چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۲۶

مشاور نجومی‌بگیر و ادای اپوزیسیونی که به او نمی‌آید

چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 813590
مشاور وزیر نیرو در دولت روحانی می‌گوید: جامعه ایران به شدت بالغ شده، اما ساختار حکمرانی ناکارآمد است و دائم دارد توانش را از دست می‌دهد.
مشاور نجومی‌بگیر و ادای اپوزیسیونی که به او نمی‌آید
به گزارش جهان نيوز، روزنامه کیهان در ستون ویژه‌های خود نوشت: محمد فاضلی اخیرا در پوشش عنوان جامعه‌شناس در برنامه شیوه شبکه چهار حاضر شد و به بهانه تشنجات اخیر به مخالف‌خوانی پرداخت و این در حالی است که وی از مدیران مرکز تحقیقات استراتژیک و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری (در دولت روحانی) بوده است.
 
فاضلی در برنامه شیوه گفته است: جامعه ایران گسترش یافته و رشید و بالغ شده و تحصیلکرده است. این جامعه از برخی عارضه‌ها رنج می‌برد. نرخ بیکاری بسیار بالاست، حتی با نرخ‌های پایین مشارکت این بیکاری بالاست بیکاری به شکل نابرابری بین زن و مرد تقسیم شده؛ مردان پنج برابر زنان شاغل هستند.
 
میانگین هوشی و توانایی جامعه بالاتر از حکومت است؛ این وضعیت جامعه ایرانی را به استیصال رسانده است. این روزها دیگر فقط مهاجرت نخبگان نیست، مهاجرت تکنسین‌های نیروی کار شما هم دارد رخ می‌دهد. آدم‌هایی که درون ساختار تصمیم‌گیری هستند می‌شود روی اکثریت آنها دست گذاشت و ادعا کرد که آنها از میانگین آدم‌هایی که در جامعه هستند پایین‌تر هستند. رویای توسعه دارد بر باد می‌رود.

احساس جامعه این است که این مدل از حکمرانی و این مسیری که داریم طی می‌کنیم آینده‌ای برایش بنا نمی‌کند، بنابراین جامعه ایرانی حق دارد ناآرام باشد چون آینده‌اش را برآورده نمی‌کند. ما سال 90 هم همین حرف‌ها را می‌زدیم... اگر این مسیر درست بود پس از سال 1390 تا 1400 باید اتفاقی رخ می‌داد. امروز با جامعه‌ای ناآرام مواجه‌ایم که حق دارد و ناراضی است.
 
وی می‌افزاید: مردم مطالبه‌گر هستند، بر سر فساد، بر سر اشتغال، بر سر زنان، بر سر مداخله در سبک زندگی‌شان، بر سر تخریب محیط‌زیست. مجموعه‌ای از تناقضات را نمی‌توانید پوشش دهید. به میلیون‌ها نفر بگویید مقاومت کنید و بعد ببینید خودشان جور دیگری زندگی می‌کنند. ما تبدیل شده‌ایم به جامعه مسائل حل نشده! در جوانان 18 تا 35 سال، نرخ بیکاری مردان 13.8 و نرخ بیکاری زنان 28.3 درصد. همین جامعه در 10 سال گذشته میزان برخورداری ثروتمندترین دهک به فقیرترین دهکش از 11 برابر شده 14 برابر؛ یعنی نابرابری هم گسترش یافته است... در داخل به شدت تضعیف شده‌اید از نظر اقتصادی و به مردم فشار آمده است، در حالی که کشور 10 میلیون جمعیت افزایش یافته 40 درصد درآمد سرانه‌اش را از دست داده است. میانگین تورم در جهان در سال 2018، 2.4 درصد بوده است، و تورم بلندمدت ایران 20 درصد بوده است.
آقای فاضلی البته در این اظهارات، واقعیت مهمی را عمدا کتمان کرد و آن اینکه ناکارآمدی مورد اشاره وی در دهه گذشته- به جز دو سال- نتیجه عملکرد خسارت‌بار دولتی است که وی ذیل آن مدیریت و مشاورت‌های مختلف برعهده داشته و در حقوق‌های نجومی دریافتی شریک بوده است.
 
به‌عنوان مثال در وزارت نیرویی که وی به‌عنوان مشاور وزیر حقوق نجومی می‌گرفت، وزیر مدعی بود که به خاطر دویست مگاوات برق زیر بار مافیای نیروگاه‌‌سازی نمی‌رود(!) بنابراین کشور به جای اینکه طبق هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تبدیل به صادرکننده برق شود و ارزآوری کند، در تامین نیاز مردم و کارخانه‌ها دچار بحران شد و سال گذشته قطعی گسترده برق را شاهد بودیم. گفته می‌شود خسارت این قطعی برق بالغ بر 11 میلیارد دلار بوده است.
 
آقای فاضلی نمی‌گوید مشاور و حقوق‌‌بگیر مفت دولتی بود که با آویزان شدن از غرب و تعطیلی همه مسئولیت‌ها، همه رکورد‌های تورم و رکود و افت رشد اقتصادی و بیکاری را جا‌به‌جا کرد و دولت را با تورم 60 درصدی که رکوردی چندده ساله است، تحویل داد. اما در مقابل، امروز دولتی در رأس کار است که ضمن جبران کسری بودجه 480 هزار میلیارد دلاری، حدود 90 هزار میلیارد تومان سود اوراق فروخته‌شده در دولت سابق را تسویه کرده است.
 
آقای فاضلی امروز روی میراث بی‌کفایتی دولتی اسکی می‌رود و به جای اظهار شرمندگی، ادای اپوزیسیونی درمی‌آورد که می‌دانست از آن دولت اشرافی غربگرا آبی برای مردم گرم نمی‌شود. آقای فاضلی مشاور دولتی بود که مدیر معدوم کانال آمدنیوز سال 97 در گفت‌و‌گو با یک شبکه ضدانقلاب، درباره علت حمایت از آن دولت گفته بود: «در انتخابات 96 مجموعه ما تحلیل امنیتی داشت. می‌خواهم بازش نکنم تا قضایای دیگر اتفاق بیفتد. آیا اگر رئیسی یا قالیباف سر کار بود، این مشکلاتی که در کشور وجود دارد، الان بود؟ این تظاهراتی که ایجاد شد، آیا بود؟ ما براساس تحلیل امنیتی به این نتیجه رسیدیم که باید برویم پشت‌سر فردی مثل روحانی. کشور باید به نقطه جوش می‌‌رسید و اگر آدمی مثل رئیسی یا قالیباف سر کار می‌‌آمد، کار به نقطه جوش نمی‌‌رسید».
https://jahannews.com/vdcdns0jzyt0fk6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdns0jzyt0fk6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Iran, Islamic Republic of

برنامه شیوه وکار صدا سیما عالی بود امید است این گونه برنامه ها تکرار شود
Iran, Islamic Republic of
بهتر میشه کار کرد یا نه فقط تعریف نکن راه کار هم بده
Iran, Islamic Republic of
....،
Iran, Islamic Republic of
برخلاف هجویات مشاور روحانی، بزرگترین دلیل بر عدم بلوغ سیاسی جامعه، دو دوره رای دادن به دولتی بود که با تمام قوا کشور را از نظر اقتصادی و فرهنگی به پایین کشید
Iran, Islamic Republic of
بله 8 سال در قدرت بودن و الان در رفاه کامل هستن از بیکاری و بی هیجانی تو قالب اپوزیسیون رفتن مبارکه اما دیر اومدی
Iran, Islamic Republic of
احسنت درود به شرفت مدافعان دولت روحانی که مسببان وضع موجودن حالا منتقد شدن اقا توهین به شعور مردم نکن
Iran, Islamic Republic of
اقای فاضلی مثل سایر روشنفکرانی که روش های تحلیل خود را از اموزه های نخ نما شده علم جامعه شناسی ازغرب فرا میگیرند تحلیل میکند . او نمیداند که مردم ایران به برکت انقلاب اسلامی و اموزه اسلام سیاسی - اجتماعی امام خمینی ره بیش از چهل سال است که به بلوغ فکری و سیاسی رسیده اند و بواسطه همین بلوغ وفاداری به ایران - اسلام و انقلاب و دفاع از ارزشهای انقلابی و ملی را علیرغم فشار حد اکثری رسانه ای و اقتصادی و امنیتی امریکا و عوامل داخلی انان را به رخ جهانیان کشیده و فتنه هارا با صلابت و بصیرت خنثی کرده اند .
Iran, Islamic Republic of
یکی از دلایل مهمی که اپوزیسیون داخلی منافقانه رفتار میکند همین است که هم در راس هرم قدرت قرار دارد و استفاده حداکثری و نجومی از امکانات و رانتها میکند و هم نقش مخالف بازی میکند . !!
Iran, Islamic Republic of
جناب فاضلی سی و اندی سال است که جریان غربگرای شما با در دست داشتن صدها میلیارد دلار و با داشتن تمام اختیارات در راس کار هستید . این مشکلات و بحرانها خروجی و نتیجه تصمیمات شماست .
Iran, Islamic Republic of
احسنت این درسته و خوب گفته . اینا وضعیت امروز مردم رو ببار آوردن الان شدن مردمی ..خوبه اول رزومه و فیش حقوقی خودشون در دوران مشاوره بودنشون رو نشون و منتشر کنن و بعد افاضه راه کار
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
واقعا نباید فریب این امار و ارقام وحرافی این مدعیان دیروز و منتقدان امروز راخورد .
Iran, Islamic Republic of
خیلی عجیب است افرادی مثل اقای فاضلی و شرکای حزبی ایشان در دانشگاه و صداو سیما و در سایر رسانه ها علنا همه خطوط قرمز نظام را مورد نه تنها نقد بلکه رد می کنند؟ جناب فاضلی در همین برنامه " شیوه " نظرات رهبری را هم مورد خدشه قرار دادند ایا کسی به ایشان کاری داشت ؟
Iran, Islamic Republic of
این چه ادبیاتی است که درباره افراد بکار می بردی
Iran, Islamic Republic of
با چه زبانی باید گفت شما بگو تا اون طور بگیم که ناراحت نشن بابا ما رو گرفتی تو 8 سال با رای امثال تو دولت دست اینا بود حالا مدعی هم شدن یه عده هم دنبال خودشون می کشن اه خستمون کردین
Iran, Islamic Republic of
حقوق‌‌بگیر مفت دولتی ، دولت اشرافی غربگرا، آویزان شدن از غرب
Iran, Islamic Republic of
شما اگر اطلاع دارید مبلغ حقوق نجومی زمان مشاور وزیر بودنش را افشا نمایید
Iran, Islamic Republic of
تحمل حرف خوب را ندارید.
Iran, Islamic Republic of
تا حرف خوب چی باشه ... مثل اینکه به رزومه طرف نگاه نکرده نظر میدی ها ...
Iran, Islamic Republic of
من نگاه کردم رزومه اش خیلی خوبه؛ با سواد و کاربلد و وطن پرست
Iran, Islamic Republic of
دربرنامه شیوه آقای فاضلی وهمفکرهای ایشان اساس نظام همه برنامه ها وتمام دستاورد آنرا را مغایر با عقلانیت - سترون وعقیم میدانند وتمام ارکان نظام را ناکارآمد معرفی مینمایند حتی استاد شهید مطهری و ابن سینا هم ان نقد وانتقاد وتخطئه آنها درامان نماند اما درپاسخ پیامکی به نظرات ایشان از سوی اینجانب رادرج نکرد متاسف شدم به آقای بیگدلی درهمراهی با نظرات آقای فاضلی در بحث مقاومت مردم ایران طی 40سال دربرابر تحریمهارا آنقدر تعدیل کرد که مصداق آنرا دیدگاه یک پیرمرد مسجدی نامید
Iran, Islamic Republic of
در پوشش جامعه شناس؟؟ یعنی دکتری جامعه شناسی عنوان واقعی حساب نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
ایرنا- دکتر نعمت‌الله فاضلی معتقد است اعتراضات اخیر مسأله فرهنگ را که گمان می‌رفت در سایه بحران‎های اقتصادی و سیاسی فراموش شده، احیا و برجسته کرده .
Iran, Islamic Republic of

فتنه گران و داعش دو روی یک سکه اند و هردو بوسیله امریکا و ارتجاع عرب شارژ میشوند v
Iran, Islamic Republic of
باید قبول کرد که یه سری اتفاقاتی داره میفته که احتیاج به واکاوی از لحاظ اجتماعی داره حرف این بنده خدا و عماد افروغ و ... رو گوش کنید . به خدا هر کس منتقد بود اونم با دلایل علمی ضد نظام نیست . بگذریم از یه سری سلبریتی که آتیش برار معرکه شدند .
Reza
Germany
این اصلاح‌طلبان در صدا و سیما جور صحبت می کنند که گویا ایشان شهر و ندان سویس هستند و در یک سفر در ايران متوجه بی عدالتی شده اند و در صدا و سیما مکرر میگوید شما فلان کردید و بیسار کردید