کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ورق پانچ آلیاژی چیست؟

30 آبان 1401 ساعت 10:57


پانچ ورق، به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن با کمک پرس پانچ و ابزار پانچ، داخل قطعات فلزی حفره ایجاد می‌کنند. تکه فلزی بریده شده از ورق، توسط پانچ به حفره‌ای زیر قطعه منتقل می‌شود.

این قطعه بریده شده بسته به جنسش می‌تواند مجددا مورداستفاده قرارگیرد. در این مقاله ، قصد داریم درباره ورق پانچ آلیاژی صحبت کنیم تا با انواع و کاربردهای آن آشنا شویم و سپس برای خرید ورق پانچ آلیاژی اقدام کنید.



ورق پانچ آلیاژی چیست؟
ورق پانچ آلیاژی، یک نوع فلز ورقه‌ای است که عناصر سازنده آن دستخوش تغییراتی شده‌اند. این تغییر از آن رو ضرورت دارد که اغلب صنایع به دلیل کاربردهای خاص(مثل نیاز به تحمل دمای بسیار بالا یا پایین) نمی‌توانند از ورق آهن معمولی استفاده کنند، و در صورت استفاده ممکن است متحمل ضرر و خسارت‌هایی شوند.

ورق پانچ آلیاژی به این دلیل که برای کاربردهای خاص بهینه‌سازی شده‌است،‌ بیشتر برای صنایع سنگین مانند نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها یا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارد.

توصیه میشود برای اینکه بدانید ورق پانچ آلیاژی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ به وبلاگ آهن اسپات مراجعه نمایید.

چرا باید از ورق پانچ آلیاژی استفاده کرد؟
به طور کلی محصولات آلیاژی به این منظور ساخته شده‌اند که نقص‌های موجود در فلزات رایج را رفع کنند و تحمل بیشتری نسبت به دما و فشار داشته باشند.

ورق پانچ آلیاژی در هر جایی که امکان فشار و دماهای خیلی بالا یا پایین باشد، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. مثلا می‌توان از ورق پانچ آلیاژی در کوره‌های سیمان استفاده کرد، بدون اینکه ذوب شوند و یا حتی تغییر شکل دهند. در حالیکه ورق آهن و فولاد معمولی، به راحتی تحت تاثیر دما قرار گرفته و دچار تغییر می‌شود.

در این جدول، علت استفاده از عناصر مختلف در آلیاژ‌ها را مشاهده می‌کنید:


برای استعلام قیمت و خرید ورق رنگی ، ورق پانچ و سایر انواع ورق فلزی از بهترین تولیدکننده میتوانید به وبسایت آهن اسپات به آدرس ahanspot.com مراجعه نمایید.

انواع ورق پانچ آلیاژی
ورق آلیاژی میتواند به چندین نوع تقسیم شود. در نهایت، این ورق‌ها طی فرآیند پانچ به ورق پانچ آلیاژی تبدیل شده و می‌توانند در صنایع مختلف به کار روند. این انواع عبارتند از:

ورق CK45 (ضد سایش) :
این نوع ورق که به هاردوکس نیز معروف است از ترکیب عنصرهای منگنز و کربن ساخته شده و  به همین دلیل مقاومت زیادی در برابر سایش دارد.در ایران کارخانه‌های فولاد مبارکه و فولاد اکسین اهواز این نوع ورق را به بازار عرضه می کنند.

ورق St52 (ورق سیاه):
این نوع ورق از ترکیب دو عنصر سیلیسیم و منکنز ساخته شده است. این نوع ورق شکل‌پذیری بسیار خوبی دارد و در عین حال بسیار محکم است و بیشتر در صنعت جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این موارد نیز انواع دیگری از ورق آلیاژی هستند:
• ورق MO40
• ورق A516
• ورق A283
• ورق آلیاژی ST44
• ورق آلیاژی ST37
• ورق آلیاژی A283
• ورق آلیاژی A36

هر یک از این ورق‌های آلیاژی به تناسب فلزاتی که در آن‌ها به کار رفته است می‌توانند در موارد مختلفی استفاده شوند. همچنین پس از گذراندن فرآیند پانچ، به دلیل مقاومت و کیفیت بالای این ورق‌ها، قراضه‌های باقیمانده از ورق پانچ آلیاژی نیز مجددا مورد استفاده خواهندبود.

تولید ورق پانچ آلیاژی با دستگاه CNC
ورق‌های پانچ به وسیله دستگاه‌های CNC تولید می‌شوند. ورق‌های آلیاژی، توسط دستگاه به دقت در جایگاه مناسب برای انجام عملیات پانچ شدن قرار می‌گیرند. پانچ می‌تواند شکل‌های ساده مثل دایره یا مربع داشته باشد یا طرح‌هایی که به صورت اختصاصی برنامه‌ریزی و تدوین شده‎‌اند.

 اشکال ساده به راحتی و با یک حرکت روی ورق اجرا می‌شوند اما در اشکال اختصاصی و پیچیده، باید از پانچ‌های مختلف با ضربه‌های جداگانه استفاده کرد.


ابعاد ورق پانچ آلیاژی
هرچند اندازه نرمال ورق پانچ آلیاژی عموما ۱۰۰۰ در ۲۰۰۰ است، اما این اندازه می‌تواند به تناسب نیاز مشتریان و کاربرد مورد نظر آنان متغیر باشد. ضخامت ورق آلیاژی باید بین نیم الی هشت میلیمتر باشد تا برای فرآیند پانچ مناسب باشد، ضخامت بیشتر ممکن است اشکال مورد نظر را به درستی به ما ندهد و ضخامت کمتر، مقاومت لازم برای فشار پانچ را ندارد. از سویی، اندازه و ابعاد شکل‌هایی که روی ورق پانچ آلیاژ اعمال می‌شود هم بسیار مهم است و برای کاربردهای مختلف، باید متفاوت باشد.

کاربردهای ورق پانچ آلیاژ
ورق‌های پانچ می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. ورق پانچ آلیاژی به دلیل داشتن مقاومت و استحکام و به صورت کلی مزایای بیشتری که عناصر به کار رفته در آن برایش ایجاد کرده ‌است، می‌ تواند کاربرد های بسیار متنوع تر و بیشتری هم داشته باشد.

• قابل استفاده در پروژه های مختلف صنعتی و ساختمانی مانند سقف و دیواره های آسانسور ، ساخت درب هایی برای در پارکینگها ، ورودی منازل و انبارها، ساخت صنایع فلزی و دکوراسیون، ساخت قطعات لوازم خانگی
• حفاظ دکل های مخابراتی و نیروگاه های برق، هواکش موتورخانه ها ، مناطق حساس نظامی و زندان ها و اماکن ورزشی
• جداسازی خطوط تولید مواد غذایی و کشاورزی


مزایای خرید ورق پانچ آلیاژی
ورق های آلیاژی به دلیل تغییرات خاصی که در عناصر فولاد سازنده آن ها ایجاد می‌شود قابلیت های جدیدی کسب می‌کنند که می‌تواند در ایجاد کاربردهای جدید و استفاده‌های بهتر و متنوع تر موثر باشد.

ورق پانچ آلیاژی به دلیل تغییرات حاصل در فولاد به کار رفته در آن، می‌تواند در دماهای بسیار بالا مانند کوره‌ها و دماهای بسیار پایین مانند ارتفاعات بسیار بلند، بدون اینکه به شکل و مقاومت  آن خدشه‌ای وارد شود، مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین به دلیل استحکام بسیار زیادی که فلز آلیاژی دارد، ورق پانچ آلیاژی می‌تواند در مخازن فشار به کار رود، بدون آن که خللی در روند کار ایجاد کند، این در حالی است که ورق آهنی معمولی تحت این شرایط مقاومت بسیار پایینی دارد.

استحکام بسیار بالای آلیاژ این نوع ورق پانچ، باعث می‌شود که در صنایع و ساخت دستگاه‌های مختلف صنعتی و خانگی، عملکرد خوبی داشته باشد و در طی زمان به راحتی دچار استهلاک نشود. همچنین استفاده از نیکل در برخی از ورق‌های پانچ آلیاژی، سرعت اکسید شدن را بسیار پایین آورده و ورق را برای استفاده در مکان‌های مرطوب آماده می‌کند.

تعدادی از ورق پانچ آلیاژ ها در برابر نمک‌های دریایی و حتی اسید هم مقاومند، به همین دلیل می‌شود برای صنایع پتروشیمی و استخراج نفت و گاز به راحتی رویشان حساب باز کرد.

در این مقاله با مرجع مطمئن استعلام قیمت ورق و خرید آهن آلات و محصولات فولادی آشنا شدیم. برای آگاهی از قیمت روز ورق پانچ آلیاژی و خرید آن با قیمتی مناسب، می‌توانید به سایت آهن اسپات به آدرس ahanspot.com مراجعه کنید.


کد مطلب: 819671

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/819671/ورق-پانچ-آلیاژی-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com