پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

با ارزان‌ترین و گران‌ترین روش های مرتب کردن دندان ها آشنا شوید

سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 814311
شما در هر شغلی که باشید می توانید با داشتن یک لبخند زیبا و دندان های مرتب پرقدرت و قابل اعتماد تر دیده شوید. برعکس، دندان های نامرتب قطعا یکی از عواملی است که می تواند روی زیبایی طرح لبخند تاثیر منفی بگذارد. بنابراین نامرتبی دندان ها بهتر است اصلاح شود مخصوصاً اگر شاغل هستید.

در دندانپزشکی روش های مختلفی برای مرتب کردن دندان ها وجود دارد که مهم ترین آن ها درمان ارتودنسی است. شما می توانید برای دیدن آخرین تعرفه ارتودنسی، روی "هزینه ارتودنسی" کلیک کنید تا جزئیات کامل و به روز تعرفه این درمان را مشاهده کنید. (در صفحه باز شده، ارزان ترین و گران ترین روش ها با عکس و فیلم توضیح داده شده اند.)

همچنین برای اطلاع از ارزان ترین و گران ترین قیمت ها می توانید ادامه این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید و بدون مشاهده هزینه ها فقط لیست روش های ارزان و گران را ببینید.
 

 
ارزان ترین روش های مرتب کردن دندان ها کدامند؟
بیشتر درمان های ارتودنسی ارزان در نظر گرفته می شوند. ارتودنسی یعنی دانش، مهارت و تکنیک های مرتب سازی دندان های نامرتب و اصلاح موقعیت های نادرست فکی. با اینکه این درمان ها در نظر بسیاری از مردم گران هستند، اما متخصصان بر این باورند که درمان هایی کم هزینه ای برای بیماران انجام می دهند. زیرا ارتودنسی روشی دائمی برای مرتب سازی دندان هاست حال آنکه روش های جایگزین همگی روش های موقت هستند که مدام نیاز به تکرار دارند.

به عنوان مثال لمینت دندان و ونیر کامپوزیت که در این مقاله نیز به عنوان روش های مرتب سازی دندان ها معرفی شده اند، روش هایی هستند که بعد از چند سال باید دوباره تکرار شوند و هر بار شخص باید برای آن ها هزینه کند. مثلا اگر هزینه لمینت در حال حاظر 5 میلیون به ازای هر واحد دندان است. در 10 سال دیگر که نیاز به ترمیم وجود داشته باشد باید متناسب با نرخ تورم دوباره پرداخت شود. اما شما یکبار ارتودنسی انجام می دهید و برای همیشه دندان هایتان مرتب خواهد بود.

1. ارتودنسی ثابت معمولی
ارتودنسی ثابت یک نوع ارتودنسی ارزان جهت مرتب کردن دندان ها در نظر گرفته می شود. ارتودنسی ثابت یعنی باید یک سری وسایل توسط متخصص به دندان های شما متصل شود و تا زمانی که آن وسایل دندان های شما را کاملا مرتب نکرده اند، نباید برداشته شوند.

ارتودنسی ثابت قدیمی ترین و متداول ترین روش مرتب کردن دندان ها از گذشته تا کنون بود اما با روی کار آمدن ارتودنسی شفاف با الاینرهای شفاف دیگر متداول ترین روش نیست.

2. ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف
الاینرهای شفاف قالب های دندانی هستند که با کمک فناوری های جدید دندانپزشکی ساخته می شوند. آن ها در واقع به صورت "مجموعه ای از قالب های اختصاصی" برای هر شخص ساخته شده و می توانند ظرف مدت کوتاهی بیشتر نامرتبی های دندانی را برطرف کنند.

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف به دلیل مدت زمان کوتاه و هزینه مناسبی که دارد در حال حاظر بهترین روش کردن دندان ها به شمار رفته و طرفداران زیادی در تمام جهان دارد. درمان با این روش هیچ دردی ندارد و زمانی که شما الاینرهای اختصاصی خود را روی دندان هایتان دارید هیچ کس متوجه نمی شود که تحت درمان ارتودنسی هستید.
 

 
3. ارتودنسی سرامیکی
ارتودنسی سرامیکی همان ارتودنسی فلزی مرسوم است با این تفاوت که به جای استفاده از وسایل فلزی، از وسایل شفاف، بی رنگ و یا سرامیکی استفاده می شود. در این روش اغلب، از سرامیک فشرده شده همرنگ دندان (یا شفاف) برای ساخت براکت و سیم ارتودنسی استفاده می شود.

