کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی:

به دنبال سیاسی کردن پرونده مهسا نیستیم!

19 مهر 1401 ساعت 12:46

پدر مهسا امینی به کمیسیون پزشکی گفته است که آخرین نسخه دارویی متوفی را در ۲۰ شهرویور برای او تمدید کرده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مشرق، هفته گذشته با انتشار گزارش رسمی پزشکی قانونی مشخص شد که دلیل فوت مهسا امینی ضرب‌وجرح نبوده و این فرد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای از دوران کودکی دچار سکته و در ادامه مرگ مغزی وی شده است.

اما قبل از آن‌که این گزارش از سوی پزشکی قانونی منتشر شود؛ امجد امینی پدر مهسا در گفتگو با چند رسانه اعلام کرده بود که فرزندش سابقه بیماری نداشته و پس از مراجعه به پلیس امنیت اجتماعی فوت کرده است!

 این سخنان باعث تأثر در جامعه شده و برخی عوامل گروهکی تجزیه‌طلب و نیز ضدانقلاب از فرصت پدید آمده برای ایجاد اغتشاش در کشور استفاده کردند. در آن روزها دکتر شیروانی که مهسا را در بیمارستان میلاد عمل کرده بود اعلام کرد که خانم امینی سابقه بیماری داشته  است.

 اما پس از انتشار پرونده پزشکی مهسا امینی، خط دوم عملیات روانی با هدف ایجاد اغتشاشات سخت در داخل با انتشار ادعایی جدید به نقل از وکلای مهسا امینی در برخی رسانه‌های ضدانقلاب در خارج از کشور در حال اجراشدن است. برخی از این رسانه‌های ضد ایرانی ادعا کرده‌اند که خانواده امینی گزارش پزشکی قانونی درباره دلایل فوت مهسا را قبول نداشته و خواهان ورود برخی پزشکان معتمد به پرونده هستند.

پایگاه خبری و تحلیلی «مشرق» به‌منظور بررسی دقیق‌تر این ادعا با صالح نیکبخت یکی از وکلای پرونده مهسا امینی گفتگو کرده تا جزئیات ماجرا را موردبررسی قرار دهد. آقای نیکبخت درباره عدم پذیرش نظر پزشکی قانونی می‌گوید: گزارش پزشکی قانونی مرجع نهایی درباره پرونده مهسا بوده و خانواده امینی نمی‌خواهند این ماجرا سیاسی شود! ادعایی که البته با واقعیت رفتارها و گفتگوهای خانواده مرحومه مهسا امینی با شبکه‌های معاند و بیگانه چندان همخوانی ندارد.

در ادامه گفتگوی «مشرق» با صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی را می‌خوانید:

** در برخی رسانه‌ها گفته شده است که وکلای مرحومه مهسا امینی اعلام کرده‌اند که گزارش پزشکی قانونی درباره دلایل فوت او را قبول ندارند، آیا این بحث از طرف شما مطرح‌شده است؟
خیر؛ به نظر در انتقال این مسائل برخی رسانه‌ها دقت لازم را نداشته‌اند!

** نظر وکلا و خانواده مهسا درباره گزارش پزشکی قانونی چیست؟
نظریه پزشکی قانونی هنوز به ما ابلاغ نشده است.

** اما اگر نظریه همین گزارش منتشرشده باشد چطور؟
اگر نظریه پزشکی قانونی همان گزارش منتشرشده باشد نسبت به آن اعتراض خواهیم کرد.

** این دو جمله باهم فرق می‌کند؛ به‌هرحال ممکن است هر فردی نسبت به حکمی در دادگاه  معترض باشد و تقاضای بررسی مجدد بدهد  یا آن‌که تجدیدنظر بخواهد، این فرق می‌کند با این مسئله که به‌کل بگوید دادگاه را قبول ندارم...
چون شما سایت مشرق‌ هستید، شاید بهتر از بقیه رسانه‌ها بتوانید نظر ما را انعکاس بدهید.

** خب صراحتا بفرمایید نظر شما چیست. شما چرا به گزارشی که هنوز به قول خودتان ابلاغ نشده اعتراض دارید و اعلام کرده‌اید که آن را قبول ندارید؟
به این دلیل که ما وکلای مهسا امینی و نیز خانواده آن مرحومه هیچ‌کدام با مسائل تخصصی پزشکی آشنایی نداشته و نمی‌توانیم تشخیص بدهیم که چقدر مصداق موارد طرح‌شده در گزارش صحیح است، ازاین‌رو از پزشکی قانونی تقاضا کردیم که از میان یک گروه پزشکی ۱۲ نفره، تعداد ۵ نفر آن‌ها را به انتخاب خودشان برای حضور در جلسه بعدی هیئت دوم (هیئتی که قرار است اعتراض را بررسی کند) دعوت کند تا بحث تخصصی پیش برود؛ ما به دنبال بحث معقولانه هستیم و نه اقدام غیرقانونی.

** این‌که شما به دنبال رفتار قانونی هستید وظیفه شغلی و حرفه‌ای شماست؛ اما ما در کشور در مورد همه مسائل روند قانونی داریم، روند پزشکی قانونی آن است که اگر شما در خیابان درگیر شده و ضرب‌وجرح کنید باید به پزشکی قانونی رفته و از آن‌ها گزارش صدمات را بخواهید، شما نمی‌توانید به پزشک خصوصی خودتان مراجعه کرده و از او بخواهید برای شما گواهی طول درمان صادر کند.
حرف شما درست است.

** پس شما در این موضوعات مرجعیت پزشکی قانونی را قبول دارید؟
بله

** پس چرا قبل از ابلاغ حکم می‌گویید گزارش را قبول ندارم؟
پزشکی قانونی کار تخصصی پزشکی انجام می‌دهد از زمان مرحوم شیخ طوسی تأکید شده است روی این مسائلی که قاضی که علم آن را ندارد، از نظر کارشناس خبره استفاده کند.

** پزشکی قانونی در اینجا همان مرجع تخصصی و کارشناس خبره است که شما درباره آن حرف می‌زنید؛ اینجا باید همه به قانون تمکین کنند و اگر اعتراضی دارند در همان محدوده (اعتراض در کمیسیون دوم) مطرح شود.
ما نمی‌گوییم پزشکی قانونی را قبول نداریم، می‌گوییم که اعتراض داریم، مورد مهسا مورد اول نیست و آخری هم نخواهد بود، اولیا دم حق اعتراض دارند.

** تشخیص این موارد اعتراض با دادگاه است نه با شما...
بله اگر دادگاه این مسئله را پذیرفت، ما به نظریه پزشکی قانونی اعتراض خواهیم کرد، بار دیگر تاکید کنم چون رسانه‌های مختلف مواردی را مطرح کرده‌اند که مطابق نظر وکلا و خانواده امینی نیست! نظر ما بر اساس ملاک قانون بوده و مسیر قانونی را تنها پیش خواهیم برد.

** اما در رسانه‌های ضدانقلاب نقل‌قولی از شما منتشرشده است که گویی نظر پزشکی قانونی را قبول ندارید...
آن‌ها غلط کرده‌اند! ما که نمی‌توانیم مسئله داخل را به آلمان و آمریکا ببریم، من چنین چیزی نگفته‌ام. ما به‌عنوان وکیل بر اساس اختیاری که قانون به ما داده است می‌توانیم نظریه را نپذیرفته و به دادگاه درخواست برگزاری کمیسیون دوم بدهیم.

**در قانون صراحتاً گفته‌شده است که در حوزه مسائل پزشکی باید کارشناسان پزشکی قانونی نظر بدهند نه پزشک خانوادگی! این جمله شما باز بحث را پیچیده می‌کند شما بهتر است این سؤال را جواب بدهید که پزشکی قانونی را مرجع می‌دانید یا خیر؟
بله پزشکی قانونی مرجع و فصل الخطاب درباره رسیدگی به پرونده است؛ ما از مرجع قضایی تقاضا داریم که اجازه بدهد پزشکانی که معرفی کرده‌ایم در جلسه دوم حاضر شوند و مسائل تخصصی مطرح‌شده در کمیسیون را بررسی کنند؛ این مسئله به معنای عدم پذیرش گزارش نیست.
 


 

سند جدید درباره پرونده مهسا امینی؛ درخواست پدر مهسا برای تغییر محل کار وی به‌دلیل بیماری دخترش

** اگر در کمیسیون دوم بازهم گزارش اول تائید شد. آن را می‌پذیرید و به عبارت بهتر، ابهامی باقی نمی‌ماند؟
بله ما گزارش را می‌پذیریم، هر چه مرجع قضایی اعلام کند حجت قانونی است و همه باید بپذیرند. ما به دنبال جدالی نیستیم که اوضاع متشنج شود؛ اما درخواست داریم پزشکان معتمد ما نیز در جلسه حاضر شوند.

** در جلسه اول کمیسیون با حضور امجد امینی پدر مهسا چه مواردی مطرح‌شده است؟
در آن جلسه از ایشان سؤال شد که آیا مهسا سابقه بیماری داشته است، ایشان این موضوع را تائید کرد؛ از او پرسیدند که آیا متوفی قرص هورمونی یا موارد مشابه و نیز قرص تیروئید نیز استفاده می‌کرده است که باز این موضوع از طرف پدر مهسا تائید شد. قرص‌های دیگری نیز نام‌برده شده است که پدر ایشان گفته‌اند که این قرص‌ها را هرروز استفاده نمی‌کرد و هر هفته یا ده روز یک‌بار استفاده‌شده است.

** نام قرص‌ها را می‌دانید؟
فراموش کرده‌ام، پزشک غدد از پدر مهسا پرسید چه قرص‌هایی مصرف کرده است که ایشان پاسخ داد لووتروکسین نیز مصرف می‌کرده است. از ایشان پرسیدند که قرص تیروئید را چطور مصرف می‌کرده است که آقای امجد امینی پاسخ داد که در روز ۲۰ شهریورماه یعنی ۵ روز قبل از ارجاع مهسا به پلیس امنیت اخلاقی بار دیگر ایشان نزد پزشک رفته و همان مقدار مصرف قبلی از سوی پزشک نسخه شده است.

** پزشک مصرف دارو را کم نکرده بود؟ یا اینکه بگوید مهسا وضعیت بهتری پیدا کرده و نیاز نیست قرص بخورد؟
خیر مصرف قرص‌ها کم یا زیاد نشده بود.

** پس پرونده خانم امینی ازنظر پزشکی نکته مبهمی ندارد...
 اما حرف ما این است که هر نظر پزشکی قابل‌اعتراض و بررسی است، اما برخی گفته‌اند که وکلای مهسا می‌گویند ما می‌خواهیم پرونده مهسا را پزشکان خودمان بررسی کرده و رأی بدهند! به‌هیچ‌عنوان چنین بحثی از جانب ما مطرح نبوده است. من روال کار را بلدم و دوست ندارم پرونده سیاسی بشود.

** اما برخی اطرافیان خانواده امینی دوست دارند پرونده سیاسی شود...
خانواده امینی یک بیانیه منتشر کرده و در آن گفته‌اند که میان راه‌های مطرح‌شده هیچ راهی جز ارجاع به پزشکی قانونی را قبول نداریم.
 
عرفان مرتضایی عضو گروهک تروریستی کومله به عنوان پسرخاله مهسا امینی با رسانه‌هالی ضد انقلاب در ارتباط است

** اما آقای امجد امینی پدر مهسا راه دیگری را پیش می‌برد تا جایی که می‌گفت اصلاً دختر من مریض نبوده است؛ خود شما می‌گفتید در هشت‌سالگی مهسا فقط یک عمل ساده کرده و خالی را برداشته است!
این حرف دروغ است به‌هیچ‌عنوان این بحث را من مطرح نکرده‌ام، من این تیتر را خواندم اما متن آن با تیتر متفاوت است.

** پس خانم مهسا امینی بیماری داشته و عمل جراحی انجام داده، دارو مصرف می‌کرده و استمرار در مصرف دارو داشته مورد تائید شما است.
بله مورد تائید است، اما یک «ولی» دارد...

** وقتی یک مورد تائید شده پزشکی بر اساس شواهد و آرشیو پرونده پزشکی موجود است دیگر چه اما و اگری باقی می‌ماند؟
دکتر شیروانی به ما گفته است که بیماری مهسا عوارض زیادی نداشته است.

** آقای شیروانی در صداوسیما مصاحبه کرد و گفتند که خود بیماری ممکن است باعث مرگ نشده باشد؛ اما عوارض مصرف دارو احتمال مرگ را بالا می‌برد.
شما فرد دقیقی هستید و باید کمک کنید حقیقت مشخص شود، ما صحبت اضافه‌ای نکرده‌ایم. ما با هر رسانه‌ای مصاحبه کرده‌ایم فایل آن فرستاده‌ایم پس مشخص است چه مواردی از سوی ما مطرح‌شده است.

** یک سری پزشک با اغراض سیاسی در روز اول ماجرا این ادعا را مطرح کردند که به سر مهسا امینی ضربه واردشده است و دلیل فوت ایشان این موضوع بوده، آیا خانواده امینی ازاین‌دست افراد به خاطر سوءاستفاده از فضای هیجانی و ایجاد اغتشاشات در خیابان شکایت خواهد کرد؟
این موارد را باید مدعی‌العموم باید پیگیری کند؛ دستگاه قضایی باید پیگیر این موارد باشد.


کد مطلب: 815079

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/815079/دنبال-سیاسی-کردن-پرونده-مهسا-نیستیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com