سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۳۷
با یک رای اختلاف؛

مجلس به زاهدی وفا اعتماد نکرد/ مشروح جلسه رای اعتماد؛ بحث داغ مخالفان و موافقان بر سر اموال هزار میلیاردی وزیر پیشنهادی

سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 814324
نوروزی خطاب به وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آقای زاهدی وفا وزارت را به عقلا بدهید، این وزارتخانه جای محرومان و پابرهنگان است، کسانی که درد مردم را حس کرده اند و مشکلات محرومان را می شناسند، فراکسیون صبح 42 درصد رأی به ایشان داد.
مجلس به زاهدی وفا اعتماد نکرد/ مشروح جلسه رای اعتماد؛ بحث داغ مخالفان و موافقان بر سر اموال هزار میلیاردی وزیر پیشنهادی
به گزارش جهان نيوز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه‌شنبه 12 مهر به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار به عنوان دستور کار صحن در دستور نمایندگان مجلس قرار گرفت.

رئیس‌‌جمهور نیز در این جلسه برای دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار در صحن مجلس حضور یافت.

در نهایت نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان رئیس جمهور، مخالفان، موافقان و شخص وزیر پیشنهادی به محمدهادی زاهدی وفا برای تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماهی رای اعتماد ندادند.

س از انجام رأی‌گیری ابتدا اعلام شد که آقای زاهدی‌وفا با رای اعتماد مجلس وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی شد اما پیرو این اعلام با اعتراض برخی نمایندگان، ابهامی در شمارس به‌وجود آمد. تعدادی از نمایندگان طبق آیین‌نامه درخوست بازشماری آراء را دادند و پس از انجام بازشماری، مشخص شد که محمدهادی زاهدی‌وفا از مجلس رأی اعتماد نگرفته و یک رای موافق کم آورده است.

آقای زاهدی وفا با 136 رای موافق و 125 مخالف و 9 ممتنع، موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد؛ با توجه به تعداد آرای ماخوذه یعنی 272 رای، زاهدی‌وفا باید 137 رای موافق به خود جلب می‌کرد اما بر اساس آنچه اعلام شده، یک رای کمتر موجب شد که وی از این موضوع محروم شود.


* رئیسی: روحیه زاهدی وفا اجرای عدالت و مبارزه با فساد است
رئیسی حضور در صحن علنی برای دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بهانه‌ای برای حضور در جمع نمایندگان دانست و گفت: من این فرصت‌ها را برای حضور در مجلس و شنیدن نقطه نظرات نمایندگان مغتنم می‌دارم، ان‌شاء الله نشست‌های دیگری نیز خواهیم داشت؛ برگزاری این نشست‌ها و تبادل نظر برای رفع مشکلات موثر است.

رئیس جمهور کشورمان درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر چند تمامی وزارتخانه‌ها مهم هستند اما این وزارتخانه از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که می‌تواند در تحقق شعار دولت یعنی عدالت اجتماعی نقش آفرینی بیشتری انجام دهد، همچنین این وزارتخانه با اقشار مختلف جامعه، بازنشستگان عزیز، کارگران مختلف و ... در ارتباط است و می‌تواند زمینه بهره‌مندی آنها از عدالت را فراهم کند که این موضوع نکته‌ای محوری است.

وی با بیان اینکه هرچند موضوعات مربوط به اشتغالزایی به همه دستگاه‌ها مربوط است اما وزارت تعاون مسئول پیگیری این موضوع است، ادامه داد: در ماه‌های گذشته گام‌هایی در راستای تعاون، میدان‌داری به تعاون‌ها و اقتصاد تعاونی برداشته شد، از سوی دیگر موضوعاتی مانند مسائل اجتماعی و آسیب‌های صندوق‌ها مانند صندوق بازنشستگی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: از همه همکارانی که در این وزارتخانه تلاش کردند، تشکر می‌کنم؛ از دکتر عبدالملکی که در این وزارتخانه تلاش کردند تقدیر می‌کنم اما این نکته نیز از اهمیت برخوردار است که این وزارتخانه کار بسیاری دارد و باید با استفاده از تجربه همه عزیزان کارهای متفاوتی در آن صورت گیرد.

رئیسی در تشریح سوابق زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: من با شخصیت ایشان آشنایی دارم و عملکرد او را در جایگاه‌های مختلف بررسی کردم. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو شرط مهم دانش و تجربه برخوردار است، دانش مناسبی در مسائل اقتصادی داشته و از صاحبنظران زمینه اقتصاد هستند و بسیاری از افراد نظریه ایشان را قبول دارند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به تجربه زاهدی وفا در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: زمانی که ایشان در معاونت اقتصادی این وزارتخانه مشغول بود طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را پیشنهاد کرد و پیوست عدالت آن را مطرح کرد که ابتکار خوبی بود.



وی با اشاره به فعالیت زاهدی وفا در معاونت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: ایشان همچنین در سال 90 با دستور مقام معظم رهبری در مجموعه الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی فعالیت داشت.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در دورانی که سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، تعامل خوبی با بیرون و درون وزارتخانه داشت، ادامه داد: برخی دوستان از مجلس به من گفتند که ایشان در این مدت با مجلس تماس می‌گرفتند، من نیز در پاسخ مطرح کردم از آنجا که مشخص نبود که ایشان حتما به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد شود، می‌خواستند زمینه‌سازی نشود در واقع این موضوع حسنی هم دارد، ایشان به دنبال عرضه خود نبود و این رفتار به معنای بی‌اعتنایی به مجلس، نمایندگان یا کمیسیون اجتماعی نبود، پس از اینکه مشخص شد که وزیر پیشنهادی تعاون، آقای زاهدی وفا است جلساتی برگزار شد، در واقع ایشان به دنبال ارتباط سازمانی بودند؛ ارتباط با مجموعه حتما می‌تواند برای ایشان زمینه خوبی در انجام کارها باشد.

رئیس جمهور در ادامه در توضیح شاخص های انتخاب وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: داشتن روحیه مبارزه با فساد و اجرای عدالت به خصوص برای این مجموعه یکی از شروط اساسی انتخاب ما بود. نقش روحیه عدالت خواهی و حق خواهی و تحول خواهی برای همه دستگاه ها و به خصوص برای این مجموعه بسیار مهم است و ما این شاخص را در ایشان می بینیم.

وی با تاکید بر شاخص پاکدستی برای انتخاب وزیر پیشنهادی افزود: همانگونه که بارها اعلام کردم و در سلوک و رفتار خود نشان دادم، موضوع پاکدستی و زندگی پاک و ارتباطات سالم و مبارزه با ارتباطات ناسالم از شروط اصلی ام برای گزینش و معرفی افراد است، البته گاهی در مورد حضور افراد ناسالم در استان یا شهرهایی به ما گزارش می شود که در صورت احراز این موضوع با آن برخورد کردیم.

رئیسی ادامه داد: علاوه بر سه کمیسیون آموزش، اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس که برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون را بررسی کردند، رئیس کمیسیون اصل 90 نیز اعلام کرده که برنامه های این وزیر را بررسی کرده و علاوه بر آن در ارتباط با سلوک شخصی این فرد، وی را پاکدست می داند.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اهمیت موضوع تعامل و همکاری در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: تعامل با مردم و به خصوص بازنشستگان محترم بسیار ضروری است، به خوبی مشاهده کردیم که دراین مدت که آقای زاهدی وفا به عنوان سرپرست این وزارتخانه فعالیت داشت، مسئله بازنشستگان را مدیریت کرد، این موضوع با رفت و برگشت بین دولت و مجلس حل شد، چرا که همه ما معتقد به پیگیری و حل مشکلات بازنشستگان هستیم.

* زاهدی وفا اهل تعامل با مجلس نیست

در ادامه این نشست موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کار به بیان مطالب خود پرداختند.

مهدی عسگری در همین راستا در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما اگر قطعه قطعه شویم اجازه تجزیه ایران عزیز، مقتدر و مستحکم را نخواهیم داد، گفت: ما باید در مجلس صلاحیت وزیر را احراز کنیم یعنی میز وزارت برای هر کسی مناسب نیست؛ در واقع باید یقین پیدا کنیم که فرد معرفی شده شایستگی‌های عمومی، مدیریتی، تخصصی و تجربی لازم را دارد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شخصیت حقیقی، فرد و علمی وزیر پیشنهادی قابل احترام است اما بحث ما احراز صلاحیت است که متأسفانه در بحث تعامل وزرای این دولت با مجلس تجربه خوبی نداریم لذا باید مراقب باشیم این موضوع تکرار نشود هر چند این شبهات مطرح شده درباره ایشان را قضاوت نمی‌کنم اما این شبهات در حد طرح نیز زیبنده وزیر دولت نخواهد بود.

وی افزود: ما درباره وزارتخانه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنیم که وزارتخانه ضعفا و محرومان است، مردمی که هیچ چاره و پناهی ندارند و هیچ جا صدایشان شنیده نمی‌شود ضمن آن که بیش از 40 میلیون نفر از اقشار مهم و عزیز جامعه همچون کارگران و بازنشستگان باید اموراتشان در این وزارتخانه ساماندهی شود بنابراین این وزارتخانه وزیری می‌خواهد که روحیه تعاملی داشته باشد و از نظر تیپ شخصیتی باید برون‌گرا و تعاملی باشد اما ما این ویژگی‌ها را در آقای زاهدی وفا ندیدیم چرا که بارها کمیسیون از ایشان دعوت کرده اما در کمیسیون حاضر نشده و حتی وقت ندادند اعضای کمیسیون به دفترشان بروند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: زمانی که شما سرپرست وزارتخانه‌ای هستید فارغ از اینکه می‌خواهید وزیر شوید یا خیر در شرایطی که هر روز بازنشستگان تجمع دارند باید به مجلس بیایید و مشکلات را با تعامل با مجلس حل کنید بنابراین این وزارتخانه نمی‌تواند به طور مستقل مسائل را حل کند و حتما نیاز به تعامل با مجلس و دستگاه‌های دیگر دارد اما ما چنین روحیه‌ای را در وزیر پیشنهادی نمی‌بینیم.

عسگری تأکید کرد: متأسفانه برنامه‌های ایشان حتی روی کاغذ هم ضعیف است یعنی آقای زاهدی وفا نتوانسته به عنوان کسی که سه ماه سرپرست وزارتخانه مذکور بوده و تمام اطلاعات و مدارک را داشته است حتی بر روی کاغذ برنامه جامعی را ارائه کند؛ این مهم یا ناشی از دست کم گرفتن مجلس است، یا نتوانسته برای وزارتخانه برنامه‌ریزی درست کند لذا وقتی نمی‌تواند حتی روی کاغذ برنامه درستی را پیاده کند چطور می‌تواند در عمل آن را اجرایی کند.

* آیا اموالی که به نام زاهدی وفا ثبت شده، برای او هست یا نیست

فتح الله توسلی نماینده کبودرآهنگ نیز در روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی و در مخالفت با زاهدی‌وفا اظهار داشت:

بنده هم برنامه های آقای زاهدی وفا را مطالعه کرده و هم با وی نشست داشته ام و هم با کسانی که مدارک و مستنداتی را در خصوص اموال ایشان مطرح کردند ساعت ها جلسه گذاشتم که ماحصل آن را ارائه می دهم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه انتظار داشتم ریاست جلسه رأی فراکسیون را که مخالفت با ایشان بود اعلام می کرد چرا که نظر فراکسیون مثبت نبود و در کمیسیون اقتصادی هم در این زمینه رأی گیری نشد یادآور شد: بنده بر براساس آرمان ها و ارزش ها مخالفتم را اول اعلام می کنم، امام خمینی (ره) امام محرومان و مستضعفان بود که صراحتا فرمودند یکی از نعمت های بزرگی که خداوند متعال به ملت عطا کرده است حکومت مستضعفین و حکومت محرومین است، حکومت محرومین و مستضعفین حکومتی است که می فهمد مستضعفین و محرومین یعنی چه، حکومت و وزرا می فهمند یعنی چه، رئیس جمهور و رئیس مجلسش این محرومیت را می فهمد و اینکه خودشان محرومیت را لمس کرده اند، این ها می فهمند که نداری و محرومیت یعنی چه. فلهذا خاصیتی که حکومت محرومین دارد این است مسئولان آن کشور محرومیت را حس کرده اند.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس، افزود: بنده از وزیر پیشنهادی کار سوال کردم آیا اموالی که به نام حضرتعالی است فارغ از اینکه از کجا و با چه ترفندی به دست آمده برای شما هست یا نیست؟

وی با اشاره به اسنادی که از اموال زاهدی وفا به دست آورده است، تاکید کرد: منزل ویلایی دهکده 1800 متر، زمین کرج 4200 متر، باغ دزاشیب 1850 متر، ویلای جنگلی سرودشت 510 متر، آپارتمان گل سنگ نیاوران 72 متر، خانه دزاشیب 550 متر، باغ کرج 12 هزار و 500 متر، باغ نائینی 11 هزار متر، ویلای ساحلی درچلمدن 2 هزار متر، خانه ویلایی نیروی هوایی 400 متر، زمین شهرری 150 متر، آپارتمان 180 متری نیاوران و منازل دیگری که به نام ایشان وجود دارد.

توسلی افزود: بنده در جلسه نیز به ایشان یادآور شدم که براساس برآوردی که انجام دادم اموالش 3 هزار میلیارد تومان است، ایشان به من گفتند رقم را بالا گرفتید، اموالم هزار میلیارد تومان است و من سرایدارم. این سرایداری به چه شکلی به دست آمده؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اسنادی که در دست ما است و در پی ساعت ها جلسه ای که با خانواده و برادرزاده های ایشان به دست آمده نشان می دهد که این اموال برای برادر وی بوده به جز دو موردی که مربوط به پدر مرحومشان است. درست است که به صورت قانونی منتقل شده است، ایشان برادرشان مشکل داشته است و تمام اسناد پزشکی در این رابطه موجود است و حتی یک سفر به بروکسل برای درمان داشته است و بعد هم ورثه ایشان که خواهرانشان هستند مدعی این شدند که این پرونده 11 سال است که در دادگاه ها در حال بررسی است و هنوز هم این پرونده باز است.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: وزیری که می‌خواهد وزیر کارگران، بازنشستگان، معلولان و بهزیستی و محروم ترین اقشار کشور باشد، قطعا نمی تواند سرمایه دار باشد و اگر باشد نمی تواند با این شاخص هایی که از سوی امام خمینی (ره) مطرح شده کار کند و موضوع را درک کند و بفهمد.

وی با انتقاد از نحوه تعامل زاهدی وفا در طول مدت سرپرستی وزارت کار را برعهده داشته است، تصریح کرد: ایشان 4 ماه در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسئولیت داشت و نحوه تعاملش با مجلس را دیدید، وی یا انگیزه وزارت ندارد یا خود را فراتر از مجلس می داند. نحوه همکاری مجموعه ایشان در حوزه های تعاون، شستا، تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری و ... را مشاهده کردید.

توسلی در ادامه عکسی از برخی باغات متعلق به زاهدی وفا به نمایندگان نشان داد و افزود: این عکس جنات بهشتی است که آقایان در دنیا در آن ها زندگی می کنند و مردم محروم به یک لقمه نان محتاج هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: آقای زاهدی وفا یک هلدینگی تحت عنوان پیشگامان اقتصاد تاسیس کرده است که در آن کسانی عضو هیات مدیره هستند که در سازمان بازنشستگی، فولاد مبارکه، وزارت تعاون مسئولیت دارند و این تعارض ها در آینده مشکل ساز می شود و نمی شود وزیر هلدینگ داشته باشد. ما می خواهیم سازمان بازنشستگی، شستا و صندوق کشاورزان و همه اموال را در اختیار چه کسی قرار دهیم؟

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس عنوان کرد: در برنامه ای که مجلس برای ایشان فرستاد قرار بود اموال خود را در سامانه ثبت کند اما حتی یک خط در این مورد ننوشته است. بنابراین شاید شخصیت حقیقی ایشان شبیه باشد اما در مورد برنامه، عملکرد و دارایی هایش ابهاماتی وجود دارد که قطعا به صلاح کشور نیست، از دولت آقای رئیسی که دولت مردم و محرومان است چنین انتظار نمی رود، ما می خواهیم عظیم ترین وزارتخانه را در اختیار فردی بگذاریم که حداقل 3 هزار میلیارد تومان دارایی دارد.

وی یادآور شد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار در حوزه بازنشستگان اینگونه بود که 4 ماه حقوق بازنشستگان با مشکل مواجه شده، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چه میزان پاسخگو بوده و در این چند ماه چقدر با مجلس تعامل داشته است، در حوزه انتخابیه ببینید مردم با چه مشکلاتی به شما مراجعه می کنند بنابراین خدا را در نظر بگیرید و به گونه ای اقدام کنید که روح شهدا و امام شهدا شاد شود.



* زاهدی وفا فرصت کافی برای دفاع از خود را نداشت

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به عنوان موافق زاهدی وفا به بیان سخنان خود پرداخت و با تاکید بر اینکه برنامه ها و صلاحیت آقای‌زاهدی وفا باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اینکه برخی دوستان دعوای خانوادگی بر سر ارث و میراث را در صحن علنی مطرح می کنند، بدون اینکه نظر دستگاه قضائی و اطلاعاتی را شنیده باشند، بیش از آنکه نسبت به صلاحیت آقای زاهدی وفا علامت سوال ایجاد کند، نسبت به صلاحیت دولت و شخص آقای رئیس جمهور و کسانی که در فرآیند انتخاب دخیل بودند، مسئله سازی می کند، بنابراین طرح اینگونه سخنان به این مفهوم است که هیچ یک از دستگاه ها، استعلامی انجام نداده و یک دوست عزیز به تنهایی جبران همه این کم کاری ها را انجام داده است.

وی افزود: اموالی به آقای زاهدی وفا از طریق ارث رسیده که این موضوع در صحن مطرح می شود، اگر ایشان این ارثیه را ضایع و تباه می کردند و انسانی فقیر بودند، دارای صلاحیت می شدند؟ شما نمایندگان شهادت آقای رئیسی را در صحن شنیدید که آقای زاهدی وفا فردی عدالت خواه، پاکدست و متواضع است. اینها عباراتی نیست که آقای رئیس جمهور برای هر کسی هزینه کند و آخرت خود را بفروشد.

نادران اضافه کرد: آقای پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 نیز عنوان کرد که ما در کمیسیون اصل 90 همه ادعاهای مطرح شده را بررسی کردیم و هیچ یک از این اتهامات درست نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در این میان 3 کمیسیون تخصصی مجلس صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی را بررسی کرده و همه آنها رأی مثبت دادند. البته آقای زاهدی وفا بدشانسی داشتند که زمان دفاع، مجلس جلسه علنی نداشت و ایشان فرصت کافی برای دفاع از خود را نداشتند.

وی با اشاره به کلام بزرگان که فرمودند اگر می خواهید کسی را بشناسید؛ با او همسفر شوید یا همسفره، گفت: بین خود و خدای خود شهادت می دهم که هیچ هماهنگی با ایشان برای موارد مطرح شده در صحن نداشتم، اما باید بگویم که بیش از 10 سفر زیارتی اربعین با ایشان همراه بودم و شاهد تواضع، بزرگ منشی و خاکی بودن وی بودم و به هیچ عنوان احساس نمی کردیم که این فرد سر سوزنی سرمایه دار و ثروتمند است. مانند تمام اعضای کاروان هر جایی که دیگران استراحت می کردند، ایشان نیز همانجا استراحت می کرد و هیچ فرقی بین ایشان و بقیه نبود.

نادران افزود: در این سفرها آقای زاهدی وفا حتی یک عکس از حضور خود در عتبات عالیات ندارد که بخواهد در شبکه های مجازی استوری کند، در همین سفر اخیر، وی حضور داشت ولی هیچ یک از اعضای کاروان ما متوجه حضور وی نشد، چرا که آقای زاهدی وفا به هیچ عنوان بنا ندارد تظاهر کند. خانواده ایشان نیز از خود آقای زاهدی وفا، متواضع تر هستند، بنابراین اگر به فردی ارثی می رسد و آنها را مدیریت می کنیم، نباید طوری سخن بگوییم که گویی همه دستگاه های کشور خواب بوده و ما به تنهایی توانسته ایم گزارش تخلف کشف کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر باید شرایط اجتماعی کشور درک شود، امروز همه دنیا درصدد این هستند که شکاف های اجتماعی و مدیریتی در کشور دوچندان شود و بیان کنند که در کشور دو دستگی وجود دارد. رأی ندادن به آقای زاهدی وفا با توجه به تاییدیه شخص آقای رئیس جمهور که در مجلس حضور یافتند و از وی دفاع کردند، حتما این شائبه را تقویت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما نباید پیام اختلاف و دوقطبی سازی به جامعه منتقل کنیم. امام (ره) فرمودند که اگر می خواهید کاری کنید، ببینید آمریکایی ها ناراحت می شوند یا خوشحال، اگر آنها را عصبانی کرد، یقین بدانید آن کار درست است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای زاهدی وفا فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) بوده و بعد از آن برای ادامه تحصیل به کانادا رفته است، اظهار کرد: بنده بیش از 20 سال است که با ایشان زندگی کرده ام و در مقاطع مدیریتی، کلاس های درسی و بخش های مختلف زندگی وی حضور داشته ام و می دانم ایشان چه ویژگی هایی دارد. شهادت می دهم به لحاظ دیدگاهی، ظرفیت مدیریتی و توانمندی در دفاع از منافع ملی، ایشان اعتدال را رعایت می کنند و اهل افراط و تفریط نیست.

نادران اضافه کرد: آقای زاهدی وفا هم می توانست مانند سایرین، اهداف دست نیافتنی در برنامه های خود بیاورد و ما نیز به به و چه چه کنی، ولی در وزارتخانه کار خود را انجام دهد، اما آقای زاهدی وفا برنامه ای واقع بینانه ارائه کرد که با توانمندی های خود بتواند آنها را به سرانجام برساند. البته این موفقیت ها نیز تنها با همت شخص وزیر به نتیجه نخواهد رسید، بلکه سایر دستگاه ها نیز باید به ایشان یاری برسانند.

وی با یادآوری اینکه ایشان فردی آزموده به شمار می آید، چرا که در دولت آقای احمدی نژاد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و در این دولت امتحان خود را پس داده است، افزود: در دوران سرپرستی از آقای زاهدی وفا پرسیدم، چرا در مجلس حضور پیدا نمی کنید که پاسخ داد من در حال حاضر سرپرست وزارتخانه هستم و اگر حضوری داشته باشم گفته می شود که در حال لابی کردن برای رأی اعتماد هستم. از قول ایشان به شما نمایندگان عرض می کنم در صورت اخذ رأی اعتماد آقای زاهدی وفا حتما تعاملات بیشتری با مجلس خواهد داشت و به هیچ عنوان این مسئله نباید این تلقی را ایجاد کند که آقای زاهدی وفا به مجلس بی اعتنایی کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای زاهدی وفا ولعی برای دریافت پست نداشت، ولی وقتی به ایشان مراجعه شد، طبق کلام بزرگان استنکاف نیز نکرد، گفت: این نشان از تواضع و فروتنی وی دارد. آقای زاهدی وفا یک اقتصاددان باتجربه است که در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و این دولت سابقه اجرایی دارد.

نادران با اشاره به اینکه 4 گزینه برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح بودند، ادامه داد: رئیس جمهور با همه جامع نگری که داشت به این گزینه رسید. آقای امیرآبادی فراهانی که خود یکی از گزینه های پیشنهادی بود، شهادت می دهند که ایشان صلاحیت لازم برای تصدی این پست را دارد، اینکه یک فردی از رقیب خود دفاع کند، اهمیت دارد.

وی یادآور شد: دولت در آستانه تقدیم لایحه بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه است، امور مربوط به بازنشستگان، تامین اجتماعی، صندوق ها، اشتغال و کار از امور بسیار مهمی است که اگر این وزارتخانه را بدون وزیر بگذاریم و چند ماه دیگر این کار به تأخیر بیفتد، مسئولیت نابسامانی و خدای ناکرده انباشت کردن مطالبات بازنشستگان برعهده کیست؟ من نسبت به توانمندی و مدیریت وی شهادت می دهم، ولی علاوه بر اینها نسبت به شرایط موجود نیز هشدار و تذکر می دهم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درخصوص رأی فراکسیون انقلاب مجلس، پیش از جلسه علنی گفت: من عضو فراکسیون نیستم، اما 37 نفر که به هر دلیلی در جلسه حضور نداشتند، در رأی گیری شرکت نکردند، بنابراین رأی ندادن آنها را نباید حمل بر رأی منفی آنها گذاشت.

نادران افزود: آقای شمس الدین حسینی نیز که یکی دیگر از 4 نامزد تصدی پست این وزارتخانه بود، شهادت داده که آقای زاهدی وفا صلاحیت کافی را دارد، در دوران وزارت آقای حسینی در وزارتخانه اقتصاد در دولت آقای احمدی نژاد، زاهدی وفا معاون آقای حسینی بود و ایشان بر توان مدیریتی وی تاکید داشت، ما نیز نباید پاکدستی، عدالت و توانمندی ایشان را فراموش کنیم و همه گزارشات نهادهای نظارتی را با یک اختلاف خانوادگی مطرح شده در صحن فراموش کنیم و با یک رأی قاطع کابینه دولت را تکمیل کنیم و مشکلات به کوری چشم دشمنان برطرف شود.

* 40 درصد مسائل اقتصادی کشور مرتبط با وزارت کار است

 وزارت کار بزرگ ترین و پرمخاطب ترین وزارتخانه اقتصادی کشور است که 65 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دارد و 25 درصد اقتصاد کشور در اختیار این وزارتخانه است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس افزود: من با دولت مخالف نیستم و یار قدیمی آقای رئیس جمهور از گذشته تاکنون بوده و هستم اما به عنوان نماینده مجلس باید وظیفه خود را با دقت عمل کنم، می گویند نهادهایی ایشان را تائید کرده اند پس خود نهادها بیایند رأی بدهند اما ما مجلس هستیم و درجایگاه مجلس باید به وظیفه خود عمل کنیم.

وی ادامه داد: ایشان متخصص و تحصیل کرده است اما عزمی برای کار ندارد، آقای زاهدی وفا در کانادا تحصیل کرده و حالی برای انجام مسئولیت در این وزارتخانه ندارد.

نوروزی خطاب به وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آقای زاهدی وفا وزارت را به عقلا بدهید، این وزارتخانه جای محرومان و پابرهنگان است، کسانی که درد مردم را حس کرده اند و مشکلات محرومان را می شناسند، فراکسیون صبح 42 درصد رأی به ایشان داد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به سرمایه هزار میلیاردی زاهدی وفا، اظهار داشت: آقای نادران شما برای 2، 3 آپارتمان آقای اوجی آسمان را به زمین دوختید، اما حالا به خاطر حضور وی در موکب سکوت می کنید. ما تاجگردان را به خاطر سرمایه داری از حضور در مجلس خلع کردیم، آقای شجاعی می گوید کمیسیون اصل نود به ایشان رأی نداده است، کمیسیون کجا به ایشان رأی داده، ایشان استاد دانشگاه های خارج از کشور بوده است در حالی که بهترین دانشگاه ها را در کشور داریم.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تصریح کرد: ایشان در نظرات خود اقتصاد امپریالیستی را مطرح می کنند و قوام جامعه را به سرمایه می دانند و من معتقدم ایشان برنامه ای برای وزارت کار ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: فرزندان ایشان در کانادا به دنیا آمده اند و اگر بخواهند می توانند تابعیت این کشور را براساس قوانین کانادا بگیرند در حالی که ایشان می توانستند آن زمانی که در کانادا دانشجو بودند با توجه به اینکه دانشجوی متمکنی بودند همسر خود را برای تولد فرزندانشان به ایران بفرستند. ایشان از محرومیت، جانبازان و ایثارگران خبر ندارند.

وی در پایان در خصوص وقایع اخیر کشور، گفت: در مورد وقایع اخیر کشور باید عرض کنم در مورد این اتفاقات فصل الخطاب بیانات رهبری و نصایح ایشان است.


* تابعیت کانادا برای فرزندان وزیر قابل قبول نیست

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس هم در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهاد تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مخالفت با معرفی زاهدی وفا پرداخت و گفت: اینجا خانه ملت است و امروز یکی از حساس‌ترین روزهای مجلس یازدهم است لذا باید بدانیم امروز برای تعیین یک مشاور تصمیم نمی‌گیریم بلکه برای سکانداری وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیریم که وزارتخانه مردم است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در ادامه با بیان اینکه نمی‌شود درد محرومیت نداشت اما برای محرومان تصمیم‌گیری کرد، اظهار داشت: نمی‌شود سفره خالی نداشت ولی برای زنان سرپرست خانوار و معلولان فراموش شده تصمیم‌گیری کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه این وزارتخانه تبدیل به محلی برای جمع کردن سوابق و آزمون و خطا شده است چنانچه در دوره قبل نیز گفتم آقای عبدالملکی تجربه و تعهد لازم را برای وزارت کار ندارد تا جایی که دولت خود به جایی رسید که وی را تغییر دهد.

چنارانی در ادامه با بیان اینکه ما با رأی بالای 200 به کابینه رئیسی اعتماد کردیم اما این موضوع فرق دارد، یادآور شد: من فرزند شهید هستم و پدرم بعد از 74 ماه بسیجی در جبهه، فقط پلاک او برگشت و سه فرزند دارم که در خراسان رضوی به دنیا آمده‌اند لذا نمی‌شود یک وزیر دو فرزند داشته باشد که در کانادا متولد شده باشد و نمی‌شود تحصیلات وزیر حتی با بورسیه از دانشگاه امام صادق (ع) از کشور دیگری باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه آقای زاهدی وفا انسانی نیکو و با سرمایه هزار میلیاردی که کاری نداریم از کجا آمده، گفت: با این حال انقلاب ما، انقلاب مستعضعفان و محرومان است لذا قرار نبود بعد از 43 سال اینگونه تصمیم بگیریم ضمن اینکه آقای رئیسی گفته بود هر کس فرزندش تابعیت خارج داشته باشد خودش هم باید برود پس ما منتظر اجرای آن هستیم در حالی که فرزند 5 هزار و 400 و اندی از مسئولان در خارج از کشور هستند. چطور می‌شود که درآمد، حقوق و مسئولیت در ایران خوب است اما تابعیت آن بد است؟ آن هم تابعیت کشوری که متجاوز و متخاصم است.

وی افزود: دل ما خانواده شهدا که برای کشورمان می‌تپید، این شرایط را درک نمی‌کند. امروز در خانه ملت نشسته‌ایم و برای مردم تصمیم می‌گیریم لذا شما نمایندگان باید فریاد من را که از سینه دلسوخته درمی‌آید، بشنوید چرا که برخی نمی‌توانند درک کنند سفره خالی به چه معنا است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: این اتفاقات در خاطرات مجلس یازدهم می‌ماند ولی متأسفانه ما فراموش می‌کنیم، وزیر پیشنهادی در جلسه صبح فراکسیون 42 درصد رأی آورد اما در رسانه‌ها گفته شد که اکثریت آراء را کسب کرده است، همچنین در کمیسیون اصل 90 رأی‌گیری در این خصوص نشد و در کمیسیون قضایی نیز ایشان رأی نیاورد


*  زاهدی وفا حتما صلاحیت تصدی وزارت کار را دارد

احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده مردم قم هم به عنوان موافق اظهار داشت: بنده 10 - 11 سال است که در مجلس حضور دارم و این دومین بار است که از وزرای پیشنهادی دفاع می کنم.

وی با بیان اینکه آقای زاهدی وفا حتما صلاحیت تصدی این وزارت خانه را دارد، افزود: مسئله ای که باید در مورد اموال مورد توجه باشد این است که داشتن ثروت مسئله ای نیست مسئله اصلی این است که این ثروت از کجا آمده است.

نماینده مردم قم گفت: بعد از فوت پدر اقای زاهدی وفا که فردی انقلابی بود، میراث مرحوم در دادگاه های مختلف مطرح شد و احکام زیادی در این رابطه صادر شده و ایشان در همه دادگاه حاضر شده است و مدارک را به ریاست مجلس ارائه می دهم.

امیرآبادی فراهانی درباره تحصیل زاهدی وفا در کانادا توضیح: رهبر انقلاب پیشتر فرموده بودن مشکلی ندارد که کسی برای کسب علم به خارج از کشور برود و برای خدمت به کشور بازگردد. آقای زاهدی وفا در هنگام تحصیل دو فرزندش در کانادا به دنیا آمد.

وی خطاب به هاجر چنارانی گفت: خانم چنارانی تابعیت فرزندان مسئولین، مربوط به دولت قبل بود نه دولت انقلابی.

نماینده مردم قم در مجلس درباره تعامل زاهدی وفا با مجلس گفت: در دولت قبل وزرا ارتباطات ناجوری برای کسب رای با نمایندگان برقرار می کردند. آقای زاهدی وفا در طول همین مدت کوتاه در تعامل تمام با نمایندگان مجلس بود. الان هم اعتقاد دارم که زاهدی وفا تعامل مثبتی با مجلس دارد.


زاهدی‌وفا: در حل مشکلات کشور کوشا خواهم بود/ فرزندانم تابعیت خارج از کشور ندارند
محمدهادی زاهدی‌وفا وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز سه‌شنبه 12 مهرماه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت خود، گفت: به تعبیر حضرت امام (ره)، مجلس عصاره فضائل ملت است و مقام معظم رهبری بر تعامل و همکاری مجلس و دولت تاکید دارند که حتماً همکاری می‌تواند به حل مشکلات کشور بینجامد و اینجانب پس از رای اعتماد با تعامل با مجلس در حل مشکلات کشور کوشا خواهم بود.

وی افزود: با اشتباهی که یکی از مدیران، در شب گذشته مجبور شدم استعفای او را بپذیرم و ان‌شاءالله سرپرست جدید امروز تعیین خواهد شد تا ساحت مقدس مجلس حفظ گردد؛ او در استعفای خود از ساحت مجلس هم عذرخواهی کرد که پیام او را به شما عرض کردم.

وزیر پیشنهادی کار با بیان اینکه از مهمترین حوزه‌هایی که رئیس‌جمهور به بیان آن پرداختند مسئله عدالت است، گفت: عدالت در حوزه حداقل معیشت برای خانوارها، عدالت توزیعی و عدالت شایستگی را باید در شالوده برنامه‌های وزارتخانه دنبال کنیم. باید ساختار عادلانه‌ای را برای نظام تصمیم‌گیری، توزیع عادلانه امکانات در استان‌ها و و کمک به محرومیت‌زدایی و توزیع منابع انسانی در استان‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما باید برای هر سرپرست خانوار حداقل یک شغل داشته باشیم که بتواند تغذیه، بهداشت و مسکن را فراهم کند.

وی بیان کرد: اگر با یک شغل امکان تامین حداقل معیشت نباشد، حتما در حوزه حمایت وزارتخانه قرار بگیرد و از طریق باز توزیع یارانه‌ها و پرداخت‌های انتقالی و یا از طریق کمک‌های حمایتی، بتوانیم قشر آسیب پذیر را کمک کنیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: از روزی اولی که سرپرست این وزارتخانه شد، با ۱۰ سفر استانی در کف میدانی مسائل استان ها، موارد را بررسی کردم.

زاهدی وفا درباره سوالات نمایندگان گفت: بنده در پایان تحصیلات در سال ۶۹، هنگامی که در امتحان اعزام به خارج با بورس دولتی قبول شدم، به توصیه رئیس دانشگاه آیت الله مهدوی کنی، بورس دانشگاه امام صادق شدم تا بعد از برگشت در دانشگاه امام صادق خدمت کنم. در سال ۷۰ که به خارج از کشور رفتن ابتدا یک فوق لیسانس و سپس دکترا اخذ کردم و در دوران تحصیل برای کمک به هزینه خارج از کشور تدریس کردم.

وزیر پیشنهادی کار درباره شایعه زندگی و به دنیا آمدن فرزندانش خارج از کشور اظهار کرد: من قبلا خدمت کمیسیون‌های محترم و دستگاه‌های نظارتی مدارک کافی ارائه کردم که فرزندان من هیچگونه اقامت و یا تابعیت ندارند. خود بنده و همسرم نیز هیچگاه برای اقامت و تابعیت در خارج از کشور اقدامی نکردیم؛ شاید گفتنش برای من سخت باشد، علی‌رغم اینکه فرصت‌های شغلی در خارج از کشور برای اینجانب بسیار فراهم بود، اما بر اساس تعهد و تکلیف، در کمترین زمان بعد از فارغ‌التحصیلی به کشور مراجعه کردم تا به این کشور خدمت کنم.
https://jahannews.com/vdcj8xeoxuqevtz.fsfu.html
jahannews.com/vdcj8xeoxuqevtz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
افرادی در این سطح از ثروت هیچ وقت حال فقرا رو درک نمیکنند
Iran, Islamic Republic of
باید مشخص شود اینهمه اموال در دست ایشان از کجا امده هست
United States
....
Iran, Islamic Republic of
چطور امکان دارد یک مدیر در 30 سال خدمت خود حداقل 1000 میلیارد تومان پس انداز و سرمایه داشته باشد؟
Iran, Islamic Republic of
همین طور ..... میلیارد جناب عباس اخوندی!!!!
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره. .
Iran, Islamic Republic of
بوده وهستند افرادی که از قشر پایین جامعه به مقامی رسیده ولی ظرفیت آن جایگاه را نداشته و گرفتار وسوسه ها و لغرش‌های مالی شده‌اند.!.
حامد
Iran, Islamic Republic of
شما فکر کردی بقیه وزارت ثروت ندارند؟
وزیری داریم که قبل از وزارت از اون تاجرهای ثروت مندی بود که کارش واردات و صادرات هر چیزی بود..
Iran, Islamic Republic of
پاسخ ایشان در خصوص این ثروت را هم ببینید، متعلق به برادرشان بوده که به علت مریضی طی مراحل قانونی در اختیار ایشان برای واگذاری به ورثه است. بصیرت داشته باشید و در دام رسانه صهیونیستی نیفتید.
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه ویروس اشرافیت در دولتها نفوذ کرده .
Iran, Islamic Republic of
این سرمایه دارها از کجا پیدا شدن که دردی از گرسنگی را نمی‌دانند؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
از رئیسی بعید بود ایشون را معرفی کند اولا این همه ثروت را از کجا آورده آن هم در وزارت کار ثانیا همچین آدمی درد کارگر یا کارمند را می فهمد کسی نیست به آقای رئیسی بگه.!!!؟
حامد
Iran, Islamic Republic of
بعید نیست. قبلا هم چنین کسانی رو به عنوان وزیر معرفی کرده و وزیر هم شدن..
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا ارث رسیده چون قبلا پست مهم دولتی نداشته.
Iran, Islamic Republic of
اگر آقای رییسی معرفی کرده قطعا انسان خوبی است. کلی تحقیق و بررسی میکنند و ساعتها تحلیل که یک نفر معرفی میگردد، همینجوری که نیست.
Iran, Islamic Republic of
احسنت رای درستی دادند
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
بابای من هم از ۶ سالگی کار کرده ، الان ۵ تومن بازنشستگی می گیره و ۷۰ متر آپارتمان در پرند داره
امیر
Iran, Islamic Republic of
.دیدگاه های.. پیرامون تحصیل در خارج از کشور بین انقلابیون در حال شکل گیری است .
United Kingdom
باید از کجا اورده ای دقیق برای ایشان اجرا شود..
علی
Iran, Islamic Republic of
آه چقدر پرو است..
برو دیگه بابا بسه برو همون هزارتا رو بخور
حامد
Iran, Islamic Republic of
واقعا مضحکه که بعد از این همه مدت عدم معرفی وزیر کسی رو می فرستند که مشخصه رأی نمی آره..
Iran, Islamic Republic of
. متا سفانه باید تمام بالایی ها با سرمایه های چند هزار میلیاردی سر وکار دارند و برایشان طبیعی شده و ساده زیستها بینشان جایی ندارند . آقای رئیسی باید شخصی که به اعتراف خودش هزار میلیارد سرمایه دارد را معرفی نکند . وزیر سرمایه دار من بی کار و جیب خالی را محال است درک کند ..
Iran, Islamic Republic of
. این آقا این همه سرمایه رو از کجا آورده ، اقای رییسی اول شما مخاطب افراد حزب اللهی هستی ، افراد شبه دار در کابینه ممنوع
Iran, Islamic Republic of
....
قاسم
Iran, Islamic Republic of
کلا این شخص وقت سر خاراندن ندارد چه برسد اداره وزارت کار..
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
داشتن اینهمه ثروت برای فردی که مدعی جریان عدالتخواهی است جائز نیست و ایشان باید بخش زیادی از ثروت خود را تا کنون به مراکزی مثل کمیته امداد واگذار می کرد و یا در بین افراد نیازمند تقسیم می کرد.،.،،
Iran, Islamic Republic of
شما که چنین نطق می‌فرمایید درطول عمرتون چه قدرکمک کردید که. چنین دستوری امرمیفرمایید
Iran, Islamic Republic of
واقعا معرفي ايشان به عنوان وزير،اقدامخوبی نبود
شرط اول انقلابی بودن رو نداشت
Iran, Islamic Republic of
شرط اول انقلابی بودن مسئولان رو امام خامنه ای فرمودند که باید ساده زیست باشند و زندگی تجملاتی ندااشته باشند. .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آقای رییسی بزرگوار کاندیدی که این همه دارایی وثروت داشته باشه،به فکر نون شب مردم عادی است!
Iran, Islamic Republic of
پدرشون خیر بوده دست بخیر وصی و وارث این پدر خیر ....زود قضاوت نکنیم خدارو در نظر بگیریم
Iran, Islamic Republic of
این آقای وزیر خودش گفت من برای این ثروت تو این ۴۰ سال شفاف بررسی کنید ب غیر از حقوق هیچ تلاش و کاری نکردم ارث پدرشان است پرونده دادگاهی با اعضای خانوادشم موجوده خود نمایندگان مخالفش اعلام کردند ک درسته
Iran, Islamic Republic of
نباید اشتباه قضاوت کرد و حرف بزنیم حتما خود آقای ریس جمهور رئیس قوه قضائیه بودن و ازین لحاظ سرآمد هستن و همه رو برسی کردن ک صلاحیت دارد...