پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲۴

هشدار ایران به عربستان و پاسخ ریاض/ اگر ایران‌ اینترنشنال به شما ربط ندارد، اتفاقات ممکن هم به ما ربط ندارد!

يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 817995
یک کارشناس حوزه بین‌الملل از هشدار رسمی تهران به ریاض خبر داد و جزییاتی در این باره مطرح کرد.
هشدار ایران به عربستان و پاسخ ریاض/ اگر اینترنشنال به شما ربط ندارد، اتفاقات ممکن هم به ما ربط ندارد!
به گزارش جهان نيوز، تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال در کنار دیگر رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نظیر BBC فارسی، صدای آمریکا، شبکه من و تو ... بیشترین نقش را در انتشار اخبار و گزارش های دروغ و ترویج خشونت و اقدامات تروریستی در جهت ملتهب کردن فضای کشور و ایجاد ناامنی دارند.

سردار سرلشگر حسین سلامی فرمانده کل سپاه اخیراً و در پاسخ به اقدامات تخریبی و ضدایرانی عربستان سعودی در اغتشاشات اخیر، گفت: "به رژیم آل سعود که با بنگاه‌های سخن‌پراکنی و رسانه‌هایی که فقط شیطنت ترویج می‌کنند آشکارا به دنبال تحریک جوانان ما هستند، هشدار می‌دهم مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم شما خواهد رفت. ما با شما اتمام‌حجت می‌کنیم. شما از طریق این رسانه‌ها در امور داخلی ما وارد شده‌اید ولی بدانید آسیب‌پذیرید. ما به شما گفتیم مراقب باشید".

در همین زمینه، تسنیم با سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل و غرب آسیا گفت‌وگو کرده است.

* عربستان به نیابت از آمریکا در جنگ با ایران قرار دارد
زارعی در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: آنچه مسلم است، عربستان سعودی در 40 سال گذشته هیچگاه خودش را در اندازه و قدرتی ندید‌ه که بخواهد با جمهوری اسلامی تقابل داشته باشد؛ چون می‌داند اگر وارد اقدامی علیه ایران شود، قطعاً از آن سالم بیرون نخواهد آمد.

زارعی تصریح کرد: در گذشته و در مواقعی که سعودی‌ها خواستند اقدامی علیه ایران بکنند، وقتی با تذکر جمهوری اسلامی مواجه شدند، دست‌وپای خود را گم‌کرده و فوراً اقدامات اصلاحی را در دستور کار قرار داده‌اند که فاجعه منا یکی از آن مواردی بود که علنی شد.

رئیس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور ادامه داد: تاکنون هیچ موضع رسمی ضدایرانی از سوی مقامات سعودی اعم از پادشاه، ولیعهد، وزیر خارجه و یا دیگر مقامات این کشور درباره اغتشاشات اخیر اعلام نشده اما واضح است که سعودی‌ها در یک جنگ نیابتی به نمایندگی و مأموریت مستقیم از سازمان سیا، علیه ایران وارد شده‌اند.

وی با اشاره به سخنان اخیر سرلشگر سلامی و هشدار به مقامات سعودی خاطرنشان کرد: تذکر فرمانده کل سپاه درباره نقش شبه‌رسانه تروریستی ایران اینترنشنال را همه مردم دنیا شنیدند؛ انتظار داریم عربستان سعودی رفتار خود را اصلاح و جبران کند. خودشان بهتر از همه می‌دانند که هشدار فرمانده کل سپاه از روی احساسات، عصبانیت یا عواطف نبوده و قطعاً موضع تنظیم‌شده و رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

* سعودی‌ها دشمنان زیادی در منطقه دارند
زارعی در ادامه به موارد متعددی از آسیب‌پذیری عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: رژیم سعودی دشمنان فراوانی در منطقه دارد و بجز بحرین، همه کشورها مثل مصر، عراق، قطر، عمان و حتی امارات با آنها مخالفند و مشکل دارند. حتی در کویت که می‌گفتند سیاست‌گذاری آن در ریاض انجام می‌شود، فردی رئیس مجلس شد که مخالف سرسخت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

* اختلال در فروش نفت عربستان کار سختی نیست
وی، آسیب‌پذیری در حوزه تولید و فروش نفت را ازجمله نقاط ضعف عربستان سعودی دانست و تصریح کرد: حیات و تجارت عربستان سعودی وابسته به فروش نفت است. عربستان سعودی نه می‌تواند و نه غربی‌ها به آنها اجازه می‌دهند که کمتر از 8 میلیون بشکه نفت تولید کند و بفروشد. خودشان می‌دانند که فروش نفت آنها می‌تواند توسط مقاومت تهدید شود و حتی به صفر برسد همان‌طور که در گذشته نیز رسیده است. به‌هر تقدیر این امکان و توانایی برای جمهوری اسلامی اصلاً سخت نیست که فروش نفت سعودی‌ها را مختل کند. نه فقط ایران بلکه افغانستانی‌ها، لبنانی‌ها، عراقی‌ها و یمنی‌ها نیز می‌توانند فروش نفت عربستان را مختل کنند.

این کارشناس ارشد منطقه افزود: مهم این است که سعودی این را بفهمد که ایران چه امکانات و ظرفیت‌هایی دارد. در ماجرای حملاتی که یمنی‌ها در بقیق و خریص انجام دادند، سعودی‌ها این حملات را منتسب به ایران کردند با اینکه قطعاً این عملیات یمنی بود، منتها سعودی‌ها این را در توان و اراده جمهوری اسلامی دیده‌اند. پس می‌دانند که ایران اراده دفاع از خود را دارد. ضمن اینکه بار دیگر تکرار می‌کنم که سعودی‌ها در منطقه دشمنان زیادی دارند.


* عربستان سعودی مادرخرج اقدامات ضدایرانی است
وی در ادامه به نفوذ معنوی ایران در بین مردم عربستان اشاره کرد و گفت: برخلاف آنچه که خیلی‌ها تصور می‌کنند، عربستان سعودی به هیچ‌وجه یک ملت یکپارچه نیست. در عربستان حداقل 6 مذهب دارای جمعیت قابل‌توجه هستند، از جمله حنبلی‌ها، شافعی‌ها، حنفی‌ها، مالکی‌ها، اسماعیلی‌ها و زیدی‌ها که هر کدام دارای جمعیت میلیونی در عربستان هستند.

زارعی افزود: از جمعیت کمتر از 21 میلیونی این کشور، زیدی‌های با ملیت عربستانی حدود 2 میلیون نفر هستند که این تعداد فارغ از 200 هزار نفر زیدیه‌ای است که به‌عنوان کارگر در این کشور زندگی می‌کنند. همچنین اسماعیلی‌ها حدود یک میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، 4 میلیون نفر از جمعیت عربستان، شیعیان جعفری یعنی اثنی عشری هستند.

زارعی در بخش دیگری از این گفتگو از پیام رسمی ایران به عربستان سعودی از طریق کانال دیپلماتیک خبر داد و اضافه کرد: سعودی‌ها در پاسخ به ما گفته‌اند که ارتباطی با ایران‌اینترنشنال ندارند و از این رسانه تروریستی اعلام برائت کرده‌اند اما ما نسبت به ارتباط سعودی‌ها با ایران‌اینترنشنال اشراف داریم و می‌دانیم که عربستان سعودی مادرخرج اقدامات ضدایرانی است و این شبه‌رسانه نیز از طریق عربستان تزریق مالی می‌شود. البته درست می‌گویند که در حوزه تولید محتوا و عملیات روانی، سعودی‌ها کاره‌ای نیستند چون توانایی ندارند و مسئول تولید محتوا و عملیات روانی به عهده سازمان سیا است و یک افسر این سازمان در مرکز ایران‌اینترنشنال مستقر است و امورات را با هزینه‌ سعودی‌ فرماندهی می‌کند. هشدار جدی و صریح ما این است که سعودی‌ها باید همه اقدامات ضدایرانی خود را متوقف کند. اقداماتی که در پوشش رسانه‌ای انجام می‌شود باید متوقف شود.

* شروط عربستان درباره یمن غیرقابل پذیرش است
رئیس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور از تأثیر رفتارهای ضدایرانی عربستان سعودی بر مذاکرات بین تهران و ریاض در بغداد خبر داد و با بیان اینکه مذاکرات ایران و عربستان به‌خواست ریاض شروع شده بود و اکنون با تصمیم تهران متوقف‌شده است، گفت: مذاکرات حدود یک‌سال و نیم پیش شروع شد. البته پیش از این مذاکرات، پیام‌هایی بین ایران و عربستان سعودی رد و بدل می‌شده و سعودی‌ها از طریق دولت‌ها و ما از طریق مرتبطین‌مان پیام می‌دادیم ولی درخواست مذاکرات توسط سعودی بود. آنها به آقای الکاظمی نخست‌وزیر عراق گفتند ما می‌خواهیم مذاکره کنیم و او به ما گفت سعودی‌ها به‌طور جدی گفته‌اند می‌خواهیم با ایران مذاکره و گفت‌وگو داشته باشیم.

زارعی یادآور شد: اساساً نظریه ایران مبتنی بر این است که با هر دولتی به‌جز رژیم صهیونیستی و آمریکا که استثناء هستند، رابطه داشته باشد. سعودی‌ها از دور اول مذاکرات تا دور پنجم مسئله یمن را تکرار می‌کردند و خواهان مداخله ما برای متقاعد کردن انصارالله به تن دادن به مدل سعودی برای پایان جنگ بودند.

وی افزود: سعودی‌ها به ما گفتند شما با ارتباط خود کمک کنید تا انصارالله شروط ما را بپذیرد. البته شروط‌شان هم غیرقابل پذیرش بود. آن‌ها می‌گفتند انصارالله نباید سلاح سنگین داشته، تا 50 کیلومتری مرزهای ما حضور نداشته باشد، مراکز استان‌ها را تحویل دهد، ریاست‌جمهوری آقای «عبد ربه» (منصور هادی) را بپذیرد و در دولتی شرکت کند که در چارچوب -به قول خودشان-طرح خلیجی عمل کرده و زیر نظر شورای همکاری خلیج‌فارس باشد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه افزود: در این مدت آنها بر روی اینکه «شما انصارالله را وادار کنید که به مدل ما در پایان جنگ تن بدهند» تمرکز داشتند و طرف ایرانی هر بار به آن‌ها یادآور می‌شد که باید درباره مباحث یمن، با یمنی‌ها گفت‌وگو کنید. بله، ما می‌توانیم با دوستان‌مان در یمن صحبت کنیم که قبول کنند تا با شما صحبت کنند اما مفاد صحبت باید بین شما و یمنی‌ها تنظیم شود و ما به این مسائل کاری نداریم.

* رفتار سعودی‌ها در اغتشاشات ایران بر مذاکرات آنها با یمنی‌ها تأثیر خواهد گذاشت
زارعی گفت: رفتار اخیر سعودی‌ها در اغتشاشات اخیر ایران قطعاً بر مذاکرات آنها با یمنی‌ها تأثیر خواهد گذاشت مگر آنکه آنها فوراً به اشتباه خود پی برده و اشتباهات را جبران کنند.

* پاسخ عربستان درخصوص تلویزیون اینترنشنال را قبول نداریم
وی در بخش پایانی این گفتگو و در پاسخ به این سؤال که نتیجه هشدار فرمانده کل سپاه و همچنین ادامه رفتارهای ضدایرانی عربستان سعودی‌چه خواهد شد، تصریح کرد: آنها از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ما گفتند که ایران اینترنشنال برای آنها نیست که ما پاسخ آن‌ها را اصلاً قبول نکردیم. اگر ایران اینترنشنال به آن‌ها ربط ندارد، خیلی از اتفاقات ممکن هم به ما ارتباطی نخواهد داشت.

زارعی گفت: ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم. هشدار سرلشگر سلامی موضع نظام جمهوری اسلامی است که در داخل مجموعه نظام تنظیم‌ شده است. سعودی‌ها باید پیام را گرفته باشند. اگر پیام را نگیرند و جدی تلقی نکنند، حتماً ضرر خواهند کرد.
https://jahannews.com/vdcgyu97nak9qy4.rpra.html
jahannews.com/vdcgyu97nak9qy4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ایران با رهبری فرزانه خود نشان داده که در تهدید عامل خارجی علیه خود با کسی تعارف نداره و پاسخش به تهدیدات، به مراتب دردناک و سخت خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
گزارش خوبی بود اما خون جوانان ما به دلیل دروغ پراکنی ایران اینترنشال و شبکه های مجازی در حال ریختن است ..
امین
Iran, Islamic Republic of
باید آرامکو را با خاک یکسان کنیم تا حساب کار دست شون بیاید.
Iran, Islamic Republic of
.....
کسانی که تروریست ها و اغتشاش گران و تخریب کنندگان و مسلحین وابسته به سیا و موساد را معترض و مردم نامیده و از آنها حمایت تبلیغی کردند تا در این چند هفته این همه جنایت کنند و هزاران میلیارد تومان به اقتصاد ملی آسیب بزدند باید شناسایی و محاکمه و مجازات شوند این یه مطالبه ملی هست.
نوری
Iran, Islamic Republic of
احسنت،تحلیل وروشنگری عالی وبه موقع..
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین مشکل غرب و اسراییل و عربستان صهیونیزم با ایران صبر و استقامت و تنظیم رفتارش براساس عقلانیت اسلام ناب محمدی (ص) و در داخل بر اساس محوریت روشنگری مردم ایران است والا جمع کردن اغتشاش گران کار یک نیم روز انصار دین الله است
Iran, Islamic Republic of
باید ریاض و را با موشک های نقطه زن با خاک یکسان کنیم
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
راست ميگه بايد با يك ضرب شست يك ضرب العجل به عربستاني ها بدهيم تا ظرف يك هفته ايران اينترنشال را جمع كند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
ايران اينترنشال عمر عاص معاويه زمان
جواد
Iran, Islamic Republic of
انشا الله بزودی ماهوره سعودی ها را میزنیم و صدای معاویه را قطع میکنیم
دادار
Iran, Islamic Republic of
اتفاقات باید رقم بخورد تا ربطش پیدا شود!
دادار
Iran, Islamic Republic of
با موشک باید آنها را دفن کرد با موشک های نقطه زن شما را در اعماق زمین فرو می بریم تا صدایی و تصویری از شما شنیده و دیده نشود
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
تحلیل مفیدی بود ، بنازیم و ببالیم به مدیریت و دور اندیشی و اینده نگری رهبر حکیم و نایابی که تاریخ بشریت بجز معصومین به خود ندیده ، الهم الحفظ قائدناالخامنه ای
Iran, Islamic Republic of
باجنگ وقلدربازی کار بجای نخواهد رسید باید بفکر معیشت و اوضاع اقتصادی مردم باشید.
Iran, Islamic Republic of
امنیت از نان شب هم واجب تر است.
Iran, Islamic Republic of
احسنت موافق ١٠٠ درصد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اگر امنیت نباشد معیشت درست نمیشه ببم جان
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
عمر عاص هاي وطني و ايران اينترنشنال هاي داخلي همانا كه دلالان سكه و ارز ومسكن و خودرو
و نشريات اصلاح طلبان در واقع سربازان دشمن بازيگران اصلي ايران اينترنشال وطني هستند را اول ساقط كنيم تا خيالمان از خنجر هايي كه از پشت مي خوريم راحت شود سپس به دشمنان بيروني بپردازيم .
حمید
Iran, Islamic Republic of
چقدر عربستانی ها ترسیدند
Austria
چرا ایران از دولت انگلیس بخاطر حمایت از فعالیت های آشوبگران و دعوت به کشتار و تروریسم نمیخواهد بساط اینها را جمع کنند؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این میگن یک بیانیه صریح دیپلماتیک.