جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چکار کنیم آنفلوآنزا نگیریم؟

يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 816340
این روزها با سرد شدن تدریجی هوا بازار بیماری‌های ویروسی گرم شده و سروکله ویروس آنفلوآنزا زودتر پیدا شده است؛ استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امری ضروری در پیشگیری از این بیماری است.
چکار کنیم آنفلوآنزا نگیریم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، این روزها با تغییر فصل و سرد شدن تدریجی هوا ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا و سرماخوردگی و به دنبال آن کرونا زیادتر شده است. آنفلوانزا یک بیماری شدید تنفسی است که عامل آن ویروس آنفلوانزا است.اکنون در جامعه شاهد هستیم که افراد زیادی هستند که با بیماری ویروسی آنفلوآنزا دست به گریبان شده و در خانه زمینگیر شده اند.بدن درد، تب، خستگی و سردرد و... از جمله نشانه‌های بالینی این بیماری است.

ویروس آنفلوانزا چگونه منتقل می‌شود؟
سرفه، عطسه، دست دادن، روبوسی، دست زدن به سطوح آلوده، تماس دست آلوده با اشیاء و محیط، انتقال از طریق مدفوع به اثبات نرسیده اما احتمال انتقال از این طریق وجود دارد؛ پس لازم است مادران حتما پس از تعویض پوشک کودک ، دستهای خود را بشویند.

مهرناز رسولی‌نژاد، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره «بیماری آنفلوآنزا و نشانه‌های بالینی آن»، بیان داشت: بیماری آنلفوآنزا، بیماری ویروسی حاد تنفسی است که با شروع ناگهانی تب، سردرد، بدن درد، گلودرد، آبریزش و اشک‌ریزش همراه است.

وی ادامه داد: ممکن است بعد از چند روز درگیری ریه ودرگیری‌های قلبی و مغزی... به همراه داشته باشد، اما برخلاف سرماخوردگی و کرونا داروی اختصاصی دارد و مهم‌تر اینکه این بیماری واکسن دارد و زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا هم اکنون است؛ یعنی قبل از آنکه بیماری به اوج برسد.

افراد در تجمعات و اتوبوس و مترو می‌توانند ویروس را به صورت قطرات تنفسی منتقل کنند؛ در نتیجه بهتر است هموطنان در این اماکن حتما از ماسک استفاده کنند.

افرادی که در تجمعات و اتوبوس و مترو حضور دارند می‌توانند ویروس را به صورت قطرات تنفسی منتقل کنند؛ در نتیجه بهتر است هموطنان در این اماکن حتما از ماسک استفاده کنند
 
آنفلوآنزا امسال زودتر آمده است
رسولی نژاد متذکر شد: هر سال آذر و دی‌ماه همراه با پیک آنفلوآنزا بود اما امسال این بیماری زودتر آماده است و ممکن است با کرونا اشتباه شود؛ چراکه شروع علائم مثل هم است، اما باید در صورت ابتلا به پزشک مراجعه کنیم.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به ضرورت تزریق واکسن برای برخی از افراد جامعه، ابراز داشت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، افراد چاق، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، افراد سیگاری و افرادی که داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مصرف می‌کنند می‌توانند به فرم سخت بیماری آنفلوآنزا مبتلا شوند؛ در نتیجه همه این افراد باید واکسن تزریق کنند.

سالی یکبار واکسن آنفلوآنزا بزنید
وی تصریح کرد: واکسن آنفلوآنزا واکسن بسیار موثری است که در سال یکبار تزریق می‌شود و سالانه باید تکرار شود؛ ضمن اینکه افرادی که در تجمعات و اتوبوس و مترو حضور دارند می‌توانند ویروس را به صورت قطرات تنفسی منتقل کنند؛ در نتیجه بهتر است هموطنان در این اماکن حتما از ماسک استفاده کنند.

آنفلوآنزایی‌ها تا ۱۰ روز در گیر بیماری هستند
رسولی نژاد با بیان اینکه معمولا بیماری‌های ویروسی در کودکان خفیف‌تر از بزرگسالان است، گفت: طول بیماری آنفلوآنزا ۷ تا ۱۰ روز است و فرد مبتلا باید در منزل مانده و استراحت کرده و مایعات مصرف کند.

روند ابتلا به آنفلوآنزا در حال افزایش است
حمیدرضا جماعتی،دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، با اشاره به شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس،گفت: روند ابتلا به آنفلوآنزا در حال افزایش است. در روزهای گذشته، در بررسی ساده‌ای که بر روی ۱۰۰ نمونه آزمایشگاهی از بخش مراقبت‌های ویژه انجام شده بود، ۳۹ مورد ابتلا به آنفلوآنزا گزارش شده که این می‌تواند هشداری برای اپیدمی آنفلوآنزا در هفته‌ها و ماه‌های آینده باشد.

ماسک بزنید تا آنفلوآنزا نگیرید
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: توصیه ما در شرایط کنونی، تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در فضاهای مسقف، مکان‌های شلوغ، مراکز آموزشی و بخش حمل و نقل عمومی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا است. مهمترین پروتکل بهداشتی در حال حاضر، استفاده از ماسک است اما شستشوی مداوم دستها و رعایت فاصله فیزیکی نیز مهم است.

این افراد واکسن آنفلوآنزا بزنند
جماعتی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا تاثیر زیادی در کاهش بستری شدن در بیمارستانها و مرگ و میر دارد، افزود: توصیه ما این است که کودکان، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و افراد بالاتر از ۶۵ سال و نیز نیروهای بهداشتی و درمانی، واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
 
 مهمترین پروتکل بهداشتی در حال حاضر، استفاده از ماسک است اما شستشوی مداوم دستها و رعایت فاصله فیزیکی نیز مهم است
وی به تشابه علائم آنفلوآنزا و کرونا در بیماران اشاره و تاکید کرد: توصیه ما این است که همکاران کادر درمانی پس از مشاهده علائم و برای تشخیص دقیق، حتما تست‌های تشخیصی را تجویز و مشخص کنند که بیماری فرد، آنفلوآنزا است یا کرونا؛ چراکه درمان این دو بیماری، کاملا با یکدیگر متفاوت است و در صورت گرفتاری شدید، نیازهای به درمان‌های اختصاصی دارد.

بی رویه آنتی بیوتیک نخورید
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: پزشکان و متخصصان توجه داشته باشند که از تجویز بی رویه آنتی بیوتیک‌ها به خصوص آزیترومایسین باتوجه به فصل سرما و شیوع عفونت‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا، خودداری کنند؛ چون آنتی بیوتیک‌ها تاثیر بسزایی در بهبود شرایط این بیماران ندارند و از سوی دیگر، این تجویز و مصرف بی رویه باعث ایجاد مقاومت‌های آنتی بیوتیکی و عوارض در برخی بیماران می‌شود.

ویروس آنفلوآنزا  مرتب جهش پیدا می‌کند
علی اسداللهی امین، فوق تخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: به ویژه درباره بیماری آنفلوآنزا سؤالات عمومی وجود دارد که عمدتا پرسیده می‌شود، مثل اینکه من پارسال واکسن زدم چه لزومی به تجدید دوباره آن وجود دارد، باید توضیح دهم که ویروس آنفولانزا ویروسی است که مرتب جهش پیدا می‌کند، و واکسن‌هایی که تولید می‌شود درست است که برند یا نام تجاری آن یکی است اما مواد آن هر سال تغییر می‌کند، بنابراین واکسن سال پیش معلوم نیست که روی آنفولانزای امسال نیز تأثیر داشته باشد و این واکسن باید هر سال تجدید شود.

با تزریق واکسن ایمنی خوبی می‌گیرید
وی گفت: سؤال مرسوم دیگر این است که من با وجود تزریق واکسن باز هم سرما خوردم و واکسن فایده‌ای نداشت که در جواب این عده باید بگویم که این واکسن آنفولانزاست در حالی که اغلب بیماری‌هایی که مردم آنها را آنفولانزا می‌نامند در دسته سرماخوردگی‌هاست و سرماخوردگی واکسن ندارد، البته توجه داشته باشید که با وجود تزریق واکسن حتی اگر به آنفولانزا هم مبتلا شوید نوع سخت بیماری و عفونت ریه و بستری را نخواهید داشت.

آنفلوآنزا شوخی ندارد
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه از تزریق واکسن آنفولانزا به بهانه‌هایی همچون اینکه تأثیر ندارد و یا قبلا زدیم غافل نشوید، تصریح کرد: مخصوصا در افراد مسن و بانوان باردار، افراد چاق و دارای بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی، دیابت، افرادی که از کورتون استفاده می‌کنند و یا شیمی‌درمانی می‌شوند، کودکان زیر هشت سال و حتی دو سال که ممکن است حتی آنفولانزا نیز آنها را مستعد عفونت ریه کند تزریق این واکسن ضروری است.

وی  یادآور شد: توصیه جدید به افراد مسن این است که دز بالای واکسن را بزنند که نوع خارجی آن در ایران نیست اما واکسن ایرانی ما که واکسن نوترکیب است برای افراد مسن بهتر بوده و سطح ایمنی‌زایی آن بیشتر است، همچنین این واکسن بر پایه تخم‌مرغ نیست که حساسیت ایجاد کند.

اسداللهی امین یادآور شد: نکته دیگر اینکه شاید لازم باشد که افراد زیر هشت سال این واکسن را به فاصله چهار ماه از هم دو بار تجدید کنند.

 واکسن آنفلوآنزا عوارض ندارد
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: این واکسن عوارض چندانی ندارد و ممکن است در برخی افراد سردرد، خستگی و تورم کمی در محل تزریق ایجاد کند و تنها کسانی که قبلا به فاصله شش ماه پس از تزریق دچار بیماری گیلن‌باره شدند باید در خصوص تزریق آن احتیاط کنند.
https://jahannews.com/vdcjxmeoyuqevtz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjxmeoyuqevtz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *