جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سلامت ریه را با این روش ساده تست کنید

يکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۵۱
کد مطلب: 812876
نگه داشتن نفس یکی از ساده و جالب ترین روش های تشخیص ظرفیت ریه است اما مدت زمان نگهداری تنفس نقش مهمی در تشخیص سلامت ریه دارد.
سلامت ریه را با این روش ساده تست کنید
به گزارش جهان نيوز به نقل از برنا، سلامت ریه مخصوصا از زمانی که کرونا همه‌گیر شد بسیار برای مردم مهم شده و برخی با کوچکترین علامتی به بیمارستان مراجعه کرده و سی‌تی اسکن می‌گیرند، اما برای تست سلامت ریه یک راه ساده وجود دارد که در ادامه می‌خوانید.

البته این روش‌ها برای قبل از درگیر شدن ریه است و اگر دچار مشکل شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

سلامت ریه را با این روش ساده تست کنید

آیا به نظرتان نگه داشتن نفس به مدت ۳۰ ثانیه زمان کمی است؟ یا اگر بتوانید این کار را به مدت ۴۵ ثانیه تا یک دقیقه انجام دهید، چطور؟ در واقع عوامل زیادی هستند که روی توانایی ما برای نگه داشتن نفس اثرگذار می‌باشند و افراد مختلف توانایی‌های متفاوتی برای نگه داشتن نفس دارند؛ علاوه بر این شما می‌توانید راهکار‌هایی را انجام دهید که ظرفیت ریه خود را افزایش دهید که در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک توضیح خواهیم داد.

زمان میانگین برای نگه داشتن تنفس چه مدتی است

افراد مختلف نفس خود را به طول مدت زمان مختلفی نگه می‌دارند.

اکثر آن‌ها به مدت ۳۰ الی ۹۰ ثانیه می‌توانند نفسشان را نگه دارند که این عدد در برخی افراد جوان به بیش از این مدت زمان هم میرسد.

اگرچه این عدد، بر اساس عوامل مختلفی می‌تواند تغییر کند و برای همه یکسان نیست، ولی بطور کلی میانگین عددی مطلوب محسوب می‌شود که با توجه به عواملی که در ادامه خواهیم گفت متغییر است، یعنی افراد در سنین مختلف نمیتوانند به یک اندازه نفس خود را حبس کنند.

پس مدت زمان حبس نفس در افراد مختلف یکسان نیست و این عدد بستگی به عواملی که خواهید خواند دارد.

رکورد‌های مختلفی برای این مورد ثبت شده است؛ مثلاً در سال ۲۰۲۱ یک مرد اهل کرواسی تنفس خود را به مدت ۲۴ دقیقه و ۳۷ ثانیه نگه داشت که توانسته بود رکورد نگه داشتن نفس به مدت ۲۴ دقیقه و ۳۴ ثانیه نفر قبلی را بشکند.

سلامت ریه و نگه داشتن نفس

تفاوت مدت زمان نگه داشتن نفس در افراد مختلف به عوامل زیر بستگی دارد:

اگر سیگاری باشید یا به بیماری‌های مزمن؛ مثلِ التهاب ریه یا آسم مبتلا باشید، نمی‌توانید نفس خود را زیاد نگه دارید و عفونت‌هایی مانند کرونا هم ممکن است عاملی برای ضعیف شدن ریه هایتان باشد.

تناسب فیزیکی

افرادی که به طور منظم تمرینات ایروبیک و فعالیت‌هایی مثل شنا یا دویدن را انجام می‌دهند، معمولاً می‌توانند حجم بیشتری از هوا را در مدت زمان طولانی‌تر نگه دارند.

سایز و شکل بدن

افراد قد بلند‌تر معمولا ظرفیت ریه بیشتری نسبت به افراد قد کوتاه‌تر دارند.

از طرفی چربی زیادِ شکم، حجم ریه را کم می‌کند، زیرا به قفسه سینه بیشتر فشار وارد خواهد شد.

