خود، تعیین تکلیف کند.

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع وصیتنامه که افراد با سواد، می‌توانند اقدام به تنظیم آن نمایند، وصیت نامه دست نویس است که یک سند عادی بوده و به خط خود فرد نوشته می‌شود و پس از درج دقیق تاریخ، توسط وی، امضا می‌گردد و فرد، به موجب آن، در خصوص دارایی‌ها، همچنین، اموری مانند مراقبت از فرزندان خود، عهدها، عبادات قضا شده و… تعیین تکلیف می‌نماید.

آیا وصیت نامه دست نویس ارزش و اعتبار دارد؟

این وصیتنامه، در صورتی که بر اساس قواعد مطروحه در قانون مدنی و قانون امور حسبی، تنظیم شده باشد، یک سند عادی بوده و دارای اعتبار سند عادی می‌باشد؛ در مقام دفاع یا دعوا، در محکمه، قابل استناد است و ورثه، موظف هستند، آن را مد نظر قرار داده و بر اساس آن، عمل کنند.

شرایطی که سبب اعتبار وصیت دست نویس می‌شوند، عبارتند از اینکه؛ موصی یا همان وصیت کننده، با دارا بودن اهلیت (عقل، بلوغ و رشد)، با دست خط خود، اقدام به تنظیم آن نموده باشد و حتما، در آن، تاریخ تنظیم (روز، ماه، سال) را نوشته و ذیل آن را امضا کند. امضا، از مهم‌ترین ارکان اعتبار سند عادی است و بدون وجود امضا، وصیت دست نویس نوشته شده، فاقد اعتبار، خواهد بود.

شرایط وصیت نامه دست نویس

وصیت کننده، در زمان اقدام برای تنظیم وصیت دست نویس، از عقل، بلوغ و رشد یا همان اهلیت قانونی، برخوردار باشد.

وصیت کننده، بدون اکراه و اجبار و با رضایت، اقدام به نوشتن وصیت نامه دستی نماید.

مورد وصیت، دارای منفعت حلال بوده و مشروع و جایز باشد.

مورد وصیت، رسما و قانونا، در مالکیت وصیت کننده باشد.

مورد وصیت، دارای قابلیت نقل انتقال باشد و به عبارتی، در دسته اموال غیر قابل انتقال، نظیر اموال موقوفه، نباشد.

وصیت کننده، حتما، با سواد باشد و با خط خود، اقدام به تنظیم وصیت دست نویس کند.

وصیت کننده، حتما پس از پایان تنظیم و نوشتن وصیتنامه، تاریخ دقیق تنظیم، اعم از روز، ماه و سال تنظیم را با خط خود، در آن، درج کند.

وصیت کننده، حتما، ذیل وصیت نامه را امضا بزند.
https://jahannews.com/vdcdjn0jsyt0f56.2a2y.html
jahannews.com/vdcdjn0jsyt0f56.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *