چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

در صورت پیروی از رژیم کتوژنیک این اشتباهات را نکنید!

دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 814258
طبق تحقیقات انجام گرفته رژیم کتوژنیک یکی از پرطرفدارترین رژیم های غذایی در سال 2018 و 2019 بوده است و همچنان نیز طرفداران خاص خود را دارد و برخی اشتباهات در این رژیم دردسرهایی را برای افراد در پی داشته است.
در صورت پیروی از رژیم کتوژنیک این اشتباهات را نکنید!
طبق تحقیقات انجام گرفته رژیم کتوژنیک یکی از پرطرفدارترین رژیم های غذایی در سال 2018 و 2019 بوده است و همچنان نیز طرفداران خاص خود را دارد و برخی اشتباهات در این رژیم دردسرهایی را برای افراد در پی داشته است.
رژیم کتوژنیک یکی از رژیم های محدوده کننده است که پیروی درست از آن کار هر کسی نیست. برای مثال در این رژیم شما باید سبزیجات نشاسته ای مصرف نکنید، کمتر میوه بخورید، همچنین مصرف غلات، آبمیوه ها، سس ها و شیرینی ها نیز ممنوع است.

طبق برنامه غذایی رژیم کتو شما باید چربی فراورانی مصرف کنید. در این حالت بدن شما در وضعیت کتون زدگی قرار می گیرد که به جای کربوهیدرات شروع به سوزاندن چربی ها می کند در نتیجه کاهش وزن و لاغری حاصل می شود.

رژیم کتوژنیک چیست؟

در برنامه غذایی رژیم کتوژنیک تمرکز بر روی مصرف چربی ها است. در واقع چیزی حدود 60 الی 80 درصد از مواد غذایی این رژیم لاغری را چربی ها تشکیل می دهند و 15 تا 20 درصد باقی مانده را نیز کالری ها تشکیل می دهد. کربوهیدرات مصرفی شما باید کمتر از 50 گرم باشد.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند در مقایسه با سایر افرادی که از رژیم های متعادل تری پیروی می کنند در طول 3 الی 6 ماه وزن بیشتری را از دست می دهند.

اشتباهات رژیم کتوژنیک

کربوهیدرات و چربی تقریبا در اکثر مواد غذایی وجود دارد، به همین دلیل ممکن است به راحتی دچار اشتباهات رژیم کتوژنیک شوید؛ به خصوص اگر تازه وارد هستید!

از جمله اشتباهات رایج رژیم کتوژنیک که باعث می شود این رژیم با شکست مواجه شود و یا عوارض خطرناکی داشته باشد عبارتند از:

خیلی سریع مصرف کربوهیدرات  ها را قطع می کنید

برخی افراد تازه کار که این رژیم لاغری را انتخاب می کنند خیلی سریع و ناگهانی مصرف کربوهیدرات را قطع می کنند و مصرف چربی را افزایش می دهند؛ مثلا یک فردی که قصد دارد از این رژیم پیروی کند تا روز قبل در وعده صبحانه از غلات مصرف می کرد و نهار ساندویچ و پاستا، اما امروز به یکباره تصمیم می گیرد که این رژیم چاقی را شروع کند و فقط 25 گرم کربوهیدرات در روز می خورد! این کار اشتباه است و نباید ناگهانی مصرف کربوهیدرات را کم کنید و تدریجی باید این کار را انجام دهید.

به میزان کافی آب نمی ‌نوشید

برخی افراد تمرکزشان فقط روی مواد غذایی است که می خورند و از نوشیدن آب به مقدار کافی غافل می شوند. در صورت پیروی از رژیم کتوژنیک ممکن است دهیدراسیون به دلیل کاهش قابل توجه مصرف کربوهیدرات ها رخ دهد.


کربوهیدرات ها به همراه آب در بدن ذخیره می شوند که در صورت کاهش مصرف آن آب همراه آنها نیز از دست می رود. همچنین بدن کتون های جمع شده را از طریق ادرار دفع می کند که باعث از دست رفتن آب و سدیم بدن می شود.
با این تفاسیر نوشیدن آب کافی در زمان اجرای این رژیم لاغری را جدی بگیرید. صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید و در طول روز هم از مصرف آن غافل نشوید.

اطلاعاتی درباره آنفولانزای کتو ندارید

با تغییر وضعیت بدن از کربوهیدرات سوزی به چربی سوزی، طی دو هفته آغازین این رژیم لاغری، ممکن است دچار آنفولانزای کتو شوید که علائمی شبیه به آنفولانزا دارد. البته این اتفاق برای همه افراد رخ نمی دهد، اما اگر درباره این موضوع اطلاعاتی نداشته باشید در صورت مبتلا به آنفولانزای کتو ممکن است به طور کامل رژیم کتوژنیک را رها کنید.
اما در صورتی که آگاهی داشته باشید با خوردن مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم، سدیم و نوشیدن آب کافی می توانید به تسکین علائم آنفولانزای کتو کمک کنید.

از خورد غذاهای سرشار از امگا 3 غافل می شوید

با اینکه چربی ها مواد غذایی اصلی در رژیم کتو هستند، اما قرار نیست این چربی ها فقط خامه و پنیر و پرچرب باشند. در انتخاب چربی ها دقت داشته باشید و از مواد غذای که مقدار بیشتری اسیدهای چرب امگا 3 دارند انتخاب کنید؛ مانند سالمون، صدف خوراکی، ساردین، شاه ماهی، روغن کبد ماهی، روغن زیتون، آووکادو، روغن دانه های مثل چیا و بذر کتان.

عدم مصرف نمک

همیشه می شنویم که غذاهای فست فودی و فرآوری شده سرشار از سدیم هستند و یکی از دلایل منع مصرف این مواد غذایی وجود نمک و سدیم است؛ به همین دلیل عادت نداریم که کسی بگوید نمک بیشتری بخورید!
اما در رژیم غذایی کتوژنیک این کار لازم است. نه تنها پاکسازی بدن از کتون ها باعث از دست رفتن سدیم بدن می شود بلکه با کنار گذاشتن چیپس، بیسکوئیت و ... سدیم کمتری وارد بدن می شود؛ بنابراین با شروع رژیم کتو نمک بیشتری استفاده کنید.



نکته: قبل از پیروی از رژیم کتوژنیک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در مصرف سبزیجات حد تعادل را رعایت نمی کنید

به دلیل اینکه سبزیجات کربوهیدرات دارند بنابراین باید در مصرف آنها احتیاط کنید. اگر تصور کنید که در رژیم لاغری کتو مصرف سبزیجات آزاد است؛ ممکن است کربوهیدرات زیادی مصرف کنید و از وضعیت کتون زدگی خارج شوید.
از طرفی برخی افراد با کنار گذاشت مصرف سبزیجات نیز دچار مشکل می شوند. مصرف سبزیجات در رژیم کتوژنیک بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا حاوی فیبر هستند و از عوارض کتون زدگی مانند یبوست جلوگیری می کند. از جمله سبزیجاتی که می توانید در طول این رژیم لاغری استفاده کنید عبارتند از خیار، گوجه فرنگی، گل کلم، سبزیجات برگ دار، مارچوبه و فلفل دلمه ای.

تمام توجه تان به میزان کربوهیدرات مصرفی است

برخی فقط به کاهش مصرف کربوهیدرات ها در طول رژیم کتوژنیک توجه می کنند و به کیفیت مواد غذایی و سلامت بدن خود هیچ توجهی نمی کنند.
غذاهای سرشار از امگا 3، سبزیجات محلی و گوشت های ارگانیک از جمله مواد غذایی هستند که باید در رژیم لاغری کتوژنیک جای داشته باشند. بسیاری از متخصصین تغذیه مخالف رژیم کتوژنیک هستند، زیرا معتقد هستند که باعث بروز کمبود برخی ویتامین ها و مواد غذایی در بدن انسان می شود.
https://jahannews.com/vdcftjdccw6dy0a.igiw.html
jahannews.com/vdcftjdccw6dy0a.igiw.html
برچسب ها: رپورتاز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *