جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

پیام مهم در نخستین روز اغتشاش

محسن مهدیان
چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 812948
پیام مهم روز اول اغتشاشات این بود؛ بدون مردم...
جهان نيوز - محسن مهدیان:  این تیترها تنها برای روز دوشنبه است؛

روز اول اغتشاشات
منوتو: حمله معترضان به‌ خودروی پلیس/ بی‌بی‌سی: فرار نیروهای ضدشورش از دست معترضان/ بی‌بی‌سی: رویارویی معترضان و ماموران/ اینترنشنال: آتش‌زدن موتور مأموران توسط معترضان/ بی‌بی‌سی: تلاش برای واژگون کردن خودروی پلیس و...

به‌جز این اخبار، در همان روز اول مطابق فیلم‌هایی که منتشر شد معترضان ده‌ها سطل آشغال آتش زدند. ده‌ها پرچم ایران را به زیر پا و آتش کشیدند. چند نفر بسیجی را در خیابان به شکل وحشیانه‌ای مورد هجمه قرار دادند و....

دقت فرمایید؛ این صحنه متفاوت از اعتراضات گذشته است. از چه جهت؟ از جهت آغاز و سرعت شکل‌گیری خشونت.

آبان ۹۸ مردم مشهد در محله وکیل‌آباد تجمعی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین برگزار کردند. جمعیت چندهزار نفر تخمین زده می‌شد. مردم شعار می‌دادند و راهپیمایی می‌کردند. ناجا نیز در همان صحنه حضور داشت و فقط تماشا می‌کرد.

برخورد سخت ناجا در آبان۹۸، از روزی آغاز شد که جریان خرابکار وارد صف معترضان شد و تصمیم گرفت انبار نفت سیرجان را به آتش بکشد؛ بعد از این نیز اساسا اعتراضات به سمت یک عملیات تروریستی شهری رفت. اینجا بود که ناجا مسلح وارد صحنه شد.

در تمام اغتشاشات گذشته، اعتراضات با جمعیتی آغاز و بعد کم‌کم با حضور تروریست‌های وطنی و اوباش اجیرشده به خشونت و اغتشاش کشیده می‌شد. اما این‌بار و برای نخستین‌بار از ساعت اولیه اعتراض خیابانی، پروژه اغتشاش کلید خورد.
شعارها نیز موید است.

مرور کنید:
می‌جنگیم می‌میریم ایرانو پس می‌گیریم
توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه
می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت
این آخرین پیامه، هدف خود نظامه
اینها همه‌ش بهانه است. اصل نظام نشانه است
این شعارها یک پیام ساده دارد؛ آمده‌ایم برای جنگ خیابانی.

اما این اتفاق به این فهم مثبت است. سال۸۸ جریان اعتراضی، روزها و هفته‌ها راهپیمایی سکوت برگزار کرد تا به نقطه خرابکاری رسید. به همین دلیل باید یک جریان تبیینی شکل می‌گرفت تا غبار فتنه را روشن و نفاق سکوت را افشا کند. اما امروز خط روشن است. اتفاقا همین شفافیت کمک می‌کند این جریان به سرعت بی‌آبرو شده و خط مردم جدا شود.

شفافیت این جریان ابتدا کمک کرد تا کسانی که خیال می‌کردند ماجرا بر سر حجاب و گشت ارشاد و مرگ مهسا است، متوجه شوند این همه اسم رمز است. در گام نهایی شفافیت اعتراضات کمک می‌کند اساسا خط تخریب و خشونت بدون همراهی مردم باشد. مسیری که در تمام اعتراضات گذشته چند روز تا چند هفته طول می‌کشید تا مردم خطشان را جدا کنند. البته این روزها در میان اغتشاشگران جمعیتی نیز از سر هیجان و غفلت حضور دارند که آنها نیز کم‌کم مسئله برایشان روشن می‌شود.

در نهایت اینکه اعتراضاتی که از مبدا با جنگ خیابانی آغاز شده است یک ثمره بسیار کلیدی داشته و دارد و آن اینکه دوقطبی توهمی بی‌حجاب-باحجاب را تبدیل به دوقطبی حقیقی مردم-ضدانقلاب می‌کند. لذا جریان جاهل و ساده‌لوحی که خیال می‌کرد هرکس روسری‌اش عقب رفته، مقابل نظام است امروز فهمید که این مردم با هر ظاهری، در مقابل این جنگ خیابانی صف‌بندی خواهند داشت.

پیام مهم روز اول اغتشاشات این بود؛ بدون مردم...
https://jahannews.com/vdcjx8eoouqevhz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjx8eoouqevhz.fsfu.html
برچسب ها: مهدیان یادداشت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اعدام! مجازات فتنه گران.