سن

در نهایت از سن ۳۵ سالگی به بعد حجم ریه کمی افت می‌کند؛ بنابراین افراد جوان‌تر مدت زمان طولانی تری می‌توانند تنفس خود را نگه دارند.

تفاوت نسل

فواید افزایش ظرفیت ریه

ریه‌ها مسئول رساندن اکسیژن و بردن دی اکسید کربن به خون هستند؛ بنابراین زمانی که ظرفیت ریه سالم باشد، شما از لحاظ جسمی وضعیت بهتری را تجربه خواهید کرد.

افرادی که ظرفیت بالاتری در ریه داشته باشند، کم‌تر به بیماری‌های تنفسی مانند آسم یا برونشیت مبتلا می‌شوند.

چگونه ظرفیت ریه را افزایش دهیم؟

هر کسی می‌تواند با تمریناتی، ظرفیت ریه خود را بالا ببرد؛ البته همه چیز به سلامت کنونی و میزان ورزش شما هم بستگی دارد؛ اما راهکار‌های زیر کمک کننده هستند:

انجام تمرینات ایروبیک

ایروبیک باعث می‌شود که قلب بهتر کار کند و به عضلات اکسیژن بیشتری برساند که اگر تداوم داشته باشید، احساس تنگی نفس کمتر می‌شود و اکسیژن رسانی بیشتر خواهد شد.

تمرینات ورزشی مانند دویدن یا شنا که نیازمند تنفس عمیق است، جزء تاثیر گذار‌ترین راهکار‌ها برای افزایش ظرفیت ریه می‌باشند.

تمرین نگه داشتن نفس

کافی است که مراحل زیر را طی کنید تا به تدریج ظرفیت ریه خود را بالا ببرید:

صاف بنشینید.

دهان خود را باز کنید و عمیقا نفس بکشید.

سپس لب‌ها را ببندید و نفس خود را تا جایی که می‌توانید؛ نگه دارید.

یک ثانیه شمارش داشته باشید و این زمان را ثبت کنید.

دوباره این کار را تکرار کنید.

به تدریج می‌بینید که تعداد ثانیه‌ها افزایش پیدا خواهند کرد؛ البته اگر احساس سرگیجه یا از حال رفتن داشتید، حتماً دهان تان را باز کرده و نفس بکشید و تمرین را قطع کنید.

تنفس با لب‌های غنچه

تنفس با لب‌های غنچه باعث می‌شود تا تنفسی که انجام می‌دهید، راه نفس را به مدت طولانی تری باز نگه دارد که این یک تمرین رایج است؛ حتی برای بهبود بعد از بیماری‌های ریوی هم از این روش استفاده می‌کنند.

تنفس غنچه‌ای

تنفس عمیق شکمی

تنفس عمیق شکمی مانند تنفس با لب‌های غنچه است.

برای انجام آن باید دستان خود را روی شکم بگذارید و همزمان از بینی نفس بکشید و بالا و پایین آمدن شکم تان را احساس کنید.

گردن و شانه‌ها را ریلکس نگه دارید؛ سپس از دهان به اندازه دو یا سه برابر طولانی‌تر از زمانی که نفس را به داخل دادید، نفس تان را بیرون دهید؛ مثلا اگر تا شماره ۲ نفس را به داخل داده بودید، باید تا چهار یا شش بشمارید و بعد نفس تان را بیرون دهید.

این کار را چند بار تکرار کنید.

مراجعه به درمانگر

اگر مشکلات تنفسی دارید، تا حدی که نمی‌توانید کار‌های روزمره را انجام دهید، حتما به یک تراپیست و درمانگر متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا بتواند با راهکار‌های درمانی و حتی دارو‌های تجویزی، عملکرد ریه تان را بهبود ببخشد.
https://jahannews.com/vdcja8eomuqevoz.fsfu.html
jahannews.com/vdcja8eomuqevoz.fsfu.html
برچسب ها: تست سلامت ریه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *