دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

یارانه ۳ میلیون نفر دوباره وصل می‌شود

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب: 818439
از مجموع ۵میلیون‌و۹۳۰ هزار نفری که یارانه آنها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳میلیون نفر دوباره مشمول یارانه شدند.
یارانه ۳ میلیون نفر دوباره وصل می‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از همشهری، 6ماه پس از حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی و وعده دولت برای اختصاص یارانه به افراد مشمول، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: از مجموع ۵میلیون‌و۹۳۰ هزار نفری که یارانه آنها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳میلیون نفر مجدد مشمول یارانه شده‌اند. طبق این اطلاعیه یک میلیون نفر نیز در دهک ۱۰ درآمدی قرار گرفته‌ و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند. این برای نخستین‌بار است که اعلام می‌شود در اردیبهشت امسال یارانه 6میلیون ایرانی قطع شده و حالا با وصل دوباره 3میلیون نفر، تکلیف 2میلیون‌و930هزار نفر باقی‌مانده در ابهام قرار دارد.

سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: از 5میلیون نفری که یارانه آنها در اردیبهشت ماه به‌دلیل قرار گرفتن در دهک دهم پردرآمدی قطع شده بود، بعد از ثبت تقاضا برای بازنگری در دهک خانوار خود از طریق سامانه حمایت وزارت رفاه و برگزاری آزمون وسع خانوار، یارانه 3میلیون نفر به‌تدریج از تیرماه تاکنون برقرار شده است. او افزود: براساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برگزاری آزمون وسع خانوار، از تیرماه یارانه عده‌ای برقرار شد و بعد از آن در مردادماه و شهریورماه یارانه افراد دیگری برقرار شد و درمجموع 3میلیون خانوار جدید به جمع یارانه‌بگیران اضافه شده است.

حذف یارانه خریداران دلار
سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه کسانی که با اجاره کارت ملی خود به دیگران سهمیه 2هزار دلار دریافت می‌کنند قطع می‌شود، گفت: ما نمی‌گوییم یارانه آنها قطع می‌شود، اما کسانی که طبق دهک‌بندی و معیارهای وزارت رفاه در دهک دهم پردرآمدی قرار بگیرند، از یارانه حذف می‌شوند.

او تأکید کرد: آنچه واضح است، اطلاعات خریداران ارز به‌عنوان فعالیت اقتصادی یک خانوار هم برای سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و هم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود و خانواری که مثلا 4نفر از اعضای آن با اجاره دادن کارت ملی خود، سهمیه ارز دریافت کرده باشند، این کار قطعا به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی در خانوار ثبت می‌شود و در آزمون وسع خانوار لحاظ خواهد شد. همچنین در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم این فعالیت به‌عنوان اطلاعات اقتصادی خانوار گنجانده می‌شود.

حسینی افزود: پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دارد و اطلاعات اقتصادی همه اعضای یک خانوار در آن ثبت می‌شود و بدیهی است که خرید و فروش ارز و همچنین گردش مالی ریالی این حساب‌ها به‌عنوان فعالیت اقتصادی و تراکنش مالی خانوار ثبت می‌شود. اگر یک خانوار 4نفره کارت‌های ملی خود را در اختیار دلالان ارز قرار دهند، حدود 280میلیون تومان در یک مقطع زمانی در حساب مجموع خانوار گردش می‌کند که به‌عنوان فعالیت اقتصادی کل خانوار لحاظ می‌شود.

آزمون وسع
سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد اینکه آیا آزمون وسع هرماهه برگزار می‌شود، گفت: برای کسانی که ثبت‌نام جدید تقاضا برای یارانه‌ای انجام داده‌اند و یا نسبت به حذف شدن یارانه خود تقاضا ثبت کرده‌اند، هم آزمون وسع خانوار از نظر اقتصادی و هم دهک‌بندی آنها انجام می‌شود و همچنین در مورد کسانی که خانوار جدید به واسطه ازدواج تشکیل می‌دهند، آزمون وسع و دهک‌بندی انجام می‌شود که اگر متقاضیان در دهک درآمدی یک تا 9قرار بگیرند، یارانه به آنها تعلق می‌گیرد، و اگر در دهک پردرآمدی دهم باشند حذف می‌شوند. او ادامه داد: کسانی که در سامانه «دولت من» ثبت‌نام کرده‌اند مجدد درباره آنها دهک‌بندی می‌شود و اگر کسانی که به واسطه ازدواج خانوار جدید تشکیل داده باشند، صرف‌نظر از اینکه در خانوارهای قبلی خود یارانه می‌گرفتند یا نه، در مورد این خانوار جدید 2نفره مجدد دهک‌بندی و آزمون وسع برگزار می‌شود و کسانی که جزو 9دهک کم‌درآمد باشند، یارانه به آنها تعلق می‌گیرد و به آنهایی که در دهک دهم پردرآمد باشند، یارانه تعلق نمی‌گیرد.
https://jahannews.com/vdcaeanao49n6y1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaeanao49n6y1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *