کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه گرفتگی بینی خود را برطرف کنیم؟

1 آذر 1401 ساعت 3:14

در این مقاله با راهکار های خانگی درمان گرفتگی بینی آشنا خواهید شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسکانیوز، آیا تا به حال دچار گرفتگی و انسداد بینی (Nasal congestion) شده اید؟ در این مواقع چه راهکارهای خانگی برای درمان آن می شناختید؟ داروهای خانگی برای انسداد بینی و برونشیت یا نای، جدا از ادویه های ویژه ای مثل هل، دارچین، فلفل قرمز، زنجبیل، و غیره شامل گیاهانی مانند گلپر، رازیانه، جعفری، زوفا و بابونه است.

ثابت شده است که چای و قهوه نیز در برابر انسداد نای موثر بوده اند. در این مقاله از بخش بیمای ها و طب سنتی دکتر سلام به بررسی درمان خانگی گرفتگی و انسداد بینی می پردازیم.


درمان های خانگی برای انسداد و گرفتگی بینی

گرفتگی بینی می تواند به راحتی با استفاده از گیاهانی که دسترسی آسانی دارند و دیگر درمان های خانگی که روند درمان را تسریع و ناراحتی را برطرف می کند، درمان گردد. در زیر چند داروی خانگی مورد استفاده برای گرفتگی بینی و نای بیان می شود.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با چای

اداره غذا و دارو فواید مختلف چای را به عنوان درمانی مناسب برای گرفتگی بینی تشریح می کند. چای را می توان به همراه گیاهان دیگر مصرف کرد که گرفتگی را کاهش می دهند و به یک داروی گیاهی سالم تبدیل می شوند.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با گلپر

این گیاه گرم و تحریک کننده ریه ها است. این گیاه در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است و گرفتگی بینی را بهبود می بخشد.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با رازیانه

رازیانه گیاهی است که برای درمان آنفولانزا، سینوزیت و دیگر بیماری های تنفسی به کار می رود. روغن اسانس رازیانه حاوی کریوزول است که به رقیق کردن ترشحات بینی کمک می کند.

روغن کرچک را می توان برای کمک به تنفس در صورت سرماخوردگی استفاده کرد و یا می تواند در ماساژ برای رفع گرفتگی سینه استفاده شود.

رازیانه خلط آور بوده و دارای خاصیت ضد عفونی کننده می باشد. بنابراین، رازیانه به کشتن میکروب ها و تمیز کردن ریه ها کمک می کند. این روش عموما در ساخت شربت سرفه و قرص ها برای تسکین گلو و گلو درد بکار می رود.

هل

هل یک ماده خلط آور و ضداحتقان است. می توان آن را به عنوان یک استنشاق کننده بخار برای تمیز کردن و درمان گرفتگی ریه ها به کار برد.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با فلفل قرمز

به شدت در کاهش ترشحات موکوس که باعث گرفتگی راه های تنفسی می شوند، موثر است. هم چنین فلفل خواص آنتی اکسیدان قوی دارد که سیستم ایمنی را تقویت می کند.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با اوکالیپتوس

اوکالیپتوس یک ضد احتقان موثر است و دهانه مجاری هوایی را تسهیل می کند. این ماده جزء اصلی کرم های سرماخوردگی و مواد بهداشتی ضد شوره سر است و همچنین اوضاع کلی بدن را تسکین می دهد.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با زوفا

مواد فیتوشیمیایی که در این گیاه وجود دارد، گرفتگی را تسکین می دهد. ترکیبات دیگر موجود در آن مانند اسیدهای مختلف، التهاب را کاهش می دهد.

قهوه

قهوه حاوی محرک تئوبرومین و تئوفیلین است که مجاری هوایی را گسترش می دهد و از برونکواسپاسم جلوگیری می کنند. همچنین سرعت جریان خون را سرعت می بخشد و جریان خون را افزایش می دهد و منجر به بهبودی سریع می شود.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با سرو کوهی

دانه ها یا انواع توت های آن درمان عالی برای سرماخوردگی، سرفه، و خلط به حساب می آیند و عموما به صورت بخار استشناق می شوند.

جعفری

جعفری از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می کند و به طور سنتی برای درمان سرفه استفاده می شود.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با نعناع

روغن نعناع به هنگام گرفتگی بینی، تنفس را آسان تر می کند و همچنین می تواند به صورت دمنوش مصرف شود تا علائم سرماخوردگی را برطرف کند و مسائل تنفسی حل شود.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به تنفس کمک می کند و التهاب ریه ها را سرکوب می کند و در درمان سرماخوردگی مزمن، گرفتگی و درد قفسه سینه بسیار موثر عمل می کند.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با سیر، پیاز و موسیر

طبق کتاب تجویز درمان گیاهی، این سبزیجات شامل کوارستین و روغن دانه هستند که آنزیم لیپوکسیژناز را که مسئول آزاد کردن مواد شیمیایی التهاب و کاهش گرفتگی و انسداد است را مهار می کند.

درمان گرفتگی و انسداد بینی با بابونه و اقطی

بخور گل های بابونه، روغن یا اسانس آن و یا گل ها و پوست اقطی برای درمان ناراحتی های تنفسی و گرفتگی سینه استفاده می شوند.

زنجبیل و اوکالیپتوس

کتاب آروماتراپی مزایای بسیاری از زنجبیل را در درمان ورم لوزه و گلو درد نشان می دهد. زنجبیل را می توان با عسل دم کرد و یا به همراه چای مصرف کرد تا فواید بیشتری را به دست آورد.

روغن زیتون

روغن زیتون در درمان بیماری های مختلف بسیار مفید است و همچنین به عنوان بخور استفاده می شود.


کد مطلب: 818987

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/818987/چگونه-گرفتگی-بینی-خود-برطرف-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com