چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۵
شنبه‌های امید و افتخار؛

رونمایی از طرح‌های ایمنی و مدیریت بحران تهران/ صدور «شناسنامه ایمنی» برای ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه

شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 818665
از اهل دانش در همه حوزه ها طلب کمک می کنیم تا گام‌های بلندی در زمینه ایجاد یک الگوی نوین در جهت مواجهه با مخاطرات شهر برداشته شود و بتوانیم این الگو را تسری دهیم.
رونمایی از طرح‌های ایمنی و مدیریت بحران تهران/ صدور شناسنامه ایمنی برای ساختمان‌های مهم
به گزارش جهان نيوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین افتتاح و بهره برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در دوازدهمین شنبه امید و افتخار اظهار کرد:

خرسندیم که نوع افتتاح و نوع اقدامی که امروز انجام می شود به صورت عمومی برای کل جامعه نفع و عایدی دارد و متعلق به همه شهر و شهروندان است؛ امروز بسته ای ارائه شد که هم در خصوص پیشگیری از بحران‌ها بسیار موثر است و هم در موقف فهم، اقدام بهنگام و اقدامات اساسی که در ابتدای هر بحرانی صورت پیدا می کند، انجام می شود و حتی بعد از آن نیز جنبه های التیام بخش و کارسازی دارد. 

مردم‌محوری و دانش‌محوری؛ اساس کار در دوره جدید مدیریت شهری 
وی افزود: یک ویژگی را در شروع  شورای ششم و مدیریت شهری این دوره دیدیم که مدیریت مشارکتی بود تا با مردم، نخبگان و اجزا و عناصر حکومتی و حاکمیتی ظرفیت ها را به اشتراک بگذاریم و امور را مردمی سازی کنیم تا به واسطه آن کار به سمت مردم سوق پیدا کند و مردم محور امور انجام شود. علاوه بر آن تکیه بر دانش و بهره مندی از ظرفیت حوزه های دانشی کشور نیز مد نظر قرار گرفته است. 

زاکانی با اشاره به اینکه تکیه به حوزه دانشی را برای خود اصل می دانیم و در تاریکی حرکت نمی کنیم، ادامه داد: موضوعات زلزله‌،  طوفان، سیلاب و فرو نشست چهار مخاطره اصلی هستند که در کنار آن سلسله موضوعاتی به واسطه بافت ناپایدار وجود دارد که از آن باید به عنوان فرصت استفاده کنیم و به سمت نوسازی شهر که رفاه و آسایش و ایمنی را در پی دارد، برویم و ترافیک، آلودگی هوا و بد مسکنی و بی مسکنی را نیز با استفاده از آن حل کنیم. 

ایجاد شبکه آگاهی‌بخشی در خصوص حوادث غیرمترقبه با بهره‌مندی از گروه‌های دوام
شهردار تهران با بیان اینکه بسته دیگری که امروز رونمایی می‌شود در رابطه با گروه های دوام مسجد محور است، اضافه کرد: این کار، کار گسترده ای است که امکانی را ایجاد می کند که در مدارس و مساجد نوجوانان و جوانان ما آموزش ببینند و آن را به بدنه جامعه تسری بدهند تا شبکه ای را در جامعه داشته‌باشیم که آگاهی بخشی به خود و جامعه را تکلیف خود می داند و ما نیز وظیفه کمک و پشتیبانی به این گروه‌ها را داریم. 

صدور شناسنامه ایمنی برای ساختمان‌های بلندمرتبه با همکاری ۹ دستگاه مرتبط
وی بیان کرد: در خصوص تیم های ارزیابی برای ساختمان های مهم و بلند مرتبه نیز با ۹ دستگاه که ۴ دستگاه آن خارج از شهرداری است همکاری خواهیم داشت تا غیر از آتش سوزی سایر مولفه های ایمنی بخش ساختمان ها چک شود و یک شناسنامه ایمنی برای آنها داشته باشیم تا آرامش را برای جامعه ایجاد کنیم. 

زاکانی گفت: امیدواریم پیام برنامه امروز، پیام ایمنی بخشی، آسایش، آرامش، ایجاد رفاه و دوری از مخاطرات باشد و پیامی که برای جامعه نخبگی داریم نیز پیام نیاز در جهت طلب کمک است. از اهل دانش در همه حوزه ها طلب کمک می کنیم تا گام‌های بلندی در زمینه ایجاد یک الگوی نوین در جهت مواجهه با مخاطرات شهر برداشته شود و بتوانیم این الگو را تسری دهیم. امیدواریم این گام، گام موثری در جهت ایمنی بخشی به شهر تهران باشد و ساختمانهای ما روز به روز از استحکام بالاتر و مردم مان از پیوستگی بیشتری برخوردار باشند.


لیست ساختمان‌های ناایمن منتشر شود کسى در پایتخت نمى‌ماند
علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه مراسم دوازدهمین شنبه امید و افتخار و در آئین و بهره برداری از دستاورد‌های سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره انقضای تاریخ مواد غذایی موجود در سوله‌های مدیریت بحران گفت: در سوله‌های مدیریت بحران مواد غذایی نگهداری نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این سوله‌ها اره، تیشه، موتور برق، و بیل و چادر و مواد امداد اولیه هست چیز دیگری وجود ندارد.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که از گذشته برخی از سوله‌های مدیریت بحران در اختیار سازمان ورزش قرار گرفته بود گفت: سوله می‌تواند در روز در اختیار مردم باشد یک بخش سوله است و یک بخش تجهیزات است و این سوله‌ها متعلق به زمان بحران است و پایداری دارد.

زاکانی گفت: درحال حاضر از سوله‌های بحران بصورت چند وجهی در مواقع غیر بحران استفاده می‌شود، اما مدیریت تمام سوله‌ها با سازمان پیشگیری از بحران شهرداری تهران است.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعدادی از املاک متعلق به شهرداری تهران از گذشته در اختیار افراد حقیقی و همچنین موسسات قرار داشته است گفت: تعدادی از املاک در دست افراد بوده است و تعدادی جز تبصره ۶ محسوب می‌شوند که درحال حاضر بیش از ۳۰ ملکی که در دست افراد قرار داشته است را تخلیه کرده‌ایم و املاک تبصره ۶ نیز درحال لیست شدن هستند و از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ارائه خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی، مبنی بر چرایی عدم انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن تهران بیان کرد: لیست اعلام کردن کار اشتباهی است و اگر لیست را بدهیم از فردا کسی در شهر نمی‌ماند مهم این است که این ساختمان‌ها ایمن شوند و در گذشته به همه چیز بصورت تک بعدی نگاه میشد و مشکل این ساختمان‌های ناایمن از لحاظ آتش نشانی است، اما همه چیز ایمنی آتش نشانی نیست.

زاکانی ادامه داد: ۲۹ گروه از ۹ دستگاه دست ب دست هم داده‌اند تا ساختمان‌های بالای ۶ طبقه دارای شناسنامه شوند و از ساختمان‌های بلند کار را شروع میکنیم و به ساختمان‌های کم طبقه‌تر خواهیم رسید.

تقدیر رئیس مدیریت بحران از اقدامات شهرداری
محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران در آیین افتتاح و بهره برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: مدت ها بود که در حوزه بحران اقدامات قابل ملاحظه ای در حوزه ایمنی، پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به ویژه در سنوات گذشته شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این دوره کارهای ارزشمندی انجام شده است، افزود: از شهرداری و شورای شهر تهران که برای بازگرداندن امنیت به شهر تهران تلاش می کنند، تشکر و قدردانی می کنم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: پژوهش ها از عدم تاب آوری شهر تهران در مقابل ۵۶ مخاطره طبیعی و انسان ساز در تهران حکایت دارد که مهمترین این مخاطرات زلزله است.

وی بیان کرد: سه گسل خطرناک از تهران عبور می کند که گسل شهرری و مشا مهمترین و البته خطرناکترین آنهاست؛ در ۲۲۰ سال گذشته زلزله های بزرگی در شهر تهران روی داده است که اسناد آن موجود است.

نامی تاکید کرد: اگر بتوانیم مصالح ساختمانی و یا سازه های ساختمانی را به گونه ای تهیه کنیم که در مقابل زلزله ۸ ریشتری مقاوم باشند، می توان ادعا کرد که ایمنی به تهران باز می گردد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با بیان اینکه از حساسیت شهرداری تهران در این زمینه تشکر می کنم، گفت: به رغم اینکه کشور به وجود ۱۴۰۰ ایستگاه زلزله نگاری نیاز دارد اما تنها ۱۳۳ دستگاه وجود دارد که باید نسبت به افزایش این پایگاه ها اقدام کرد.
https://jahannews.com/vdcb0wbwsrhb80p.uiur.html
jahannews.com/vdcb0wbwsrhb80p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شنبه های تبلیغاتی. وقتی یه مسئول مجله شهردار بشه همینه. انگار قبلا تهران شهردار نداشته
Iran, Islamic Republic of
از پارکینگ طبقاتی افتتاح شده امیر کبیر که باز نیست چه خبر؟!
Iran, Islamic Republic of
در سوله‌های مدیریت بحران اره، تیشه باید باشد؟
Iran, Islamic Republic of
کی قرار است این ساختمان‌ها ناایمن؛ ایمن شوند؟
Iran, Islamic Republic of
در خصوص آلودگی هوا پایتخت که 6 برابر حد مجاز است سازمان مدیریت بهران چه کرده است؟