جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تفاوت‌ها و شباهت‌های اتریوم و کاردانو

يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 814054
تفاوت‌ها و شباهت‌های اتریوم و کاردانو
بازار ارزهای دیجیتال، پر از توکن‌های متنوع است و همین امر باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران می‌شود. اما ارز اتریوم وقاتلش کاردانو، برای همه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران آشنا است؛ زیرا که مقایسه اتریوم و کاردانو و دعوای همیشگی طرفداران این دو ارز، همیشه نقل مجالس معامله‌گران است.

اما سوالی که شاید برای کاربران تازه‌کار کریپتو ایجاد می‌شود این است که، تفاوت اتریوم و کاردانو در چیست؟ کدام ارز برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ در این مقاله قصد داریم ارز اتریوم و قاتلش را مقایسه کرده و به این سوال کاربران که اتریوم بخریم یا کاردانو، پاسخ دهیم.

معرفی ارز اتریوم

قدم اول مقایسه ارز اتریوم با کاردانو، آشنا شدن با این دو ارز محبوب و جنجالی کریپتوکارنسی است. بلاک چین اتریوم (Ethereum) توسط ویتالیک بوترین در سال 2015 راه اندازی شده است. اتریوم یک شبکه بلاک چین عمومی، غیر متمرکز و متن باز است. این شبکه برای اولین بار قراردادهای هوشمند را به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی کرده است که در زمان خود باعث بحث‌هایی پیرامون تفاوت های اتریوم و بیت کوین شده بود. از آنجایی که این شبکه به یکی از قدرتمندرین بلاک چین‌ها تبدیل شده است، اکنون ارز اتر، توکن بومی بلاک چین اتریوم، توانسته است رتبه دوم در بین ارزهای برتر را از آن خود کند.

به عقیده کارشناسان بلاک چین، ارز اتر، بزرگ‌ترین رقیب بیت کوین بوده و آینده خوبی در انتظار آن است. حتی برخی از افراد عقیده دارند که ممکن است این ارز از بیت کوین پیشی گرفته و جایگاه اول را از آن خود کند. از همین رو بسیاری از کاربران ایرانی نیز با خرید اتریوم از (صرافی تبدیل)، توانستند در معاملات سودآور اتریوم شرکت داشته باشند. البته اتریوم همچنان محبوبیت خود را از دست نداده است و اغلب کاربران ترجیح می‌دهند از این شبکه برای معاملات خود استفاده کنند.

اما با همه برتری‌‌های اتریوم نسبت به بیت کوین، این شبکه نتوانسته بود به برخی مشکلات کاربران پاسخ دهد. همین امر باعث شد تا کاردانو با ارائه راه حل‌هایی بتواند به رقیب اتریوم تبدیل شده و لقب قاتل اتریوم را از آن خود کند. ظهور کاردانو به عنوان رقیبی برای اتریوم، باعث شد تا بسیاری از کاربران به مقایسه ارز اتریوم و کاردانو بپردازند.

معرفی ارز کاردانو

کاردانو دقیقا 2 سال بعد از شروع به کار اتریوم، در سال 2017، فعالیت خود را شروع کرده است. کاردانو بسیاری از ویژگی‌های اتریوم را در خود دازد و برخی گمان می‌کنند که ساختار و عملکرد کاردانو نشان دهنده این است که برای ساخت این شبکه از اتریوم الگو برداری شده است. کاردانو همانند اتریوم یک بلاک چین غیر متمرکز و متن باز است که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. ارز آدا (ADA) توکن بومی شبکه کاردانو است.

چارز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، خالق کاردانو، زمانی عضو تیم اتریوم بود و به همین خاطر با نقص‌های این شبکه کاملا آشنا است. کاردانو توانست ایرادهای اتریوم و بیت کوین، از جمله مسائل مقیاس پذیری را رفع کرده و با ارائه روش‌هایی از جمله فراهم کردن امکان تغییر شبکه از کاردانو به بایننس چین، طرفدران زیادی پیدا کند.

3 مشکل اتریوم که کاردانو حل کرده است


 
همانطور که می‌دانید، اتریوم با ارائه راه حل‌های جالب، توانست مشکلات کاربران در شبکه بیت کوین را حل کرده و سر و صدا به پا کند. همین امر باعث شد تا این بلاک چین در طول فعالیت خود، محبوبیت کسب کرده و کاربران زیادی جذب کند. با این که زیرساخت‌های اتریوم رشد خوبی داشته‌اند، اما به مرور زمان، هزینه تراکنشات ناپایدار در شبکه افزایش یافته و حجم انبوهی از کاربران در انتظار تایید معامله هستند. همین موضوع کافی بود تا کاربران، استفاده از کاردانو را به عنوان یک راه نجات تلقی کرده و دست به مقایسه کاردانو با اتریوم بزنند. 3 مشکل اصلی اتریوم که کاردانو آن را حل کرده است عبارتند از:

مقیاس پذیری شبکه:

بزرگ‌ترین مشکل اغلب شبکه‌هایی که با الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کنند، مقیاس پذیری است. نسخه اولیه اتریوم نیز همانند سایر بلاک چین‌ها از جمله بیت کوین، از الگوریتم اثبات کار پیروی می‌کند؛ اما با این حال این شبکه توانسته است با برطرف کردن مشکلات آن، با بیت کوین رقابت کند. همچنین لایه دوم اتریوم با پشتیبانی از الگوریتم اثبات سهام توانست سرعت شبکه را بیش از پیش افزایش دهد. اما کاردانو با راه اندازی مکانیزم اثبات سهام بر روی بلاک چین غیر متمرکز، توانست پیشروی چشمگیری داشته و اتریوم را به چالش بکشد.

بهبود مداوم شبکه:

یکی از مزیت‌های بلاک چین کاردانو نسبت به اتریوم، برگزاری فورک‌هایی برای بهبود شبکه است. کاردانو از توسعه‌دهندگان داوطلب می‌خواهد تا مشکلات شبکه را پیدا کرده وگزارش دهند تا شبکه این مشکلات در به روز رسانی‌ها حل کند. کاردانو هزینه عیب‌یابی شبکه توسط این کاربران را به وسیله دارایی‌های خزانه خود پرداخت می‌کند. اما در مقایسه اتریوم و کاردانو متوجه خواهید شد که اتریوم امکان بهبود شبکه توسط توسعه‌دهندگان را فراهم نکرده و برنامه خاصی برای آن ندارد.

قابلیت همکاری:

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه اتریوم و کاردانو متوجه آن خواهید شد، امکان همکاری شبکه کاردانو با سایر بلاک چین‌ها است. همانطور که می‌دانید، بلاک چین‌ها به صورت مستقل عمل می‌کنند و تمایلی به همکاری با یکدیگر ندارند؛ اما کاردانو این سنت قدیمی را شکسته و به سبب آن، امکانات زیادی برای کاربران خود فراهم کرده است. برخی از کارشناسان عقیده دارند که این اتفاق باعث افزایش محبوبیت و هجوم خیل کاربران به شبکه کاردانو شده است. البته اتریوم به نوبه خود با ایجاد توکن‌های ERC20، امکان فعالیت در سایر بلاک چین‌ها را برای کاربران خود فراهم کرده بود، اما این برای کاربران کافی نیست. کاردانو با رفتاری شبیه به بلاک چین زنجیره‌ای به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در شبکه‌های دلخواه خود فعالیت کنند.

اتریوم بخریم یا کاردانو؟


 
کاردانو در مدت کوتاهی توانست تا با اتریوم، دومین ارز محبوب دنیا، رقابت کند. همین باعث شد تا طرفداران کارادانو، به آن لقب قاتل اتریوم را نسبت دهند. اما این مسئله به یک چالش اساسی در بین سرمایه‌گذاران و معامله‌‌گران تبدیل شد و اغلب کاربران از خود سوال کردند که اتریوم بخریم یا کاردانو؟

در مقایسه اتریوم و کاردانو، متوجه خواهید شد که هر دو این بلاک چین‌ها غیر متمرکز هستند و از قراردادهای هوشمند و برنامه‌‌های غیر متمرکز پشتیبانی می‌کنند. اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم، کاردانو با ارائه راه حل‌هایی برای شبکه اتریوم توانسته است به یک رقیب سرسخت تبدیل شود. اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید، حتما این سوال برای شما پیش آمده است که کدام یک از این دو ارز آینده بهتری دارد؛ اما در پاسخ باید گفت که دنیای ارزهای دیجیتال پر از نوسان است و نمی‌توان یک جواب قطعی برای این سوال پیدا کرد. بنابراین بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارزی، همه عوامل جانبی را بررسی کرده و بعدا اقدام کنید.

نتیجه‌گیری:
به انتهای مقاله مقایسه اتریوم و کاردانو و تفاوت‌های اتریوم با قاتلش رسیدیم. همانطور که در مقاله خواندید، کاردانو با ارائه راه حل‌هایی برای مشکلات بلاک چین اتریوم، توانسته  است به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده و با اتریوم رقابت کند. البته بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که کاردانو در آینده نه چندان دور ممکن است بیت کوین، قدیمی‌ترین ارز دیجیتال را نیز به چالش دعوت کند. اما با همه این توصیفات، به نظر شما کاردانو می‌تواند به رتبه اول در بین ارزهای دیجیتال دست یابد؟
https://jahannews.com/vdcjixeoxuqevyz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjixeoxuqevyz.fsfu.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *