جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۸

عقبگرد از تولیدکننده بنزین به واردکننده،‌ به‌خاطر سوءتدبیر دولت قبل

دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 818838
به خاطر ثابت ماندن قیمت بنزین و افزایش مصرف سوخت، کشور مجددا از صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل شده است.
روحانی باعث شد ایران دوباره وارد کننده بنزین شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، به خاطر ثابت ماندن قیمت بنزین و افزایش مصرف سوخت، کشور مجددا از صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل شده است.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: زمزمه واردات بنزین و یادآوری‌های گاه و بی‌گاه دولت مبنی بر عدم واردات یا افزایش قیمت بنزین، نگرانی‌هایی را در کشور ایجاد کرده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند باتوجه به تغییرات غیرقابل گریز اقتصادی میزان افزایش سوخت در قالب‌های مختلف امری بدیهی است و دولتمردان باید در اندیشه ایجاد ظرفیت‌های جدید و توسعه صنعت پالایشگاهی باشند تا بتوان از رویکرد منفی واردات و یا افزایش قیمت بنزین جلوگیری شود، چرا که با وجود منابع نفت و گاز در کشور تبدیل ایران از یک صادرکننده بنزین در گذشته‌ای نزدیک به واردکننده این محصول در آینده نزدیک دچار خواهیم شد.

مرتضی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی معتقد است: نیازی به غیب‌گویی نیست و روند افزایش مصرف یک واقعیت است، به طوری که در دوران کرونا مصرف بنزین به زیر ۸۰ میلیون لیتر کاهش یافته بود و در بهار امسال به بیش از ۹۵ میلیون لیتر رسید، همچنین در مرداد و شهریور ۱۰ میلیون لیتر در مقایسه با بهار افزایش مصرف داشتیم که بر این اساس مصرف روزانه به ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر خواهد رسید و کشور دوباره وارد کسری بنزین خواهد شد.

زمانیان در مورد رسیدن به وضعیت بحرانی بنزین اظهار داشت: میزان مصرف بنزین رو به افزایش است و توان تولیدی کشور افزایش نیافته است، همچنین امکان واردات با حجم بالا برای کشور پرهزینه است و گران خریدن بنزین از خارج و ارزان فروختن آن در داخل، کسری بودجه زیادی را برای کشور به‌دنبال خواهد داشت البته قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی در کشور بیفتد زیرا احتمالا تبدیل واردکننده بنزین خواهیم شد. مسئله اصلی بنزین مانند سایر حامل‌های انرژی، کژکارکردی دولت‌هاست و دولت بدون هیچ دلیل منطقی و اقتصادی، خودش را قیمت‌گذار بنزین کرده است.

او با آسیب‌شناسی ورود دولت به قیمت‌گذاری در برخی حوزه‌ها گفت: نتیجه منطق قیمت‌گذاری دولتی این است که دولت دیگر در بازه‌های زمانی کوتاه، قیمت‌ها را به‌روز نمی‌کند و همین تدریجی بودن تغییر قیمت‌ها سبب می‌شود، شوک قیمتی ایجاد نشود اما به دنبال قیمت‌گذاری دولتی، افزایش قیمت‌ها بر روی هم انباشته می‌شود و چند سال می‌گذرد و در نهایت دولت مجبور به افزایش قیمت خواهد شد و دولت تصمیم می‌گیرد نتیجه تورم چندساله را در عرض یک روز تخلیه کند و نتیجه آن جهش قیمتی می‌شود.

زمانیان افزود: از سال گذشته تاکنون اگر فقط تورم را در نظر بگیریم بنزین ۳ هزار تومانی باید ۴۵۰۰ تومان می‌شد، اما دولت چنین کاری نمی‌کند زیرا به مصلحت نیست و این رویه تورم انباشته تخلیه نشده‌ای در مورد این نهاده ایجاد می‌کند که برای رفع آن هرچند سال یکبار باید شوک قیمتی وارد کند.

تحلیل روزنامه اصلاح‌طلب آرمان در حالی منتشر شده که قیمت بنزین طبق قوانین بودجه و تا قبل از تصمیم دولت روحانی برای حذف سهمیه‌بندی و ثابت نگه‌داشتن قیمت بنزین در سال ۹۴، سالانه افزایش تدریجی پیدا می‌کرد.

اما با اقدام دولت روحانی برای گل و بلبل‌نمایی شرایط اقتصادی، مصرف بنزین و قاچاق آن به رکورد بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید؛ چهار سال بعد هم دولت روحانی برای جبران این ماجرا، ناگهان بنزین را ۳۰۰ درصد گران کرد که بهانه و دستاویزی برای موج‌سواری دشمن و اغتشاشات آبان ۹۸ شد. دولت پس از همان تصمیم گرفت دیگر دست به قیمت بنزین نزند و حال آنکه به عنوان مثال، دولت روحانی، در آخرین سال خود تورم ۶۰ درصدی را برجای گذاشت. خروجی این روند، افزایش مصرف (و احتمالا قاچاق) بوده است. نکته دیگر اینکه وزیر نفت دولت روحانی مدعی بود پالایشگاه‌سازی، کثافت‌کاری است.
https://jahannews.com/vdcdsj0jjyt0fj6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdsj0jjyt0fj6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگرگرانی بنزین وواردات،موجب نگرانی اصلاح طلبان بود،چراازروحانی واقداماتش حمایت تمام قدکردند؟.
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان ذاتا بحران ساز هستند و بعد از خلق بحران هم موج سوار بحران هستند... آیا فرقی با دشمن دارند؟!!!
دادار
Iran, Islamic Republic of
در دولت روحانی تولید کننده ها حذف و دلالان و وارد کنندگان زیاد شدند و بعد ارز 4200 که شاهکار این دولت بود بوجود آمد و ارزش پاشی کرد که هم باعث رانت و پولشویی و از بین رفتن ذخایر ارزی شد و تمام ارز صرف واردات کالاهای غیر ضروری شد و از طرفی عده ای هم هیچ کالایی وارد نکردند و ارز را وارد کارزار دلالی ارز کردند که بیش از پیش ارز گران شد
Iran, Islamic Republic of
و شاهکار حذف ارز 4200 این دولت افزایش قیمتها تا بالای 400 درصد
Iran, Islamic Republic of
به پیر به پیغمبر پاس کاری به دولت قبل مشکلی رو حل نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
این پاس کاری نیست . بیان واقعیات این سالهای ایرانه و حتما" باید گفته بشه و دائما" تکرار بشه تا خدای ناکرده دوباره مردم فراموشکار ما در انتخابات بعدی مجددا" اینها را تکرار نکرده و بر اریکه قدرت سوار نکنن و باعث بدبختی و فلاکت بیش از پیش کشور و خودشون نشوند.
Iran, Islamic Republic of
/به فرموده امام میزان رای ملت است
Iran, Islamic Republic of
.....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
این یک واقعیت ی هست که نمیشه انکار کرد .
Iran, Islamic Republic of
به خاطر ثابت ماندن قیمت بنزین را خوب آمدید ب.
Iran, Islamic Republic of
جناب کیهان تشکر که معتقدی به خاطر ثابت ماندن قیمت بنزین به وارد کننده آن تبدیل شده ایم؟!
ر
Iran, Islamic Republic of
گاهی وقتها گذشته وحرکت یک نفر اینده خیلی هارا میتواندبامشکل روبرو می کند.ثابت شده است.
Iran, Islamic Republic of
به جای زوم کردن روی قیمت بنزین , روی مصرف زیاد خودروها زوم کرده و وزارت صمت را تحت فشار قرار دهید تا فکر قطعی و به دور از شعارزدگی برای وادارکردن 2 کارخانه عمده خودروساز و در واقع خودرو مونتاژکن داخلی جهت افزایش کیفیت خودروها و کاهش میزان مصرف سوخت این خودروها انجام دهد.
رضا سائلی
Iran, Islamic Republic of
مطابق قانون اگر همانند دیگر حامل های انرژی سالانه 10% اضافه میشد. الان این صحبتها وجود نداشت.
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
محمدتقی جهانشاهی
United Arab Emirates
....
France
فقط بلدید مشکلات هر دولت را گردن قبلی بیاندازید...