پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۵

جان بولتون خواستار براندازی دولت روسیه شد

پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۱۳
کد مطلب: 814465
مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید خواستار براندازی دولت فعلی روسیه و تغییر نظام حاکم این کشور شده است.
جان بولتون خواستار براندازی دولت روسیه شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» روز چهارشنبه تأکید کرده که تنها تغییر نظام حاکم در روسیه می‌تواند اهدف بلندمدت آمریکا در اروپا را برآورده کند.

طبق گزارش راشاتودی، بولتون پیشنهاد داده آمریکا از مخالفانی در ارتش روسیه که می‌توانند از طریق کودتا دولت «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را سرنگون کنند حمایت کند.

بولتون در مقاله‌ای که در پایگاه 1945 منتشر شده نوشته است: «بدون تغییر نظام در روسیه، هیچ دورنمای بلندمدتی برای صلح و ثبات در اروپا وجود ندارد.»

بولتون همچنین نوشته که تغییر در روسیه بایستی فراتر از جایگزین کردن ولادیمیر پوتین باشد. او نوشته است: «کل نظام روسیه باید برود.»

بولتون در دوران حضورش در کاخ سفید به عنوان مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، بارها به طراحی سیاست‌هایی برای براندازی در کوبا، ونزوئلا و ایران پرداخته بود. او همچنین از جمله عواملی دانسته می‌شود که مذاکرات آمریکا با کره شمالی را از ریل خارج کرد. بولتون به همین دلیل سپتامبر ۲۰۱۹ از کاخ سفید اخراج شود.

کرملین به ادعاهای جان بولتون پاسخ داده و گفته که او «قربانی توهمات بی‌شمار» است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته مسئله اینکه چه کسی باید در روسیه در قدرت باشد به هیچ شهروند آمریکایی ارتباطی ندارد بلکه مسئله‌ای است که روسیه باید درباره آن تصمیم بگیرد.

«جان بولتون»، یکی از تندروترین سیاستمداران جنگ‌طلب آمریکایی است. او اواخر تیرماه سال جاری با لحنی مفتخرانه به نقش آمریکا در شمار زیادی از کودتاها در دنیا اعتراف کرد. 

او  روز ۲۱ تیرماه گفت که کشورش به طراحی کودتا در کشورهای خارجی کمک کرده است. او گفت: «به عنوان کسی که به برنامه‌ریزی کودتا کمک کرده است - نه در این جا همانطور که می‌دانید در مکان‌های دیگر- این اقدام (کودتا) کار زیادی می‌طلبد و این کاری نیست که او (ترامپ) انجام داده باشد».

تاپر در ادامه از بولتون درباره جزئیات کودتاها سؤال پرسید و بولتون قبل از آن که به ونزوئلا اشاره کند، گفت: «من وارد جزئیات نمی شوم. معلوم شد که موفقیت آمیز نبود. نه این که ما اقدامات زیادی در این راستا انجام دادیم بلکه شاهد آن چه که برای یک اپوزیسیون برای تلاش برای سرنگونی یک رئیس‌جمهور غیرقانونی انتخاب شده انجام شد، بودیم و آن‌ها شکست خوردند».

طبق گزارش رویترز، در سال ۲۰۱۹ بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید علناً ​​از درخواست «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا برای حمایت از تلاش ارتش برای برکناری نیکلاس مادورو حمایت کرد و استدلال کرد که انتخاب مجدد مادورو غیرقانونی است اما در نهایت مادورو در قدرت باقی ماند.

مجری سی‌ان‌ان گفت: «احساس می‌کنم چیزهای دیگری وجود دارد که شما به من نمی‌گویید (فراتر از ونزوئلا)،» که باعث شد بولتون پاسخ دهد: «مطمئنم وجود دارد».

طبق این گزارش، بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی در طول سال‌ها از تاریخ مداخلات واشنگتن در کشورهای دیگر، از نقش این کشور در سرنگونی «محمد مصدق» نخست‌وزیر ملی‌گرای وقت ایران در سال ۱۹۵۳ و جنگ ویتنام گرفته تا تهاجم این قرن به عراق و افغانستان، انتقاد کرده‌اند اما برای مقامات آمریکایی بسیار غیرعادی است که آشکارا نقش خود را در دامن زدن به ناآرامی در کشورهای خارجی تصدیق کنند.

«دیکنز اولو» روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی از کنیا در توییتر نوشت: «جان بولتون که در بالاترین سمت‌های دولت آمریکا از جمله سفیر سازمان ملل خدمت کرده است، به طور اتفاقی به خود می‌بالد که به برنامه‌ریزی کودتا در کشورهای دیگر کمک کرده است».
https://jahannews.com/vdcfvjdctw6dyja.igiw.html
jahannews.com/vdcfvjdctw6dyja.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دایی
Iran, Islamic Republic of
ما هم خواستار براندازی دولت و نظام امریکا هستیم...
Iran, Islamic Republic of
سگ کثیف که فقط واق واق می کنه
Iran, Islamic Republic of
این یارو قرصا شو نخورده!.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این جان بولتن مگه چکاره اس با این تحلیل های بدون پشتوااااااااااانه