شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

زلنسکی تهدید هسته‌ای روسیه را پس گرفت

شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 814654
رئیس‌جمهور اوکراین تهدید خود درباره حمله پیش‌دستانه ناتو به روسیه را پس گرفته و گفته سخنانش بد ترجمه شده است.
زلنسکی تهدید هسته‌ای روسیه را پس گرفت
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اظهاراتش درباره حمله پیش‌دستانه هسته‌ای از سوی ائتلاف ناتو علیه روسیه را پس گرفت و گفت حرف‌هایش درست ترجمه نشده است.

زلنسکی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی که جمعه پخش شد گفت که منظور او در واقع، «ضربات بازدارنده» بوده؛ بی‌بی‌سی، این اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین را به اعمال تحریم علیه روسیه تفسیر کرده است.

رسانه دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی نوشته است: «زلنسکی در مصاحبه با بی‌بی‌سی درخواست حمله هسته‌ای به روسیه را تکذیب کرد و گفت که اظهارات قبلی او اشتباه ترجمه شده است.»

مطابق این گزارش، زلنسکی در اظهاراتی که اشاره به تحریم داشته و نه حمله، گفته است: «باید از ضربات بازدارنده [علیه روسیه] استفاده کرد.»

زلنسکی پیش از این در مصاحبه‌ای به زبان اوکراینی که پایگاه خبری راشاتودی آن را به انگلیسی ترجمه کرده گفته است: «ناتو باید چه کاری انجام دهد؟ باید احتمال توسل روسیه به سلاح‌های هسته‌ای را از بین ببرد. من یک بار دیگر از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که حملات پیش‌دستانه انجام دهند [یا طبق روایت زلنسکی، "ضربات بازدارنده وارد کنند"] تا آنها بفهمند اگر از سلاح هسته‌ای استفاده کنند چه بر سرشان خواهد آمد.»

راشاتودی نوشته عبارتی که زلنسکی به کار برده از لحاظ لغوی به معنی «حملات پیش‌دستانه» است. البته لغت «udary» که زلنسکی در زبان اوکراینی از آن استفاده کرده هم «حمله» معنی می‌دهد و هم «ضربه». با این حال، اینکه چطور از چنین لغتی، معنای تحریم برداشت شده چیزی است که زلنسکی درباره آن توضیحی نداده است.

زلنسکی به بی‌بی‌سی گفت: «بعد از آن اشتباه در ترجمه، روس‌ها به روش خودشان عمل کردند و بازترجمه آن در جهات دیگر را شروع کردند.» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که کرملین در حال آماده کردن افکار عمومی کشورش برای استفاده از سلاح اتمی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یکی از سخنرانی‌های چند هفته پیش خود تصریح کرده که روسیه برای دفاع از خاک خود، از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد، از جمله سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

مقام‌های ارشد مسکو بارها اعلام کرده‌اند که روسیه هر گونه حمله به خاک روسیه را با تمامی ابزارها از جمله سلاح اتمی پاسخ خواهند داد. ولادیمیر پوتین و دیگر مسئولان روسیه همچنین هشدار داده‌اند که مناطقی را که اخیرا با همه پرسی از اوکراین به روسیه پیوسته‌اند، خاک روسیه می‌دانند و از آنها دفاع می‌کنند.

در روزهای اخیر رسانه‌های غربی مدعی تدارک اتمی روسیه شده‌اند. در همین راستا، روزنامه انگلیسی «تایمز» روز دوشنبه هفته جاری ادعا کرد که ائتلاف نظامی ناتو به اعضای خود هشدار داده روسیه قصد دارد در مرز اوکراین آزمایش اتمی انجام دهد.

از سوی دیگر، روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» نیز مدعی شد که ناتو با ارسال اطلاعاتی به کشورهای عضو نسبت به ماموریت زیردریایی اتمی روسی به نام «بلگورود» که حامل ابر اژدر اتمی است، هشدار داده است.

«واشنگتن پست» جمعه (۲۳ سپتامبر) نوشت آمریکایی‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی، هشدارهایی محرمانه به مسکو داده‌اند. روزنامه آمریکایی به نقل از افرادی ناشناس نوشت دولت بایدن تصمیم گرفته درباره عواقب حمله اتمی هشدار دهد و کاخ کرملین اکنون به نحوه پاسخ واشنگتن فکر می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا هم روز جمعه در یک سخنرانی گفت که پوتین درباره احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای شوخی نمی‌کند. او در جمع حامیان مالی حزب متبوعش در نیویورک مدعی شد که ولادیمیر پوتین «وقتی در مورد استفاده احتمالی از سلاح‌های اتمی تاکتیکی، سلاح‌های بیولوژیکی یا شیمیایی صحبت می‌کند، شوخی نمی‌کند چرا که ارتش او بسیار ضعیف عمل کرده است».

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.
https://jahannews.com/vdcftjdcjw6dyva.igiw.html
jahannews.com/vdcftjdcjw6dyva.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *