کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین سن برای آغاز بدنسازی

28 آبان 1401 ساعت 11:26

بهترین سن برای آغاز بدنسازی، دوره‌ی نوجوانی می‌باشد، چرا که در این محدوده، بدن بیشترین بازده را دارد. عضله سازی نیز در این سن به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.


مناسب ترین سن برای آغاز بدنسازی

به دلیل فوایدی که ورزش برای سلامتی افراد دارد، انجام آن از سنین کودکی توصیه می‌شود. ورزش بدنسازی که علاوه بر حفظ سلامتی، با هدف پرورش اندام انجام می‌شود، در میان نوجوانان، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه دستورالعمل‌‌های این نوع ورزش خاص و ویژه می‌باشد، بهترین سن برای آغاز بدنسازی، سنین نوجوانی می‎باشد. با این وجود انجام تمرینات و حرکات ورزش بدنسازی برای سنین متعدد، متفاوت خواهد بود. طبق تحقیقات انجام شده هر فرد قبل از شروع تمرینات بدنسازی، ابتدا باید از نظر پزشکی تایید گردد تا از ایجاد مشکلات در طول تمرینات جلوگیری شود. شروع حرکات بدنسازی برای نوجوانان بر اساس قدرت بدنی آن‌ها طبق مراحل تعیین شده از سوی مربی می‌باشد.

بدین صورت که در ابتدا از حرکات ساده و سبک، ،آغاز به تمرین نموده و با گذشت زمان و افزایش قدرت بدنی، به سمت حرکات و تمرینات پیشرفته خواهند رفت. البته دقت در انجام صحیح ورزش‌های بدنسازی مهمترین پارامتری است، که افراد باید در تمام سنین رعایت نمایند.
از آنجا که در کودکان زیر 10 سال، رشد عضلات بدن به صورت کامل انجام نگرفته است، اندام‌های آن‌ها همچنان آسیب پذیر خواهند بود. با توجه به این موضوع، این سن برای آغاز بدنسازی و تمرینات این ورزش تایید نمی‌شود. درگیر نمودن بدن کودک با ورزش‌ها و حرکات سنگین در این سن، نه تنها به سلامت بدن او کمک نخواهد کرد، بلکه آسیب‎های متعددی را در پی خواهد داشت.

بنابراین بهتر است کودک در این سن با انجام بازی‎ها کودکانه ساده، انجام حرکات ورزشی سبک مثل شنا، دوچرخه سواری برای سلامتی خود تلاش کند. حساس بودن این محدوده‌ی سنی و نیاز به نشاط بیشتر در این دوره از کودکی، عاملی شده، تا کودکان تمایل بیشتری به سمت ورزش‎های کراس فیت و بادی ویت داشته باشند. فعالیت‌های مانند ژیمناستیک و پلایومتریک از این گروه‌ها می‌باشند.

نوجوانی مناسب ترین سن برای آغاز بدنسازی

معمولا محدوه‌ی سنی 15 تا 20 سالگی را دوران نوجوانی معرفی می‌نمایند. به طور تقریبی می‌توان گفت که رشد بدنی افراد در این سن به طور تقریبی کامل شده است. بنابراین از نظر جامعه ورزشی و پزشکی، نوجوانایی معقول‌ترین سن برای آغاز بدنسازی می‌باشد. افرادی که در این محدوده از سن شان تصمیم به شروع فعالیت‌های بدنسازی و عضله سازی می‌‌گیرند، باید ابتدا از آمادگی جسمانی خود اطمینان حاصل نمایند. بر این اساس لازم است قبل از شروع، ارزیابی‌های ورزشی و پزشکی را به طور کامل اجرا نمایند. شروع فعالیت‌های بدنسازی برای نوجوانان به صورت فعالیت‌های مبتدی و آهسته انجام می‌شود.

چرا که سیستم بدن باید به آهستگی و با گذشت زمان، خود را با اینگونه تمرینات وقف دهد. انجام یکباره فعالیت‌های دشوار، عوارض متعددی را برای این رده‌ی سنی به همراه خواهد داشت. کوفتگی و گرفتگی عضلانی، درد در نواحی مختلف بدن به خصوص ماهیچه‎ها و آسیب به بافت‌های سطحی مثل تاندوم‌ها از جمله این پیامدها هستند. در بعضی موارد، ممکن است شکستگی اندام‌ها نیز رخ دهد.    

 افراد بر اساس پارامترهای مانند سیستم  و قدرت بدنی خود و همچنین سنجش‌های انجام شده می‌توانند از سن 15 سالگی ورزش‌های مانند بدنسازی را شروع کنند. اما تعداد زیادی از نوجوانان 20 سالگی را به عنوان مناسب ترین سن برای آغاز بدنسازی انتخاب نمایند. در این سن، رشد و بلوغ عضلات یک نوجوان تماما صورت گرفته است و بهترین زمان ممکن برای شکل دهی و حجیم شدن اندام‌ها است. از آنجا که در این سن، بدن در کمترین زمان، حداکثر راندمان را خواهد داشت، فصل طلایی ورزش بدنسازی می‌باشد. همچنین افزایش قدرت ماهیچه‌ها و  شکل گیری آن‌ها در این محدوده‌ی زمانی به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. با در نظر داشتن قدرت عضلانی بالا و راندمان بالای بدن در دهه‌ی 20 سالگی، در صورتی که تمرینات به شیوه‌ی اصولی انجام گیرد، بازده‌ی خوبی حاصل خواهد شد.
 

قیاس رده‌های مختلف سنی برای شروع بدنسازی

با توجه به مطالب گفته شده، به این نتیجه رسیده ایم، که محدوده‌ی سنی 15تا 20 سالگی، ابتدایی ترین سن برای آغاز بدنسازی است. این محدوده می‌تواند دوران مقدماتی بدنسازی باشد، بدین صورت که نوجوان با انجام صحیح ژست‌های بدنسازی، سیستم بدنی خود را برای انجام تمرینات سخت تر آماده نمایید.

سن 20 سالگی که اوج زمان تولید هورمون تستوسترون در بدن مردان می‌باشد و عامل مهمی در تقویت عضلات آن‌ها است، بهترین سن برای آغاز بدنسازی است. اما در دوران بعدی که شامل سنین 29 تا 30 سالگی است، افراد به راحتی توانایی انجام فعالیت‌های سنگین مانند وزنه برداری را خواهند داشت.

این بازه‌ی سنی را نیز می‌توان مانند دوره‌ی قبلی یکی از بهترین رده‌های سنی برای شروع بدنسازی و همچنین ادامه آن دانست. تفاوت در زمان ریکاوری بدن در این دو دوره بسیار کم می‌باشد. حتی بعضی افراد بر حسب علاقه و شرایط جسمانی خود، این بازه را برای شروع عضله سازی انتخاب و بدنسازی انتخاب می‌نمایند.

به طور کلی افزایش سن، تمام قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شروع تغییرات ناشی از افزایش سن در افراد، متفاوت خواهد بود. از این رو این عامل، در تغییر سن برای آغاز بدنسازی می‌تواند نقش عمده‌ای را ایفا نمایید. 30 سالگی، سنی است که، برخی از فرآیندها در بدن به کندی پیش می‌روند، مثل قدرت و سرعت حجیم شدن عضلات و یا نزولی شدن بازده بدن. با این وجود فردی که در 30 سالگی تصمیم به شروع فعالیت‌های بدنسازی می‌گیرد، باید به این نکته توجه داشته باشد.

چنین افرادی زمانی که به دهه‌های 40 و 50 سالگی نزدیک شوند، برای دریافت انرژی و قدرت دوباره نیاز به یک دوره استراحت 3تا 5 روزه خواهند داشت. در دهه‌های بعدی زندگی، انجام تمرینات بدنسازی با هدف عضله سازی و کاهش وزن باید بر اساس تحمل و بازده بدن انجام شود. در غیر این صورت به دلیل کاهش قدرت تراکم استخوان‌ها و دیگر اندام‌ها، امکان رخ داد وقایع‌ جبران ناپذیری برای افراد وجود خواهد داشت.

خرید مکمل‌ بدنسازی

بطور کلی، هدف تعداد زیادی از افرادی که تصمیم می‌گیرند به سراغ ورزش بدنسازی بروند، بعد از حفظ سلامتی، عضله سازی و حجیم سازی ماهیچه‌ها می‌باشد. در صورتی که با این اهداف به سراغ ورزش‌های سنگین می‌روید، استفاده از مکمل‌‌های مختلف باید مطابق سن برای آغاز بدنسازی، مصرف شود.خرید مکمل بدنسازی، در کنار تمرینات بدنسازی، بطور موثر سرعت و قدرت عضله سازی را افزایش می‌دهد.
 


کد مطلب: 819444

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/819444/بهترین-سن-آغاز-بدنسازی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com