پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چطور سلامت تجهیزات برودتی را تضمین کنیم؟

سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 815033
چطور سلامت تجهیزات برودتی را تضمین کنیم؟
سه عنصر مهم «وقت» و «انرژی» و «پول» باید در کنار هم قرار بگیرد تا یک تجهیز برودتی خریداری شود. به همین دلیل نیز خریداران همیشه دنبال راه‌هایی هستند که سلامت تجهیزات را تضمین کنند تا ارزشِ وقت و انرژی و پولی که صرف کرده‌اند بر باد نرود. بعضی از این راه‌ها را باید قبل از خرید تجهیزات پیمود و برخی دیگر را پس از آن.

مثلاً توجه به سلامت، و مشخصات فنی و اصالت تجهیزات را باید پیش از خرید تجهیزات درنظر گرفت و نگهداری مناسب و سرویس‌دهی را پس از خرید آن‌ها. یکی از روش‌هایی که در میانه‌ی این دو راه وجود دارد، خرید تجهیزاتی است که سلامت کل سیستم سرمایشی را تضمین می‌کند و به آن‌ها تجهیزات کنترلی می‌گویند. همان‌طور که از نام این تجهیزات هم پیدا است، آن‌ها وظیفه کنترل عملکرد سیستم سرمایشی را برعهده دارند و از بروز مشکلات جدی در سیستم جلوگیری می‌کنند؛ پرشر سوئیچ و لرزه گیر دو تجهیز کنترلی است که در ادامه به اهمیت هر کدام می‌پردازیم.

نقش پرشر سوئيچ در سلامت سیستم سرمایشی

می‌دانیم که افزایش یا کاهش فشار در سیستم سرمایشی باعث بروز مشکلات جدی می‌شود؛ بنابراین به تجهیزی نیاز داریم که بتواند فشار را کنترل کند. چون فشار بیش از حد در سیستم منجر به انفجار می‌شود و فشار کم نیز سیستم را با یخ‌زدگی کویل اواپراتور و کاهش عملکرد مواجه می‌کند.

پرشر سوئيچ وظیفه مهم کنترل فشار را انجام می‌دهد و یکی از تجهیزات ضروری برای حفظ سلامتی همه‌ی سیستم‌های سرمایشی کوچک و بزرگ است. پرشر سوئيچ در خط مکش و دهش نصب می‌شود اما باید متوجه ويژگی‌های فنی هر پرشر سوئيچ بود و آن را در بخش مناسب به‌کار گرفت. به عبارت دیگر، برخی از پرشر سوئیچ‌ها به «های پرشر» معروف هستند و در خط دهش نصب می‌شوند و انواع دیگری از پرشر سوئیچ به عنوان «لو پرشر» شناخته می‌شوند و در خط مکش قرار می‌گیرند.

پرشر سوئيچ در برندهای مختلفی عرضه می‌شود اما پرشر سوئيچ دانفوس از محبوبیت بیشتری برخوردار است و اغلب خریداران ابتدا درباره قیمت پرشر سوئيچ دانفوس سوال می‌کنند. پرشر سوئيچ دانفوس در سه نوع «های پرشر»، «لو پرشر» و «های اند لو پرشر» عرضه می‌شود و خریداران می‌توانند درمورد خرید مدل‌های مختلف هر پرشر سوئيچ با کارشناسان شرکت دامون مشورت کنند.

 اگر می‌خواهید پرشر سوئیچ بخرید یا آن را تعویض کنید، علاوه بر قیمت پرشر سوئیچ باید به نکات زیر هم توجه کنید:
  • کاربرد پرشر سوئیچ (های پرشر یا لو پرشر)؛
    سایز اتصالات؛
    رنج فشار کاری؛
    عملکرد ریست (اتومات یا دستی).

نقش لرزه گیر در سلامت سیستم سرمایشی

هر چند لرزش کمپرسور یکی از مشخصاتی است که باید هنگام خرید کمپرسور تبرید به آن توجه کرد اما می‌دانیم که میزان لرزش کمپرسور هیچ‌وقت به صفر نمی‌رسد. این مسئله مخصوصاً در کمپرسورهای پیستونی که لرزش بیشتری در مقایسه با کمپرسورهای اسکرو و اسکرال دارند، مهم‌تر است. لرزش کمپرسور علاوه بر تولید صدای نامطلوب ممکن است به سایر قطعات نیز آسیب برساند؛ بنابراین کنترل میزان لرزش و ارتعاش در سیستم‌های سرمایشی مهم است و نباید از خرید لرزه گیر صرف‌نظر کرد.

لرزه گیر تجهیزی کنترلی است که قبل و بعد از کمپرسور و در نزدیکی آن نصب می‌شود تا لرزش و ارتعاش در سیستم را به حداقل برساند و میزان استهلاک را کم کند.

همانطور که گفته شد، لرزه گیر بیشتر در سیستم‌هایی که دارای کمپرسور پیستونی است به کار گرفته می‌شود و مدل‌های مختلفی دارد. مدل‌های مختلف لرزه‌گیر از نظر سایز و جنس با یکدیگر تفاوت دارند و خریداران باید مدل لرزه گیر را با توجه به نیازهای سیستم سرمایشی خود تعیین کنند. لرزه گیر معمولاً از جنس پلاستیک یا آردئونی یا فلزی است. شکل اتصالات، ضخامت و تعداد پره‌های لرزه گیر یکسان نیست و با توجه به جنس لرزه گیر و کاربردش، دارای ویژگی‌های متفاوت است.

یکی از اولین نکاتی که توجه خریداران لرزه‌گیر را جلب می‌کند، رنگ است. هر رنگ لرزه گیر نشان‌دهنده‌ی ویژگی‌های خاص آن لرزه‌گیر است و براساس آن می‌فهمیم که حداکثر تحمل فشار و دمای لرزه گیر چقدر است. به عنوان مثال ۶ رنگ لرزه‌گیر به بازار عرضه شده است که رنگ قهوه‌ای آن مناسب به‌کارگیری در صنایع نفتی است و از رنگ زرد و طلایی آن در تهویه مطبوع استفاده می‌شود. هر چند استفاده از لرزه گیر محدود به مصارف تهویه مطبوع و سرمایشی نمی‌شود و در صنایع مختلف آب و فاضلاب و برق و.. هم کاربرد دارد اما در ادامه به نقش کلیدی لرزه‌گیر در سیستم‌های سرمایشی می‌پردازیم.

لرزه گیرهای برودتی معمولاً از جنس مس و استیل هستند و به‌صورت حصیری و سیمی طراحی می‌شوند. خریداران می‌توانند لرزه گیرهای سرمایشی را در سایز‌های مختلف خریداری کنند. برای انتخاب لرزه گیر باید به نکات زیر توجه کرد:
  • سایز اتصالات؛
    فشار کار سیستم سرمایشی؛
    جنس لرزه گیر؛
    نوع مبرد.
برندهای مختلف لرزه گیر در ایران موجود است و خریداران می‌توانند لرزه گیرهای مرغوب و اصل را مراکز رسمی فروش تهیه کنند. قیمت لرزه گیر به برند و نوع مدل بستگی دارد. همیشه می‌توانید قیمت روز تجهیزات سرمایشی را از مهندسان شرکت دامون بپرسید.
رسم توضيحي 1رنگ‌های مختلف لرزه گیر نشان‌دهنده کاربرد خاص آن‌ها است

نکات کاربردی برای نصب لرزه گیر

صرف‌نظر از این‌که کدام مدل لرزه گیر انتخاب می‌شود، خریداران باید همیشه لرزه گیر را تمیز نگه دارند تا از خوردگی و ساییدگی آن جلوگیری شود. لرزه گیری باید به صورت عمودی نصب شود و نکته کلیدی این است که هنگام جوشکاری نباید شعله با بدنه لرزه گیر تماس پیدا کند. علاوه بر این، تماس لرزه گیر با محلول کلراید هم توصیه نمی‌شود و باید از آن جلوگیری کرد تا لرزه گیر دچار فرسایش نشود. 

نتیجه‌گیری

همانطور که گفته شد، لرزه گیر و پرشر سوئیچ در رده‌ی تجهیزات کنترلی قرار دارند و باید در سیستم‌های سرمایشی از آن‌ها استفاده کرد. هر چند برای خرید هر کدام لازم است تا به ظرایف خاصی توجه کرد اما به طور کلی مهم‌ترین معیار برای انتخاب تجهیزات کنترلی، شفاف‌سازی ویژگی‌های سیستم سرمایشی است. به عبارت دیگر، اگر نیازهای سیستم خود را بدانیم برای انتخاب تجهیز مناسب دچار مشکل نمی‌شویم.
https://jahannews.com/vdchxmn6x23nzvd.tft2.html
jahannews.com/vdchxmn6x23nzvd.tft2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *