يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
۲

کمتر غذا می‌خوریم تا فرزندانمان گرسنه نمانند

سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 818252
در حالی که اعتراضات خیابانی، از ایتالیا گرفته تا انگلیس و مولدوای همچنان ادامه دارد یافته‌های یک نظرسنجی جدید نیز نشان می‌دهد که مردم اروپا نسبت به وضعیت کنونی و آینده اقتصادی خود به شدت ناامیدند طوری که والدین در 6 کشور اروپایی گفته‌اند کمتر غذا می‌خورند تا فرزندانشان گرسنه نمانند.
کمتر غذا می‌خوریم تا فرزندانمان گرسنه نمانند
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، کلاف سردرگم بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا هر روز زیر سایه جنگ اوکراین پیچیده‌تر شده و بحران نیز عمیق‌تر می‌شود و شاید به همین دلیل نیز این روزها خبرهای زیادی از پشت پرده مذاکرات آمریکا و روسیه از یک سو و فشارهای آمریکا به اوکراین برای مذاکره با مسکو بر سر پایان جنگ و عبور اروپا از زمستان سخت منتشر می‌شود. در اروپا جدای از موضوع اعتراض‌ها و اعتصاب‌های روزانه نتایج اکثر پژوهش‌ها هم نشان می‌دهد که مردم به شدت نسبت به آینده اقتصادی خود نگران و بیمناکند.

نتایج یک پژوهش جدید از برخی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد بیش از نیمی از پاسخ دهندگان اوضاع مالی خود را در خطر دیده و ۸۰ درصد نیز مجبور به اتخاذ تصمیم‌های تلخی مثل کمتر غذا خوردن شده‌اند. تارنمای روزنامه «گاردین» دراین رابطه به نقل از نتایج پژوهش اخیر موسسه نظرسنجی «ایپسوس» که به سفارش سازمان مردم نهاد فرانسوی «سِکوغ پوپیولِغ » انجام شده، نوشته که از هر چهار اروپایی یک نفر وضعیت مالی خود را «متزلزل» دانسته و بیش از نیمی از اروپایی‌ها نیز پیش‌بینی می‌کنند که اوضاع مالی شان در ماه‌های آتی بدتر شود.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، یافته‌های این نظرسنجی که از میان ۶ هزار داوطلب ۶ کشور فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لهستان و انگلیس انجام شده، نشان می‌دهد که در نتیجه جنگ اوکراین، افزایش هزینه‌های انرژی و تورم افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و اجاره بها افزایش یافته و بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (۵۴ درصد) اعلام کرده‌اند که ظرف سه سال اخیر قدرت خریدشان کم شده است.

یونان یکی از آن کشورهایی است که آسیب زیادی را از این وضعیت دیده و ۶۸ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که از سال ۲۰۱۹ به این سو قدرت خریدشان «به شدت» و یا «تا حدی» کاهش یافته است. این رقم در فرانسه ۶۳ درصد، ایتالیا ۵۷ درصد، آلمان ۵۴ درصد، انگلیس ۴۸ درصد و لهستان ۳۸ درصد عنوان شده است. به گزارش ایرنا در میان ۸۰ درصد از پاسخ دهندگانی که به ناچار مخارج خود را کاهش داده‌اند، ۶۲ درصد از مسافرت کاسته و ۴۷ درصد در گرمایش صرفه‌جویی کرده‌اند. ۴۲ درصد مجبور به قرض گرفتن از دوست و آشنا و ۴۰ درصد هم به دنبال شغل دوم بوده‌اند. ۲۹ درصد پاسخ دهندگان نیز مجبور به حذف یکی از وعده‌های غذایی خود شده‌اند.در میان پاسخ دهندگان ۶ کشور فوق، ۶۴ درصد گفتند که بیش از این توان کاهش مخارج را نداشته و نمی‌دانند چگونه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. ۲۸ درصد نیز گفتند که تا اواسط ماه درآمدشان به پایان می‌رسد و ۲۷ درصد نیز معمولاً و یا گاهی اوقات بیم از آن دارند که بی‌خانمان شوند. بر اساس این پژوهش برای بسیاری، آینده وخیم‌تر از اوضاع کنونی است. ایتالیایی‌ها و یونانی‌ها بیشترین نگرانی را داشته و به ترتیب ۷۰ و ۶۸ درصد آنها تا حدی و یا بسیار نگران آینده‌اند. حدود ۴۷ درصد از پاسخ دهندگان انگلیسی خطر تزلزل اقتصادی را چشمگیر دانسته و ۴۲ درصد فرانسوی‌ها نیز با این نظر موافقند.طبق یافته‌های این پژوهش، والدین دشواری اوضاع را بیش از دیگران حس می‌کنند. اکثریتی ۷۲ درصدی در سراسر ۶ کشور گفته‌اند که مجبور شده‌اند تا از هزینه‌های تفریحی (۷۶ درصد)، آرایشی و زیبایی (۷۲ درصد) و خرید البسه (۷۲ درصد) بکاهند تا به کودکانشان فشاری وارد نشود.نزدیک به نیمی از (۴۸ درصد) والدین در کشورهای موضوع این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که معمولآً از غذای خود می‌زنند تا بچه‌هایشان گرسنه نمانند.به صورت میانگین، ۴۸ درصد والدین نگرانند که در آینده نتوانند پاسخگوی نیازهای کودکانشان باشند و ۳۳ درصد نیز قادر به تغذیه شایسته و بایسته کودکانشان نیستند.طبق نتایج این پژوهش، طبقات آسیب پذیر در کشورهای ۶ گانه به شدت متفاوتند و در حالی‌که ۶۱ درصد آلمانی‌ها بازنشستگان را در معرض خطر فقر می‌دانند، ۵۷ درصد ایتالیایی‌ها قشر جوان و ۵۵ درصد انگلیسی‌ها خانواده‌های تک سرپرست را در برابر خطر فقر آسیب پذیر می‌دانند.

معیشت، دغدغه این روزهای گروه 20
داده‌های مجمع اقتصاد جهانی نیز نشان می‌دهد که تورم مهار نشدنی، بحران بدهی و مشکلات هزینه زندگی بزرگ‌ترین تهدیدها برای تجارت در کشورهای گروه ۲۰ در دو سال آینده است. ایرنا در این باره به نقل از رویترز نوشته، نظرسنجی انجام شده توسط مرکز جامعه و اقتصاد نوین «مجمع اقتصاد جهانی» حاکی از آن است که تورم به سطحی رسیده که در چندین دهه بی‌سابقه بوده و یک‌سوم کشورهای گروه ۲۰ را بر آن داشته تا افزایش قیمت‌ها را به عنوان نگرانی اصلی خود معرفی کنند.این نظرسنجی که پیش از برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل (کاپ۲۷) در مصر و نشست گروه ۲۰ در‌اندونزی منتشر شده، نشان می‌دهد که نگرانی‌های محیط زیستی برای اولین بار طی سال‌ها در درجه بعدی اهمیت قرار گرفته درحالی‌که جهان درگیر مشکلات اقتصادی- اجتماعی اعم از جنگ اوکراین و بحران هزینه زندگی است.بر اساس این نظرسنجی، برغم نمونه‌های فزاینده نفوذ اطلاعاتی و تهدیدهای امنیتی در حوزه فناوری، حملات سایبری در میان خطرهای «کمتر متداول» قرار گرفته‌اند.  پیش از این نیز شرکت تحقیقات بازاری« آیپسوس» با انجام یک نظرسنجی در اواخر مهر ماه اعلام کرد که تورم، اصلی‌ترین عامل نگران‌کننده مردم در سطح جهان است و مردم اکثر کشورها فکر می‌کنند وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند.

تظاهرات در انگلیس، مولداوی و ایتالیا
همزمان با انتشارنظرسنجی‌ها از ناامیدی مردم در اروپا نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی گزارش‌ها نشان می‌دهد اعتراضات نیز در این قاره همچنان ادامه دارد. در انگلیس بنا به نوشته «اس ار اف» سوئیس پس از هفته‌ها آشفتگی پر هرج و مرج‌، اوضاع کمی حداقل در بخش اجرایی آرام شده است. با این حال، اوضاع در خیابان‌ها بسیار متفاوت است: در آخر هفته، هزاران نفر در لندن علیه هزینه‌های بالای زندگی تظاهرات کردند.»

بر اساس این گزارش ائتلافی از اتحادیه‌ها و سازمان‌های اجتماعی مختلف به خیابان‌ها آمدند و خواستار کناره‌گیری دولت محافظه‌کار شدند. عنوان اعتراض «انگلیس خراب شده است» بود. کمتر کسی در انگلیس باور دارد که دولت فعلی بتواند دوباره مشکلات کشور را برطرف کند. مخالفان بارها خواستار برگزاری انتخابات جدید شده‌اند.

در ایتالیا نیز ده‌ها هزار معترض در شهر «رم»  پایتخت این کشور راهپیمایی کردند و خواستار صلح در اوکراین شده و از دولت تازه قدرت گرفته این کشور خواستند ارسال سلاح به اوکراین را برای جنگ با روسیه متوقف کند. این اعتراضات در حالی است که به نوشته وبگاه شبکه خبری «یورونیوز»، ایتالیا از اعضای ناتو از آغاز جنگ از اوکراین حمایت کرده و سلاح در اختیار این کشور گذاشته است. «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر جدید دست راستی ایتالیا نیز گفته است که در این سیاست تغییری ایجاد نخواهد شد و انتظار می‌رود که رم به زودی تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کند. در «مولداوی » نیز به گزارش خبرگزاری «تاس» چندین هزار معترض در تظاهرات در شهر «کیشینو» پایتخت شرکت کرده و خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شدند.مردم به افزایش قیمت منابع انرژی و پایین آمدن سطح زندگی معترض هستند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات اعتراضی قطعنامه‌ای را صادر کردند که در آن «مایا ساندو» رئیس‌جمهور را مسئول بحران اقتصادی کنونی دانسته و خواستار استعفای او شدند. در بخشی از این قطعنامه آمده است که مردم خواستار رای عدم اعتماد به رئیس‌جمهور و دولت او هستند و از پلیس و نهادهای انتظامی خواسته شده تا فشارها را متوقف کنند. در این قطعنامه آمده که رژیم ساندو تمام سازمان‌های دولتی را تصرف کرده و کشور را به جدی‌ترین بحران سوق داده است.«ایلان سور» رهبر حزب مخالف در سخنرانی گفت که سران کشور در مقابله با چالش‌ها ناکام هستند و کشور را به بحران اقتصادی و انرژی کشانده‌اند.

اعتصاب مدارس در کانادا
در کانادا نیز با ادامه اعتصاب هزاران تن از معلمان و کارکنان بخش آموزش «اونتاریوی» کانادا، صدها مدرسه این شهر همچنان تعطیل هستند. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز‌، حدود 55 هزار نفر از کارکنان بخش آموزشی در «اونتاریو» شامل معلمان، معاونان آموزشی، دبیران و کارکنان کتابخانه‌ها پس از آنکه با مقامات استانی درباره بهبود دستمزدها به نتیجه و توافقی نرسیدند، همچنان به اعتصاب خود ادامه داده‌اند.براساس این گزارش، کارکنان بخش آموزش« اونتاریو» که بزرگ‌ترین استان کانادا است، خواهان استخدام معلمان و کارکنان بیشتر در مدارس شهرهای مرزی هستند.انجمن مدارس منطقه‌ای تورنتو که 247 هزار دانش‌آموز و 583 مدرسه را تحت نظارت دارد، پیشتر اعلام کرده بود تا زمانی که اعتصاب ادامه دارد، تمام مدارس تعطیل خواهند بود.«داگ فورد» رهبر حزب محافظه‌کار پیشروی اونتاریو ضمن رد این اعتصابات اعلام کرد دستمزد درخواستی این افراد بسیار زیاد است.
https://jahannews.com/vdcdkj0jxyt0fx6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdkj0jxyt0fx6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
حتما همینطوره که شما می گید!
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
اینچا که پدر مادرا اصلاً غذا نمیخورن که به بچه ها برسه