به ارتودنسی سرامیکی اصطلاحا ارتودنسی نامرئی ثابت نیز گفته می شود و هرچند که نسبت به دو روش بالا گران تر است ولی با این حال در کل روشی ارزان در نظر گرفته می شود.

5. ونیر کامپوزیت دندان
ونیر کامپوزیت روش ارتودنسی نیست و به عنوان یک روش جایگزین ارتودنسی معرفی می شود. ونیر کامپوزیت یعنی پوشاندن دندان های جلو با کمک ماده کامپوزیت رزین جهت زیباسازی دندان ها. کار اصلی ونیر های کامپوزیتی اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان هاست با این حال اگر نامرتبی دندان ها جزئی باشد می توان با صرف هزینه کمتر آن ها را مرتب کرد. از ونیر کامپوزیت به عنوان ارزان ترین روش مرتب سازی دندان ها به جای ارتودنسی یاد می شود.
 

گران ترین روش ها
دو روش لمینت دندان و ارتودنسی لینگوال به عنوان گران ترین روش های مرتب کردن دندان ها در ارتودنسی و دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان شناخته می شوند.

1. لمینت دندان
لمینت های دندانی پوشش ها و لایه های نازکی از جنس سرامیک فشرده شده هستند که برای زیباسازی دندان ها، به سطح جلوی آن ها متصل می شوند. لمینت ها مستحکم هستند و از نظر طبیعی مشابه با مینای دندانی خودمان هستند. هزینه لمینت دندان زیاد است و به ازای هر واحد محاسبه می شود.

همانطور که گفته شد، این روش می تواند نیاز به ترمیم و یا دوباره کاری دارد بنابراین روشی به صرفه برای مرتب کردن دندان ها نیست. و تنها زمانی باید انجام شود که دندان ها به صورت جزئی نامرتب هستند و شخص اهداف زیبایی در سر دارد.

2. ارتودنسی لینگوال
سرانجام گران ترین روش مرتب سازی دندان ها، ارتودنسی لینگوال است. در این روش متخصصان ارتودنسی برای مرتب سازی دندان ها وسایل مورد استفاده خود را به پشت دندان ها متصل می کنند. این روش در واقع همان ارتودنسی فلزیست ولی به جای جلوی دندان ها، همه چیز در پشت آن ها قرار می گیرد. به دلیل دشواری در نصب و سایر ملاحضات دیگر هزینه ارتودنسی لینگوال از تمام روش های موجود بیشتر است.

بهترین روش مرتب کردن دندان ها چیست؟
قطعا بهترین روش مرتب سازی دندان ها، انجام درمان های ارتودنسی است. اما اینکه از بین این درمان ها کدامیک بهترین است اختلاف نظر وجود دارد. برخی از متخصصان همان روش ارتودنسی ثابت فلزی را بهترین روش می دانند اما برخی دیگر معتقدند با روی کار آمدن ارتودنسی نامرئی با الاینرها بهترین روش ارتودنسی قطعا استفاده از الاینرهای شفاف و بی رنگ است.

با این حال بهترین روش ارتودنسی متناسب با شرایط هر شخص باید بعد از معاینه تخصصی توسط متخصص ارتودنسی مشخص شود.

برای مرتب کردن دندان باید به چه دندانپزشکی مراجعه کرد؟
همانطور که در ابتدا هم اشاره شد، دو متخصص ارتودنسی و متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکانی هستند که می توانند نامرتبی دندان ها را اصلاح کنند. ارتودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که به صورت اصولی و با اعمال نیروهای ارتودنسی به دندان ها، آن ها را از ریشه مرتب می کنند.

همچنین متخصصان ترمیمی و زیبایی دندانپزشکانی هستند که صورت ظاهری فقط و فقط نامرتبی را پنهان می کنند. آن ها اینکار را با ونیر کامپوزیت و لمینت دندان انجام می دهند. که یکی ارزان ترین روش برای مرتب کردن دندان هاست و دومی گران ترین.
افرادی که نامرتبی دندانی دارند (چه جزئی چه شدید) برای برطرف کردن یا اصلاح آن تنها باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند. شما می توانید بعد از مرتب سازی دندان ها، برای درمان های زیبایی به یک متخصص ترمیمی و زیبایی نیز مراجعه کنید. زیرا زمانی که دندان ها صاف و مرتب باشند، درمان های زیبایی جلوه بهتری دارند.
https://jahannews.com/vdcfyjdcyw6dyma.igiw.html
jahannews.com/vdcfyjdcyw6dyma.igiw.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *