پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تخمه آفتاب گردان چه خواصی دارد؟

جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 819332
مطالعات مصرف تخمه آفتابگردان را با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط می‌دانند، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا یا بیماری های قلبی 
تخمه آفتاب گردان چه خواصی دارد؟
به گزارش جهان نوز به نقل از سلامت نیوز، دانه های آفتابگردان از سر گل گیاه آفتابگردان برداشت می شود. در حالی که خود دانه در یک پوسته راه راه سیاه و سفید قرار گرفته است، دانه های آفتابگردان سفید هستند و بافت لطیفی دارند. شما می توانید دانه ها را به خاطر طعم آجیلی متمایز و ارزش غذایی بالایی که دارند به صورت خام، برشته یا در غذاهای دیگر مصرف کنید.

مطالعات مصرف تخمه آفتابگردان را با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط می‌دانند، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا یا بیماری های قلبی
آنها همچنین حاوی مواد مغذی هستند که می توانند از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کرده و سطح انرژی شما را افزایش دهند.

برخی از فواید تخمه آفتابگردان برای سلامتی:

کاهش التهاب

برای کسانی که التهاب کوتاه مدت یا مزمن دارند ، تخمه آفتابگردان می تواند مزایای ضد التهابی داشته باشد. تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات گیاهی است که می تواند التهاب را کاهش دهد.
یک مطالعه نشان داد که مصرف تخمه آفتابگردان و سایر دانه‌ها پنج بار یا بیشتر در هفته منجر به کاهش سطح التهاب می‌شود که همچنین عوامل خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت قلب
دانه‌های آفتابگردان سرشار از چربی‌های «سالم» از جمله چربی‌های چند غیراشباع و چربی‌های تک غیراشباع هستند. یک وعده سه چهارم فنجان تخمه آفتابگردان حاوی ۱۴ گرم چربی است. مطالعات نشان داد که مصرف دانه ها - از جمله تخمه آفتابگردان - با کاهش نرخ بیماری های قلبی عروقی، کلسترول بالا و فشار خون بالا مرتبط است.

حمایت از سیستم ایمنی
تخمه آفتابگردان منبع بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کرده و توانایی شما را برای مبارزه با ویروس ها افزایش دهد. اینها شامل روی و سلنیوم هستند. روی نقش حیاتی در سیستم ایمنی دارد و به حفظ و توسعه سلول های ایمنی بدن کمک می کند. سلنیوم همچنین در کاهش التهاب، مبارزه با عفونت و تقویت ایمنی نقش دارد.

افزایش سطح انرژی
در حالی که سطوح بالای پروتئین موجود در تخمه آفتابگردان در حال حاضر به افزایش سطح انرژی شما کمک می کند، سایر مواد مغذی مانند ویتامین B و سلنیوم می توانند به شما در حفظ انرژی کمک کنند.
ویتامین B۱ (همچنین به عنوان تیامین شناخته می شود) موجود در تخمه آفتابگردان می تواند به شما کمک کند غذا را به انرژی تبدیل کنید که می تواند شما را در طول روز فعال نگه دارد همچنین سلنیوم موجود در آن می تواند جریان خون را افزایش دهد و اکسیژن بیشتری را به بدن شما برساند.

ارزش غذایی
تخمه های آفتابگردان سرشار از پروتئین و سرشار از چربی های سالم و همچنین آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند خطر ابتلا به بیماری های جدی را کاهش دهند.
همچنین یک منبع عالی برای موارد زیر است:
  • ویتامین E
    ویتامین B۶
    ویتامین B۱
    آهن
    فلز مس
    سلنیوم
    منگنز
    فلز روی
    پتاسیم

 

مواد مغذی در هر وعده

به گفته USDA، ¼ فنجان تخمه آفتابگردان بوداده خشک بدون نمک حاوی:
  • کالری: ۲۰۷
    پروتئین: ۵.۸ گرم
    چربی: ۱۹ گرم
    کربوهیدرات: ۷ گرم
    فیبر: ۳.۹ گرم
در حالی که تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی است، کالری نسبتاً بالایی نیز دارد. مهم است که وعده های غذایی را هر بار تا یک چهارم فنجان نگه دارید. به منظور کاهش کالری دریافتی در هنگام میان وعده، بسیاری از دانه های موجود در پوسته را می خورند، زیرا باز شدن پوسته و بیرون ریختن هر پوسته زمان می برد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که پوسته ها اغلب با نمک پوشانده می شوند - حدود ۷۰ میلی گرم در هر ۱ اونس تخمه آفتابگردان.

اگر مراقب میزان مصرف نمک خود هستید، به دنبال تخمه آفتابگردان بدون نمک باشید و سهم خود را متعادل کنید.

نحوه خوردن تخمه آفتابگردان
تخمه آفتابگردان معمولاً در داخل پوسته فروخته می شود و به صورت بو داده یا خام مصرف می شود.
خوردن تخمه آفتابگردان پوسته شده مستلزم آن است که آنها را با دندان باز کنید.

با استفاده از زبان، پوسته را به صورت عمودی یا افقی بین دندان های آسیاب خود قرار دهید. پوسته را با دندان بشکنید و دانه را از پوسته جدا کنید. سپس پوسته را جدا کرده و دانه را بخورید.

همچنین می توانید تخمه آفتابگردان را در انواع غذاها میل کنید. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید آنها را در وعده های غذایی بگنجانید:
  • روی سالاد بپاشید
    به مخلوط دنباله دار اضافه کنید
    در بلغور جو دوسر هم بزنید
    روی سبزیجات سرخ شده یا مخلوط بپاشید
    به همبرگرهای گیاهی اضافه کنید
    در محصولات پخته شده مخلوط کنید
    به جای کره بادام زمینی از کره آفتابگردان استفاده کنید
    به جای روغن های دیگر با روغن آفتابگردان بپزید
https://jahannews.com/vdcdsn0jxyt0fs6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdsn0jxyt0fs6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *